המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

באר שחת

24 באפריל 2015 גדי איידלהייט

כציניקן לעת מצוא, המחשבה הראשונה שחלפה בראשי כאשר קיבלתי את ספרו של הרב חיים שיין על השחיתות בישראל הייתה שהספר מאד דק. המילה שחיתות נאמרת בתדירות גבוהה מאד החל בסתם ארוחה בעלת יותר מדי מנות (שחיתות) ועד לפרשיות סבוכות הממלאות מאות ארגזים בפרוטוקולי דיונים בבית המשפט. אבל מהי בעצם שחיתות ולמה יש כל כך הרבה ממנה? השאלה רחבה מדי, ולכן הספר של חיים שיין מתמקד א ורק בשחיתות בחברה הישראלית ובמקורות שלה. במבוא לספר מנסים קודם כל להגדיר מהי שחיתות. זו לא מלאכה קלה, ההגדרות רבות ומבלבלות ולכל אחד יש הגדרה אחרת (ולפעמים חלקה הוא כל רווח שמישהו אחר מצליח לעשות).

פרקי הספר מגוונים מאד בנושאיהם ומשקפים את העובדה שהרב חיים שיין הוא בעל ידע רב בתחומים שונים. שילוב של תחומי ידע אלו הוא לפעמים בעוכרי הספר שקשה להגדירו כשייך במובהק לתחום מסוים. פרקים נרחבים ממנו הם עיסוק בנושאים הלכתיים (שאולי לא יענינו משפטנים) וחלקם אינם קשורים לשחיתות באופן ישיר. קהל היעד מגוון: רבנים, משפטנים, היסטוריונים וכל אחד ימצא את הדגשים מתחום עיסוקו, ואולי יבחר לדלג על חלקים אחרים.

אנו מקבלים סקירה היסטורית של השחיתות במדינת ישראל (מימי מפא”י העליזים ועד פרשיות אולמרט השונות) תוך תשומת לב למאפיינים השונים של השחיתות ככל שהזמן מתקדם. לאחר מכן אנו חוזרים אחורה בזמן ומביאים מקורות הלכתיים שונים העוסקים בנושא. הפרק “השחיתות כמארת הגלות” מביא סקירה ממצה ויפה של התפתחות האנטישמיות באירופה ובמדינות ערב אולם נושא השחיתות בו זניח. זהו למעשה פרק שיכול לעמוד כמאמר נפרד. מטרתו לבסס את הטענה המרכזית בספר והיא שמצבם החמור של היהודים הכריח אותם גם “לעגל פינות”. מכל נושא השחיתות מתמקד המחבר בהיבטים של שוחד. גם פרק נוסף בספר עוסק בשינויים שהיו בהלכה (פסיקת הלכה במציאות משתנה) וגם הוא יכול לעמוד בפני עצמו. מטרתו העיקרית של דיון מטא-הלכתי זה היא להראות כיצד פסיקת ההלכה עצמה השתנתה כך שמעשי שוחד שהתורה והתלמוד אוסרים, נהפכו למותרים בצוק העתים.

סוף הספר מקונן על כך שאמנם הישראלים עזבו את הגולה אבל הגולה לא עזבה אותם, והתנהגויות שהיו מקובלות ואף חיוניות בעבר נמשכות גם כיום. אבל טענה זו אולי נכונה כלפי השחיתות בציבור הדתי והחרדי שלחלקים גדולים ממנו אין שום בעיה להעלים מיסים למשל מאחר ומדמה הוא את מדינת ישראל לדוכס הנסיכות המשית מיסיו על היהודים (בהערת שוליים נעיר כי כמעט כל אחד מאיתנו מתפתה לעתים לשלם ללא מע”ם למשל על מנת לחסוך מעט ולא רואה את עצמו כמושחת), אך אינה מסבירה מאפייני שחיתות אחרים. השחיתות היא תופעה אוניברסלית, שהמניעים לה הם בעיקר הרצון לצבור כסף כח והשפעה במהירות ובכל דרך אפשרית. למרות זאת, בכל פעם שיהודי נתפס בקלקלתו, כגון בפרשת ההונאות הגדולה של ברני מיידוף, מהווה הדבר סיוע לטענות אנטישמיות ממוחזרות. וכך למרות שבספרי הפסיקה אפשר למצוא “היתרים” למעשי שוחד ואחרים, המחבר טוען כי כיום אין להם תוקף, אין לסמוך עליהם, והם בבחינת הוראת שעה שהייתה בצורך של פיקוח נפש. על ההלכה עצמה לאסור אותם מחד, על החוק להחמיר מאידך ובעיקר יש צורך בחינוך ובהגדרה של רק של המותר והאסור אלא של הראוי והרצוי.

באר שחת חיים שיין - כריכת הספר

באר שחת חיים שיין

באר שחת
המקורות ההיסטוריים של השחיתות הישראלי
הרב חיים שיין
המרכז האקדמי שערי משפט

ניתן להשיג את הספר בפנייה למחבר: ד”ר חיים שיין drshine1@012.net.il

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *