ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

אל שפת האמת

15 בינואר 2017 גדי איידלהייט

ספרו של הרב אייל ורד מביא פירושים לדרשותיו של ה-“שפת האמת”, האדמו”ר השלישי מגור רבי יהודה אריה לייב אלתר. בהקדמתו רושם הרב וורד כי תורתו של האדמו”ר אינה צריכה הקדמות, אולם לדעתי דווקא צריך הקדמה ובפרט אם יש רצון להגיע לקהל קוראים גדול יותר. מעט רקע על פועלו של הרב ותקופתו היו נחוצים להבנה טובה יותר של הדברים.

מכל פרשה נבחרו שני דיבורים של האדמו”ר ולאחריו מופיע הסבר ופירוש. הרב ורד כתב  שהביאור אינו במובן פירוש הקלאסי אולם לפעמים נדמה כי יש צורך במעין תרגום דבריו של השפת אמת, לשפת ימינו ובפרט עבור אנשים שאינם בקיאים בתורת החסידות ובחסידות גור בפרט, דבר המצריך לימוד, והספר נותן בבחינת טעימה מהדברים והנגשה שלהם לקהל הרחב.  עוד נכתב בהקדמה כי מטרת החיבור היא גם לאפשר לימוד עצמי של ה-“שפת אמת” על ידי הכרה של המונחים והשפה הפנימית שלו. ייתכן ובקריאת המאמרים הראשונים, ירגיש הקורא הלא מיומן, כמוני,  שדברי ה-“שפת אמת” כפי שהם, סתומים למדי, אך כבר לאחר קריאת כמה מאמרים נראה שיש הבנה בסיסית של צורת הכתיבה המיוחדת, וייתכן כי קריאה רצופה בספר, ואני נוהג לקרוא ספרים כאלו במשך שנה על סדר פרשות השבוע, אכן תאפשר לקורא התמודדות עצמית עם דברי האדמו”ר.

מאחר ועוסקים באדמו”ר חסידי, נכליים בספר גם מעט סיפורי צדיקים וכך בסוף חלק מהפרקים מופיעים סיפורים על האדמו”ר ועל גדולי ישראל אחרים.

הסקירה מתפרסמת בשבוע של פרשת שמות, הנה אחד מהפרקים על פרשת שמות באדיבות ההוצאה:

שמות
במדרש אילולי שהסתיר פניו היה מראה לו מה למעלה ומה למטה כו’. אף על פי כן בשכר ויסתר [משה את פניו] זכה לתמונת ה’ יביט. פירוש כי בוודאי גם משה רבינו עליו השלום ידע זאת כי היה מראה לו כו’. וכל אלה ההשגות הניח בעבור להסתיר פניו בשביל יראת ה’. ולכן השיג בשכר יראה זאת תמונת ה’ יביט. והטעם כי מעט אשר משיג אדם בזכות מעשיו. שָקוּל נגד הרבה השגות הבָּאין לאדם במתנה. ודבר הבא בעבודת האדם הוא קיים לעד. ועל עניָן זה נאמר יראו את ה’ קדושיו כי אין מחסור ליראיו. [תרמ”א]
מעמד הסנה הוא בעצם מעמד הפיכת משה רבנו מרועה צאן אנונימי למושיען של ישראל. כמו במקרים רבים מהווה המעמד הזה זעיר אנפין, שממצה בתוכו את כל תכונות המנהיגות של משה, את כל אישיותו וקומתו. כל אלה באים לידי ביטוי במעמד המרוכז הזה, והם ילכו אחר כך ויתפרטו במשך ארבעים שנה.
נשים את לבנו לכך שמשה רואה סנה בוער שאיננו אוכל, וזה גורם לו לעצור מדרכו ולסור לראות. אבל עם כל הכבוד למראה, מדובר בסך הכול בשיח קטן. בוער או לא בוער – מה זה משנה כל כך? לא מדובר כאן בארז שעולה בלהבות. בסך הכול קוץ. אבל משה סר לראות. כל תופעה שונה מן הטבע הרגיל מושכת את לבו של משה, וזה עצמו גורם לקדוש ברוך הוא לפנות אליו: “וַיַּרְא ה’ כִּי סָר לִרְאוֹת”. הפנייה הזאת מרגילות החיים אל תופעה על-טבעית – גם אם היא קטנה מאוד בכמותה – היא זעיר אנפין של מי שיוריד תורה שלמה לעולם, שישנה את היחס אל הטבע ואל חוקיו.
בהמשך מעמד הסנה, כאשר נגלה למשה כי ה’ הוא המדבר אליו, הוא מסתיר את פניו בידיו, כי “יָרֵא לְהַבִּיט”. יש כאן בוודאי ביטוי של יראה גדולה, של פחד. אך ה’שפת אמת’ מתאר כאן גם דבר נוסף.
במעמד הסנה היה הקדוש ברוך הוא מוכן להראות למשה את הכול – את כל סודות הבריאה, את כל תוכניתה, מה למעלה ומה למטה – אך משה סירב. זו לא הייתה מדרגתו. הוא הרגיש שאינו ראוי לכך.
מצד אחד יש כאן השֹגות עליונות, אפשרות להבין את הכול, כרטיס כניסה חופשי לעולמות הסוד והסתר של המציאות; ומצד שני – יראה. יראת הרוממות. להיכנס למקום שהוא לא באמת שלך, שלא באמת מגיע לך.
משה מוותר על ההשגות הללו, ומכאן ואילך יהיה הצעד הזה לאב-טיפוס ולסימן היכר למנהיגותו. משה מוותר על כל הישג רוחני אפשרי, כולל הצעות מפורשות מאת ה’ בהמשך הדרך להיעשות לגוי גדול ועצום בעצמו במקום עם ישראל, ובוחר פעם אחר פעם בקושי, במסירות, ומוכן להימחק למען עם ישראל.
אלא שדווקא הסירוב הזה לקבל מתנות חינם ולזכות במדרגות לא לו גורם לחיבה יתרה ולמציאת חן, ובזכות הסתרת הפנים כאן, בסנה, זוכה משה לגילוי פנים בהמשך הדרך, אחרי חטא העגל, כשגם שם הוא מוותר על אפשרות להרוויח רווח כלשהו, ומוסר את עצמו לגמרי.
ה’שפת אמת’ קורא לנו לוותר על הפיתוי להשיג דברים בקלות, בלי שהם באמת שייכים לנו. כי כדי שדבר יישא פרי אמיתי צריך שניים: משפיע ומקבל. הקדוש ברוך הוא הוא המשפיע הכי טוב, אבל צריך גם מקבל ראוי. שפע שניתן למקבל שאיננו ראוי הוא בעצם מתנה חולפת.
את משה מנחה היראה, הפחד לקבל משהו שהוא אינו ראוי לו. הוא רוצה להיות ראוי, ולשם כך הוא מוכן גם לוותר וגם להמתין. ואז, כשהדברים מגיעים אל הכלי הראוי, הם נשארים לאורך זמן כחלק מתכונה עצמית, ולא רק כמתנה או כחוויה חולפת.
מעמד הסנה מתַמצת בתוכו את תכונותיו של משה כמנהיג, שניגש לעבודה איטית וקשה מתוך יראה עצומה מכובד האחריות ומהידיעה שצריך להיות ראוי, לפני שמקבלים.

כותרת הספר אל שפת האמת

אל שפת האמת

אל שפת האמת
על פרשת השבוע עם פירוש השפת אמת – רבי יהודה אריה לייב אלתר
אייל ורד
הוצאת אלומות 2016

מגב הספר

בלשון השווה לכל נפש מביא הרב ורד מתורתו של ה’שפת אמת’ – רבי יהודה אריה לייב אלתר, האדמו”ר השלישי בשושלת אדמורי חסידות גור ומנהיג בולט של יהדות פולין ומבאר את רעיונותיו המורכבים על פרשיות התורה. בשילוב סיפורים מחיי היומיום ואנקדוטות מחייו של ‘השפת אמת’ הופכת הכתיבה להתוועדות חסידית המזמינה את כולם לטעום מטעמה המענג של תורת החסידות.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *