המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

אני קהלת

3 באוקטובר 2017 גדי איידלהייט

ספר קהלת הוא מהספרים הקשים במקרא. הבעיה העיקרית היא שרוב האנשים נתקלים בו פעם אחת בשנה, בחג הסוכות, לקריאה מהירה, ולרוב מגיעים למסקנות הבאות: יו, איזה פסימיסט, לא ברור מה קהלת רוצה מאתנו, הוא ארוך מאד. סיבות אלו גרמו גם לוויכוח על הכללתו של קהלת בכתבי הקודש שכן יש בו סתירות. ויכוחים נוספים הם על תארוכו של קהלת, והאם קהלת הדמות יכול להיות בכלל שלמה המלך? ושמא היא אישה מאחר ופעם אחת כתוב אמרה קהלת? ושמא בכלל תואר מתחלף שכן לפעמים מופיע אמר הקוהלת עם ה’ הידיעה? תעלומות ומסתורין לרוב.

ספר קהלת אהוב עלי מאד וכבר שנים רבות שאני עוסק בו וגם העברתי כמה שיעורים עליו, אשר כמו בצל מקלפים פעם אחר פעם שכבה נוספת מהספר והראו שמדובר ביצירה שלמה, מלאה ובעלת כיוון ומגמה ברורים. קהלת הוא מספרי האמונה הגדולים והחשובים ביותר שיש, ובניגוד לדעה הרווחת, אני חושב גם שהוא אופטימי מאין כמוהו. לשונו וסגנונו היפים ראויים להתייחסות משל עצמם אך אין כאן מקום להאריך.

אולם לא על עצמי לדבר באתי, אלא על ספרם של הרב יואל בן-נון והרב יעקב מדן, שניים מגדולי מחדשי לימוד התנ”ך בדורנו, בשיטות שונות מעט ואשר כל מחלוקת ביניהם, היא מחלוקת לשם שמים ומסיבה הנאה עצומה לקוראים. למעשה, את חיבתי לתנ”ך אני חייב לשני אישים אלו, שאולי אפילו לא יודעים על כך, אבל עת הייתי תלמיד בכיתה י’ נכנס המורה לתנך ר’ רוני גרוס הי”ו (עימו אני בקשר עד היום), ובמקום לתת את השיעור הרגיל, שהוא לרוב: “הנה פסוק, מה אומר רש”י, מה אומר רמב”ן” וכו’, חשף בינינו את הוויכוח המופלא שהתפרסם בעלונים הראשונים של כתב העת “מגדים” בנושא מה גרם ליוסף לא לשלוח שליחים לאביו. נשימתי נעתקה וכל השאר היסטוריה.

את הספר אני מכיר כבר כמה שנים שכן הוא יצא בהוצאה קטנה בישיבה וכמובן שמיהרתי לרכוש לעצמי עותק. עתה לאחר כחמש שנים הוא יוצא בצורה מסחרית ונגישה לקהל הרחב ואני כמובן ממליץ. נקודת המוצא של המחברים היא שקהלת הוא אכן שלמה המלך, אולם שחתימתו ועריכתו הסופית של הספר נעשו בתקופות מאוחרות בהרבה. נקודת מוצא נוספת היא שהסתירות בקהלת מייצגות הלכי רוח שונים בנפש האדם ולמעשה שלוש דמויות שונות המנהלות בינן ויכוח נוקב: החכם, העמל והנהנתן.

הכותבים אף חילקו את המגילה מחדש למעין מחזה והצמידו דוברים לכל פסוק וקטעי קישור וביניים להמחזה. חלוקת המגילה לפרקים היא עניין נצרך ומתחייב כאשר באים לחקור את קהלת כי החלוקה הנוצרית פשוט תלושה מהמציאות, אף יותר מאשר בשאר ספרי המקרא. החלוקה המוצעת פותרת הרבה קשיים ומאפשרת קריאה של קוהלת כיחידה אחת. ובנוסף מצורפים מאמרים כללים על קהלת מאת שני המחברים שלא מהססים כלל כדרכם של חברים טובים ונאמנים לחלוק לחלוטין אחד על שני.

זוהי מלאכת מחשבת של שיטות חדשות בלימוד התנ”ך. לא להישאר מקובעים לתפיסות קודמות. לא להירתע מפני ביקורת המקרא, ולנסות להשיב על מה שאפשר, ובעיקר שימוש בכל כלי אפשרי להבנה טובה יותר של הטקסט. מחקרים היסטוריים, ניתוחים ספרותיים, מעבר לסוגות שונות של שירה ודרמה ואפילו גם להשתמש בכוח הדמיון.

בוודאי שאיני מסכים עם כל פרטי הניתוח ובנקודות מסוימות ממש חולק על המחברים. בדמיוני אני רואה את מגילת קוהלת כולה כצוואתו של שלמה המלך לפני מותו. אולם צוואה זו נמסרה ונכתבה לאחר דורות ורבים. וכך אחד עשר הפסוקים הראשונים, הם פסוקים מאוחרים בהרבה, המביאים את הקדמת העורך לספר וגם שבעת הפסוקים האחרונים המהווים את אחרית הדבר מאת אותו עורך. חלוקה זו פותחת את דברי קהלת בגוף ראשון “אני קהלת” (א יב), ומסיימת אותם בפרק י”ב המתאר את מותו הבלתי נמנע של האדם, תיאור שמעולם לא ראיתי ואני בספק אם אראה יפה ונוגע ללב כמותו.

ראוי הוא ספר קהלת ללימוד מעמיק גם במפרשים הוותיקים וגם בדרכי הפשטות המתחדשים בכל יום. כבר ד”ר מרדכי זר כבוד עשה צעדים חשובים בפירוש למגילה בסדרת דעת מקרא, חיים שפירא כתב עליו ספר מנקודת מבט שונה לחלוטין וספר זה מוסיף נדבך חשוב באפשרויות ההבנה של קהלת, ואם כבר השתמשתי במשל הבצל, הרי ששכבות חדשות ניתן לגלות בו לרוב. ספר זה נותן כמה שכבות חדשות, וראוי שיעורר את הקורא לעיין ולמצוא בעצמו  עוד כמה שכבות.

 

 

כריכת הספר אני קהלת

אני קהלת

אני קהלת – מקהלת קולות בדמות אחת
הרב יואל בן-נון והרב יעקב מדן
הוצאת מגיד וישיבת הר עציון 2017

מגב הספר

“ביקשו חכמים לגנוז את ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה” (שבת ל ע”ב).

אני קהלת מציע קריאה חדשה של ספר קהלת, ומתייחס אליו כאל מחזה, מונולוג דרמטי, שבו בתוך אדם אחד יש מקהלת קולות.

ארבע דמויות פנימיות מתווכחות אל מול אור השמש, המסמל את חיי האדם, אולם סופה של השמש לשקוע, וההבלים הרבים סופם להתפוגג.

בעוד המקרא ברובו מספר את סיפורו של העם, מגילת קהלת מספרת את סיפורו של האדם. כל אדם הוא בן תמותה, וכל דעה על מה טוב לעשות בחיים נבחנת אל מול המוות הבלתי נמנע. מה יעשה “האדם שיהיה אַחֲרָי” בכל מה “שעמלתי ושחָכַמתי תחת השמש”?

דמותו של רחבעם בן שלמה ופילוג ממלכת דוד ושלמה מרחפים בדממה ברקע השאלה, אך השאלה רלוונטית תמיד, לכל בני האדם בכל הדורות.

בספר זה מציבים הרב יואל בן־נון והרב יעקב מדן את המגילה כוויכוח בין הקולות השונים בנפש ‘אני קהלת’. עם זאת שני המחברים קוראים את המגילה בחלוקה שונה בין הקולות, ונפתחות שתי דרכים להבנת ספר קהלת, על בסיס עקרוני אחד. וכך בדומה לשיחה הפנימית המתקיימת בתוך קהלת עצמו, מתקיים גם דיאלוג בין שני מחברי הספר אני קהלת.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *