המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

בראש של ברונו שולץ

6 באוגוסט 2017 גדי איידלהייט

“בראש של ברונו שולץ” הוא ניסיון מעניין, נועז, שונה ולא תמיד מובן עד תומו. הוא מחייב את הקורא לידע מוקדם בנושאים מסוימים, כמו מי היה ברונו שולץ, דמות פחות מוכרת שלמזלי כבר נתקלתי בה בספר “אגדת ברונו ואדלה” והשלמתי מעט פערים, אולם זהו רק סיפור אחד בקובץ וגם האחרים דורשים ידיעה וקריאה בין השורות, ומאחר וכך אני סבור שהבנתי את הסיפורים הגיעה עד מקום מסוים אך לא פיענחה אותם עד תומם.

אז מה קורא בראש של ברונו שולץ? לא נדע. הסגנון הזכיר לי במקצת  את הסרט “להיות ג’ון מלקוביץ” (ואת שאלת הטריוויה הבלתי נשכחת בשעשועון החוליה החלשה: “מי שיחק את ג’ון מלקוביץ בסרט ג’ון מלקוביץ?” עליה המתמודד לא ידע לענות), אבל בעוד בסרט היה לפחות אפשר לשאול את מלקוביץ מה קורה בראש שלו, את שולץ מעט יותר קשה ולכן אנו מקבלים בעצם את מה שקורה בראש של מקסים בילר, סופר גרמני, אולם לא יליד גרמניה, שעוסק רבות בהקשרים יהודים-גרמניים שונים.

והניסיון כפי שכתבתי מעניין ונועז. ברונו שולץ כותב מעיירתו, דרוהוביץ’ שבפולין, לתומאס מאן בציריך. תמהוני הגיע לדרוהוביץ וטוען שהוא תומאס מאן ולכן שולץ רוצה להזהיר את מאן האמתי, שידע שיש לו מתחזה. הימים הם שלהי 1938 ואותו מתחזה הוא בעצם המסמן את השואה ההולכת וקרבה, אותה חוזה וחווה שולץ בערבוב בין מציאות לבדיון. גם שאר הסיפורים בסגנון דומה, בתקופות שונות, תמונה מזויפת של ליברמן, משפחה יהודית בין ישראל למינכן, אב המגיע ללוויה של בתו אליה התכחש במשך שנים ועוד.

הסיפורים קצרים. אפשר לקרוא בהם בחטף, אפשר גם לפטור אותם כלא מובנים בעליל, אבל מומלץ לקרוא מעט לאט יותר ולנסות לחדור למעמקי האילוזיות. בילר לא עושה הנחה לעצמו ולא עושה הנחה לקוראיו, ובשפה פרובוקטיבית וגסה לעתים, ביטוי לכך רואים כבר בכריכה, יורה לכל הכיוונים.

פעמים רבות אני מתלונן על הטקסט בכריכה האחורית, אולם הפעם, התיאור מדויק. בילר הסתבך משפטית בעבר כאשר ספרו הקודם “אסרה”, שתורגם גם בהוצאת עם עובד, נאסר לפרסום. גם ספרו זה בוודאי הרגיז כמה אנשים, אולם מהווה ניסיון התמודדות בנושא יהודים-גרמניה-ישראל ואיך כל זה מתייחס אלי (בילר), נושא המטופל בספרות הגרמנית העכשווית בצורות שונות, אולם לא בחריפות כמו אצל בילר.

 

בראש של ברונו שולץ
מקסים בילר
מגרמנית: שירי שפירא
עם עובד 2017 ( Im Kopf von Bruno Schulz 2013)

מגב הספר

בחמש נובלות שנונות ומרירות הסופר מקסים בילר, ״הילד הרע״ של הספרות הגרמנית, משרטט את עולמם של יהודים הלכודים בעל כורחם ברשת ההיסטוריה: בן לקאפו לשעבר מנסה להיפטר מן התמונות שגזל אביו ערב מלחמת העולם השנייה; חוקר אמנות יהודי נוסע לברלין להלוויית בתו; נער גרמני מתמודד עם מות אחיו הבכור במלחמת יום הכיפורים; סופר יהודי־אמריקני עוסק בשואה בפרובוקטיביות כפייתית; והסופר ברונו שולץ כותב מכתב לבן זמנו הנערץ תומס מאן ומספר לו על מעלליו הפרועים של אדם המתחזה לו.

הנובלה הראשונה, שעל שמה נקרא הקובץ כולו, היא בגדר מחווה לסופר ולצייר היהודי בן פולין, שנרצח בירייה מאקדחו של קצין נאצי בגטו דרוהוביץ׳ בשנת 1942 .אולם הנובלה ״בראש של ברונו שולץ״ אינה מחווה בלבד, היא גם קפסולה שטומנת בחובה את הנושא המעסיק את בילר יותר מכול: יחסי התלות בין התרבות היהודית, המנודה, ובין זו הגרמנית, יחסי אהבה-שנאה הדדיים המועדים תמיד לפורענות.

בקולמוס מושחז ובלתי מתפשר שב מקסים בילר לנעוץ את אצבעו בפצעים מדממים. זהו ספרו השני היוצא לאור בעם עובד: קדם לו הרומן אסרה(2015).

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *