ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

דוח מן הפנים

3 במרץ 2016 גדי איידלהייט

האם ימי ילדותו ובחרותו של פול אוסטר מעניינים מספיק בשביל להצדיק עוד ממואר שמתרכז בהם? פעם הייתי כותב שבאופן חד משמעי התשובה היא לא, אבל בעידן הרלטביזם אתנסח בזהירות ואומר שבעיני התשובה היא לא. וכך הספר “דוח מן הפנים” מחולק לארבעה חלקים שבכל אחד מהם מצאתי רמת עניין שונה. חלקו הראשון ששמו כשם הספר, הוא מעין מכתב שכותב אוסטר המבוגר לאוסטר הילד והתמים. האדם המבוגר, בן 65, בעל הניסיון כותב אל הילד שהיה פעם, הילד שכל הזמן מגלה את העולם ואת עצמו ולומד דברים חדשים. אין משהו מיוחד בחוויות של אוסטר, רגילות לחלוטין, אבל זהו חלקו המעניין ביותר של הספר, מאחר וכל קורא מבוגר יחשוב כמובן על הילד שהוא היה ויזדהה עם התוכן. סעיף מעניין במיוחד עוסק בגילוי של אוסטר כי הוא יהודי ומה המשמעות של היותו יהודי עבורו ועבור משפחתו. נראה שגם חלק זה יכול לייצג לא רק את אוסטר אלא חלקים נרחבים ביהדות ארצות הברית.
חלקו השני של הספר המכונה “מכה לפנים” מתאר שני סרטים שאוסטר ראה והשפיעו עליו רבות. התיאורים ארוכים – לסרט הראשון “האיש המתכווץ” (The Incredible Shrinking Man) משנת 1957 מוקדשים עשרים עמודים ולשני “אני נמלט מחבורת הכבולים” (I Am a Fugitive from a Chain Gang) משנת 1932 למעלה משלושים! אין מדובר בדיון ממושך בסרטים אלא מעין סקירה נרחבת שלהם, למעשה כתיבה מחודשת של הסינופסיס שלהם ואפילו כמעט תסריט. התיאור מעניין וגם הניתוח הקצר שבו אוסטר מנסה להסביר למה דווקא סרטים אלו היה חשובים לו והשפיעו עליו. מבחינתי פרק זה הוא למעשה שני סיפורים קצרים העומדים בפני עצמם, אבל אין כאן כתיבה מקורית, ומי שמכיר את הסרטים (וכנראה אלו אנשים בגילו של אוסטר) יתמה על האריכות המוגזמת.
חלקו השלישי של הספר כלל לא היה אמור להיכתב. לאוסטר לא היה חומר והוא לא ידע מה לכתוב, אולם הוא קיבל מתנה משמים. לא בדיוק משמים, אלא מגרושתו. אוסף עצום של מאות מכתבים שכתב אליה לפני שנישאו. אשתו, הסופרת לידיה דיוויס, החליטה לתרום את כל הארכיון שלה למוסד מחקר, אבל את המכתבים מאוסטר, שלחה קודם אליו כדאי שיעבור עליהם ויראה אם יש משהו שהוא לא מעונין שהיא תפרסם. ממכתבים אלו יצר אוסטר את חלקו השלישי של הספר המכונה “כמוסת הזמן”, ובו, חלקים מהמכתבים. לא מצאתי כול עניין בחלק זה ולמעשה סיימתי את קריאת הספר בלי לקרוא בו.
חלקו הרביעי של הספר “אלבום” הוא אוסף של כמאה תמונות המלוות את הטקסט. בטקסט עצמו לא מצוין מתי יש תמונה וצריך לעיין באלבום. באלבום עצמו יש כיתוב מתחת לכל תמונה הלקוח מתוך הספר, אבל לא מופיע מספר עמוד. מצאתי את עצמי מדפדף הלוך ושוב ולאחר כמה עמודי קריאה בודק אם יש תמונות. סידור זה אינו נוח בעיני ומעייף את הקורא. האפשרות הטובה ביותר הייתה לשלב את התמונות בספר במקומות הנכונים. היה אפשר גם לחלק את האלבום לפי חלקי הספר כך שלאחר כל חלק יופיעו התמונות הרלוונטיות, או למיצער, לציין בגוף הטקסט בכוכבית קטנה את עובדת קיומה של תמונה המתייחסת לטקסט.
בספר גם כמה התייחסויות לישראל, רובן חיוביות עד שהקורא הישראלי נדהם להתבטאות חמורה ולא מוצדקת, החורגת מכל גבולות הביקורת הסבירה, שמקורה אינו ידוע בה מתוארת ישראל “כמדינה שפעם הייתה בלי דם על הידים” (ההדגשה שלי). הצטערתי מאד על אמירה זו, הנראית כנובעת מהסתמכות על מסמכים כדוגמת דו”ח גולדסטון ושאר תעמולת BDS ומאי הכרת המציאות בשטח ואיני יודע מה עובר על אוסטר. וכך, למרות כתיבתו הטובה של אוסטר, פרט לחלקו הראשון של הספר המהווה יצירה מקורית עכשווית, שאר חלקיו דלים בחומר . הם כוללים תיאור כתוב היטב, אך ארוך במיוחד של שני סרטים, ואוסף קטעים הנראה אקראי מתוך מכתבים מלפני ארבעים שנה, שכמו שאוסטר עצמו כתב, במעין ביקורת עצמית מודעת (ומוצדקת!) הם חלק מכתבים שסופרים מניחים בארכיון, כדי שסופרים אחרים יכתבו עליהם ספרים.

כריכת הספר דוח מן הפנים

דוח מן הפנים

דוח מן הפנים
פול אוסטר
מאנגלית: אברהם יבין
הוצאת עם עובד 2016 (במקור 2013)

מגב הספר

בראשית היה הכול חי. העצמים הכי קטנים ניחנו בלבבות פועמים ואפילו לעננים היו שמות […] טלפונים ותיוֹנים היו דודנים, עיניים ומשקפיים היו אחים.

לאחר שבממואר יומן חורף תיעד פול אוסטר את חייו מנקודת הראות של הגוף, הוא ממשיך עכשיו ומביא דוח זה על התפתחות חייו הפנימיים. בסגנונו הישיר והאלגנטי הוא נותן תחילה ביטוי להשקפתו הילדותית, שראתה חיים מפעמים בכל חפץ, ומשם ממשיך לתיאור מודעותו הגוברת למציאות, ובין השאר לעוולות הקיימות בחיים האמריקאיים. כך נפרש לעיני הקורא המסע האינטלקטואלי, הפוליטי והמוסרי שהביא אותו משנות ה־50 היציבות לכאורה אל שנות ה־60 הסוערות והמסעירות. והוא מוסיף למסע המילולי הזה אלבום של תצלומים הנענה לאתגר האוטוביוגרפי בדרכים אחרות.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *