המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

ברלין, אלכסנדרפלאץ

8 בספטמבר 2014 גדי איידלהייט

“האוכל מנבלת העוף הטהור והיא בבית הבליעה – מטמא בגדים”. ידעתי שקיים ספר בשם “ברלין, אלכסנדרפלאץ”, ידעתי בגדול במה הוא עוסק, אבל למצוא הלכות טומאה וטהרה בעמוד הרביעי שלו בא לי בהפתעה גמורה. רציתי לקרוא את הספר לקראת נסיעה לברלין אולם כשאר ספרים ישנים, היה קושי מסוים להשיגו. גם במקרה זה הפתרון הגיע ידידי י. שאמנם היה צריך לחפש בכל ספרייתו פעמיים אולם מצא לבסוף את הספר (שעות לפני ההמראה). את רובו קראתי בטיסה הלוך, את חלקו בעיר עצמה וחלקו לאחר החזרה לישראל. לקחתי אותו גם בשביל להצטלם איתו באלכסנדרפלאץ עצמה, לא שהכיכר דומה במשהו לכיכר בה הלך דבלין ב-1929.

לקרוא את ברלין אלכסנדרפלאץ בברלין אלכסנדרפלאץ

לקרוא את ברלין אלכסנדרפלאץ בברלין אלכסנדרפלאץ עוד על חוויותי בברלין

הימים הם סוף האמצע של רפובליקת ויימאר, גרמניה בקשיים אולם השפל הכלכל הגדול עדיין לא הגיע, מפלגתו של היטלר פעילה ומטפסת מעלה מעלה אולם עדיין אינה דומיננטית ונתפסת כתופעת שוליים. היהודים הם בעלי חנויות הכלבו הגדולות (KDW, ורתהיים) או עניים גמורים. אולם ריקבון החברה כבר קיים ומורגש, ובפרט שהרומן עוסק בשולי החברה. פושעים, אסירים, סרוסרים, גנבים רוצחים ויצאניות…

מרכז העלילה הוא פרנץ ביברקופף – אסיר משוחרר המנסה לחזור למוטב, אולם נכשל פעם אחר פעם ונגרר כל פעם עמוק יותר למטה. אולם פרט לפרנץ יש עוד שותפים רבים לעלילה הנעה במספר צירים מקבילים, קדימה ואחורה, דרך אישים שונים, דיאלוגים ומחשבות. נתוני מניות, דיווחי מזג אוויר, שביתות בפרנקפורט (שעל האודר הקרובה יחסית לברלין), דוחות מבית המטבחיים. זוהי כתיבה של זרם תודעה אבל לא של איש אחד אלא של עיר שלמה דרך שלל האנשים והנשים שבה. זרם תודעה אותו על הקורא לפרק ולהרכיב מחדש על מנת ליצור לעצמו תמונה מלאה של ברלין באותה שנה.

הספר מרתק אך קשה לקריאה. במחשבה לאחור הוא בוודאי אינו מתאים לקריאה במטוס. ההיפך הגמור. לכן, כנראה אקרא אותו שוב בקריאה נינוחה ומושכלת הרבה יותר. אנו קוראים כל ספר שנכתב בתקופה הזו בחוכמה שלאחר מעשה, אולם ין לאלץ את הספר להיות כחוזה את העתיד, ומאמץ מיוחד נדרש מהקורא לשוב על שנת 1929 ואולי אף לשים את העתיד בצד. בוודאי שהתנהגות השכבות הנמוכות (התנהגות אותה היטלר ניצל היטב לצרכיו) תרמה לעלייתו לשלטון ולהשמדת היהודים, אולם יש לזכור שהספר נכתב כרומן עכשווי וככזה גם זכה להצלחה גדולה. באופן טבעי, הנאצים החרימו את יצירתו של דבלין והוא נאלץ לברוח מהם. תיאור מלא של קורות חייו ומסה על הספר תמצאו באחרית הדבר המועילה מאת המתרגמת.

ולמה הלכות טומאה וטהרה? בפשטות, דבלין מציג את יהודי המזרח האוסטיודן, על בגדיהם המוזרים ומנהגים המשונים עוד יותר אבל אולי דבלין, שהיה יהודי אך לא ידע כלום על יהדותו עד גיל מאוחר, מנסה דווקא כן לרמוז משהו על גורל יהודי גרמניה עצמה, דווקא אלו שהתרחקו מהיהדות, שלא יעזור להם, והם יהודים לגמרי, עד ידיעת דיני טומאה וטהרה הסבוכים. אמנם בניגוד למה שכתבתי קודם, בעצמי אילצתי את הספר מתוך מחשבה לאחור, אבל מי יודע…

 

ברלין, אלכסנדרפלאץ - כריכת הספר

ברלין, אלכסנדרפלאץ

ברלין, אלכסנדרפלאץ
אלפרד דבלין
מגרמנית: ניצה בן ארי
הספריה החדשה הוצאת הקיבות המאוחד 1987 (במקור 1929)

מגב הספר
ברלין, אלכסנדרפלאץ’ – סיפורו של פראנץ’ בּיבֶּרקוֹפּף – הוא סיפורו של אסיר משוחרר, בשנים שלאחר מלחמת-העולם הראשונה, הנשבע לחיות כאדם הגון, אך אינו מתמיד בכוונתו, נגרר לפשע בגלל כוחות חזקים ממנו, מסתבך ומתמוטט, והמכות הנוחתות עליו הופכות אותו למין איוב מודרני, מנוכר. אבל מסיפור הנפילה מתנער וקם ביברקופף חדש, אחר.

הספר הוא מונטאז’ מדהים, ששזורים בו דיווחי בורסה ומזג-האוויר, פרסומים רשמיים, קטעי עיתונות, מודעות, נתונים סטטיסטיים, מסלולי רכבות, להיטי אופרטה ושירים פטריוטיים. קולו של המחבר מתחלף ללא התראה בזרמי-תודעה של הגיבורים. הגרוטסקי והאירוני מתערבבים בפאתטי, וסלנג ברלינאי ולשון פושעים מותכים זה-בזה יחד עם קטעים מן התנ”ך, מן הקלאסיקה ומפזמוני קברטים. עם זאת, זהו רומאן שכל חלקיו מהודקים היטב זה-אל-זה: אין “אקדח” המופיע בהתחלה שאינו “יורה” בפרק השיא.

הרומאן הסינֶמאי הזה נקרא כפואמת-ענק בפרוזה, ועם זאת, הוא מרתק כספר מתח. באופן מופלא תפס דֶבּלין היהודי, בשלהי שנות העשרים, את ניצני רוחה של גרמניה הנאצית. זהו סיפורן של ברלין, של גרמניה, של אירופה. עולים כאן לאומנות, סדר, פטריוטיזם, אנטישמיות, מהפכות, מיליטריזם וכיו”ב – כל סוגי היחד שבתוכם מתבהם האדם, צועד וסוגר רווחים, כשהוא בעצם לבדו, אך אינו מודע לכך, בעוד התופים הולמים מאחוריו.

אלפרד דֶבּלין נחשב ל”מספר הכי מוכשר של האקספרסיוניזם הגרמני”, ו’ברלין אלכסנדרפלאץ’ שלו הוא מן הרומאנים הגדולים של הקלאסיקה המודרנית. לאחר שהספר ראה אור ב- 1929 (והפך מייד לרב-מכר) התבסס מעמדו של דבלין כאישיות מובילה באוונגארד האירופאי של אותם ימים. “דבלין הולך ותופס את המקום הראשון במעלה בחיי הרוח של גרמניה”, אמר עליו באותה שנה תומאס מאן. קאפקא ראה בו את אחד השמות הגדולים בספרות הגרמנית. 40 שנים לאחר-מכן, ב”על מורי דבלין”, מבקש גינטר גראס להזיז את מאן, ברכט וקפקא “בכל הכבוד הצידה” לטובת יצירתו של דבלין: “איני יכול לתאר לעצמי את הפרוזה שלי בלי המרכיבים הפוטוריסטיים של יצירתו”.

הבימאי הגרמני ריינר ורנר פסבינדר עיבד את הספר לסדרת טלוויזיה, אשר נחשבת ליצירתו הקולנועית הגדולה ביותר.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *