ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

ארץ אררט

29 ביוני 2016 גדי איידלהייט

גם מבקרי ספרים מסתכלים על סקירות של מבקרים עמיתים . הטריגר לקרוא את הספר הייתה המלצתו הקצרה של שמואל פאוסט,עורך מדור הספרות במקור ראשון, שבהמלצתו על הספר כספר השנה חתם כך: “כזה עוד לא נכתב כאן”. וכאשר נכתב כך הסקרנות גוברת ויש חשק לקרוא את הספר, כנראה כי הוא טוב אך גם כדי לראות מה מצדיק ביקורות כזו והאם אתה מסכים איתה. בכל מקרה מובטחת תוצאה מעניינת וראו מה קרה במקרה דומה לאחר סקירה על הבית אשר נחרב (למען השלמת התמונה נעיר כי באותו עיתון התפרסמה סקירה קצרה נוספת, פחות מתלהבת, מאת צור ארליך)

ארץ אררט, ששמו כבר רומז על סיפור נוח והמבול, עוסק בהיכחדות האנושות. נושא זה מטופל רבות בספרות ובסרטי המדע בדיוני, אולם לרוב האנושות נכחדת לאחר וירוס, מלחמה גרעינית או כדומה ואילו בארץ אררט ההיכחדות היא איטית יותר, כל התינוקות נולדים לא עלינו, מתים.  למרות האפשרויות לדון בקץ העולם המגיע בצורה כזו, איטית ומדודה, הספר אינו עוסק בכך כמעט כלל אלא מתמקד במשולש המנסה לשמר את הזן האנושי. אך בניגוד לתיבת נוח שהכילה ארבעה זוגות פוריים, האם תינוקת אחת תוכל להציל את המין האנושי?

הילה היא רופאה גניקולוגית שהצרות מתחילות דווקא במשמרת הלילה שלה, אולם מהר מאד מתברר שהיא אינה אשמה והמגיפה הלא מובנת היא כלל עולמית. בת-זוגתה של הילה, הדר, נמצאת בהריון מתרומת הזרע של יפתח, בחור ישיבה, שדרך תרומת הזרע משכנע את עצמו שהוא לא בדיוק הולך לבטלה, ומצטרף אליהן בדירתן מתוך אמונה לא ברורה שזה מה שהוא צריך לעשות.

הספר כתוב בצורה יפה ומשלב סגנונות שונים – חלקם נקראים במהירות וחלקם דורשים יותר מאמץ מהקורא. לטעמי יש בספר מעט מליציות יותר והוא אינו קל לקריאה, מה גם שאינו מציע פתרון מספק לשאלות אותן הוא מעורר וקשה לי לומר שירדתי לסוף דעתה של הסופרת.

ובעוד האנושות מדרדרת לה: מלחמות פורצות על מחסני מזון, ילדים צעירים נחטפים, אנשים נכנסים לדיכאון והמחלקות הפסיכיאטריות מתמלאות, דווקא בביתם הסגור והמסוגר, זה שאסור לצאת ממנו, תיבת נח (שבעת המבול דריה עצרו מפרייה ורבייה) מודרנית, מתפתחים חיים חדשים, אולם  האם די בה להציל את האנושות? סוף הספר מספק תשובה חלקית בלבד לנושא שאכן קשה לסיימו בצורה משכנעת,ועוד מוסיף אפילוג מבלבל במעט. נושא אחר, שפחות עניין אותי, התופס מקום רב בספר הוא מערכת היחסים הנשית-לסבית, והדומה והשונה בינה לבין מערכת יחסים בין גבר לאשה.

לקח חשוב מהספר הוא שאין לקחת שום דבר כמובן מאליו. לידת ילדים הוא אחד הנושאים שאנו מתייחסים אליהם כמובנים, בוודאי הרבה יותר מאשר בתקופות קודמות. תמותת התינוקות זעומה, אולם עדיין ישנם מקרים מעטים וטרגיים של תינוקות ו/או יולדות שנפטרים בתהליך שאמור להמשיך את העולם. נושא אחר שמשולב בספר הוא נושא המורכבות. החיים מורכבים. יש בהם עליות וירידות. יש פשרות קטנות שלוקחים על מנת למנוע הדרדרויות גדולות. אין תשובות קלות. יש אלוהים או אין? זה מורכב. ואמנם כבר בתחילת הספר יש פרק המבטיח תשובה סופית מדויקת לשאלה זו, אך כמובן מודה שאין אפשרות לתת אותה. והתשובה לשאלות כגון אלו היא גם כן וגם לא. כלומר לא כן ולא לא. כלומר, זה מורכב.

לסיכום ספר מציע חווית קריאה שונה, אופיו וריבוי הסגנונות שבו יספקו לכל קורא חוויה אחרת, טובה יותר או פחות. סופו נראה סגור אולם האפילוג פותח פתאום אפשרויות חדשות וכתוצאה מכך גם פרשנות של הספר תהיה מאד אישית. ללא ספק זהו ספר מיוחד, שונה מהרגיל שכמו הסופרת עצמה המתוארת כרופאה בהכשרתה, חוקרת ספרות בהשכלתה ועושה דוקטורט בהיסטוריה של המדע, הולך לכיוונים רבים. הספר ידרוש מכם מאמץ וגם אם לא תפענחו אותו עד תום, תוכלו להנות מתהליכי החשיבה שהוא מעורר.

כריכת הספר ארץ אררט

ארץ אררט

ארץ אררט
יעל גלר
ידיעות ספרים 2016

מגב הספר

במשמרת הראשונה שלה כגינקולוגית אחראית מיילדת ד”ר הילה קדם תשעה תינוקות, וכולם מתים. עד מהרה מתברר שכל התינוקות ברחבי תבל נולדים מתים, ושזה מספר שעות לא דווחה ולו לידת-חי אחת. יפתח, בחור ישיבה נסער אך חדור אמונה, סבור שזרע שתרם הוא שיביא גאולה לעולם שנדמה כי אבד בו כוח הבריאה. הוא מגלה שזרעו הגיע אל הדר להב, בת הזוג של הרופאה הילה, ומתייצב בביתן של השתיים מיד לאחר שניחתת המכה הנוראית על האנושות.

שרשרת אירועים משונה ומפתיעה זו היא שמניעה את עלילת ארץ אררט, סיפור קורותיה של משפחה ספק מיוחדת-ספק רגילה, הנאבקת לשמור על אמונה, אהבה, שפיות ותקווה בתקופה שנדמית כשעתה הקשה ביותר של ההיסטוריה.

זהו רומן יוצא דופן במקוריותו ובמידת ההקפדה שניכרת בשפתו ובעיצובו. הוא מהווה גרסה עכשווית – בהחלט לא נאמנה למקור – של פרשת נֹח. ואולם בעוד שבמקרא נשטפת האנושות אל סופה, כאן לא מדובר באסון טבע מובהק. גם אין מלאך מוות שמוחה את האנושות מעל פני האדמה באחת. ישנו רק מצב עניינים חריג ומדאיג שבו יום אחד כל הלידות משתבשות והמשכיות המין האנושי נמצאת בסכנה.

מרחב מתפורר, מוליך שולל וחידתי זה מזמן עיסוק מעמיק ומרתק בשלושה מוקדי עניין הגותיים בין הבדוי לאותנטי: בראש ובראשונה נבחנת שאלת קיומו של אלוהים ומידת כוחה של התפילה, שהיא האיחול העצמי והמימוש המילולי של הרצון. בתוך כך עולה שאלת האשמה: האם המוסר האלוהי, כפי שיוצג בסטנדרטים של הפרשה המקראית, עולה בקנה אחד עם נטיית הלב האנושית לסולידאריות? ומעל לכול נבחנת כאן באומץ שאלת מהותה של האהבה ביחס לאמנות ולחיים. בהקשר שבו האנושות מקופחת מעתיד, נותרת ללא תכלית וללא אופק – מה נגלה כשנבודד את האהבה בכלל, ואת אהבת הנשים בפרט, ונתבונן בה מקרוב?

2 Comments

  • חתול 29 ביוני 2016 at 18:38

    הביקורות שקראתי ב־goodreads לא אהבו אותו. נשמע שהוא יותר תרגיל בספרות מה היה קורה אם ופחות סיפור ממשי.

    • גדי 30 ביוני 2016 at 8:38

      הלכתי לקרוא.
      יש שם רק ביקורת אחת והיא אכן שלילית במיוחד, ולא בצורה הוגנת לטעמי. הספר אכן דורש מאמץ, אבל אני לא רואה פה תרגיל כלשהו. אולי מעט עומס יותר לספר ביכורים. ענינו העיקרי אינו סאטירה כלל, ולהגיד שאין עומק רגשי לספר שנכתב עמוק מהלב. טוב, על טעם ועל ריח וכו’…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *