ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

הארה

8 בפברואר 2016 גדי איידלהייט

סקירה על הספר הארה. הספר נפתח בפרופסור ארנסט וויל העולה להציג את ממצאי מחקרו האחרון. מה הממצאים? איש אינו יודע אולם הם חשובים דים לעריכת כינוס מיוחד של האוניברסיטה ולהזמנתם של צוותי תקשורת רבים. לאחר הקדמה זו הבונה מתח וציפיה אצל הקורא, חוזר הספר שנתיים אחורה. מוטיב המתח נשמר, איש מסתורי מגיע לפרופסור וויל עם מידע על כתבים ישנים בעברית במעמקי האמזונס… איך הגיעו יהודים לאמזונס? לאחר גירוש פורטוגל ברחו יהודים רבים גם לברזיל, אבל כאשר השלטון הפורטוגלי והאינקווזיציה הגיעה גם לשם, חלקם עזבו לאמסטרדם וחלקם ברחו לג’ונגל. מעט על כך מופיע בספר אחר שקראתי לא מזמן – המסע אל קצה הארץ. פרופסור וויל יוצא למשימה ומגלה… תגלו בסוף הספר. בספר מופיעות שתי דמויות ראשיות  -הפרופסור ועוזר המחקר שלו, יונתן, שנהיה שותפו למסע. לכל אחד מהם מערכת יחסים בעייתית עם הוריו ובעיות עם מערכות יחסים גם בהווה. גם נושאים אלו יפותחו ויפתרו באופן חלקי.

הספר יצא בהוצאת אוריון, הוצאה המתמחה בסיוע לסופרים עצמאיים ובהוצאה שלא דרך הוצאות מסחריות ובמתן שירותים נלווים לסופר (עריכה, הגהה, עימוד וכו’). אין זה סוד שלספרים בהוצאה עצמית קשה יותר להצליח. מעבר לדיון בנושא האיכות אין מאחורי הספר והסופר גב של הוצאה גדולה, ולכן חשוב לי, כסוקר, להגיע גם אליהם ואם הם מספיק טובים גם לסקר. את האיכות של הספר צריך למדוד בנפרד וספר בהוצאה עצמית יכול להיות איכותי כמו ספר שיצא בהוצאה מסחרית גדולה. נכון שקשה למצוא ספרות גדולה ופורצת דרך בהוצאה עצמית אבל לפעמים זה קורה וכל מקררה לגופו. לעומת זאת, מקרה נפוץ הרבה יותר, הוא שספרים בהוצאה עצמית נופלים עוד הרבה לפני השלב שבו אפשר לבדוק את תוכנם ולא עוברים אפילו את הסף המינימלי של עימוד ועריכה ונותנים הרגשה שמחזיקים ביד מסמך וורד שהודפס. מאחר ובמקרה שלנו אתם קוראים סקירה על הספר, ברור שאת המשוכה הטכנית הזו הוא עבר. מוצאים ספר בהוצאה עצמית? אל תוותרו על עריכה ועימוד מקצועיים.

ועדיין יש בספר מעט כשלים המאפיינים הוצאה עצמית. הנה שתי דוגמאות: יונתן, למשל מתואר כחובש כיפה אבל אורח חייו רחוק מלהיות דתי. דבר זה הפליא אותי, אבל הכיפה יורדת מתישהו, ונראה שהיא רק אמצעי לתיאור הבלבול שלו, אבל כזה שלא נעשה בו שימוש ספרותי נכון. לעומת זאת אסטלה מתוארת כמישהי מבוגרת מדי לחשוב על תהליך של הפריית מבחנה למרות שהיא רק בת 31 והתהליך היום מקובל בגילאים מבוגרים הרבה יותר. דוגמאות אלו פוגעות בקוהרנטיות של הספר. בנוסף, לכל אורך הספר מופיעים שמות מקומות בתעתיק לועזי. הרגשתי שאני במדריך תיירים ולא בספר פרוזה. אם יש צורך (ואין) ורצון עז מאת הסופר , אפשר לרשום את כולם בנספח בסוף הספר. במקום אחר הופיעו שתי הערות שוליים, אולם במקום להופיע, כמקובל, בתחתית הדף, הן מופיעות בתוכו. אלו פגמים שעבודה קפדנית יותר בעריכה ובהגהה צריכה  ויכולה למנוע.

בסוף הספר, מגיע הפרופסור לאותה “הארה” המשמשת ככותרת. האם גם הקורא יגיע להארה? לא בטוח. חלק מהקוראים, ואני מזהיר מראש, ירגישו מרומים בסוף הספר. הספר אינו ספר מתח אלא בעיני בא לעסוק בשאלת קיומו והישרדותו של העם היהודי. המתח המובנה בספר נועד לגרות את הקורא להמשיך הלאה, ומספק לו פרטים נוספים כל הזמן, אולם תמיד שומר כמה קלפים מכוסים. זו שיטה בעייתית בכתיבה, שכן בשלב מסוים הקורא עשוי להרגיש שעמום, אבל בספר זה, הדבר לא קורה, כנראה בגלל שהספר קצר, וגם אם פה ושם יש פרק שאולי מיותר, הוא נגמר במהירות (אני דיגלתי מעט כאשר נתקלתי בפרקים כאלו) וחוזרים לסיפור העיקרי שגם הוא מסתיים בטרם הקורא יכול לפתח שעמום. הנה עוד יתרון לספרים קצרים. אני להארה לא הגעתי אבל נהנתי מהספר.

הארה מאת דני זך - כריכת הספר

הארה מאת דני זך

הארה
דני זך
הוצאת אוריון – 2016

מגב הספר

הרומן “הארה” מאת דני זך בהוצאת אוריון, לוקח את הקורא למסעו ביער האמזונה, של פרופ’ מתוסכל באוניברסיטה בעקבות מסתורין הקורא לפענוח. הוא יוצא בעקבות סימנים יהודיים ואוצרות חבויים שטרם נתגלו. זהו מסע שבסופו תתחוור לגיבורי הספר האמת אודות חייהם.

משך מאות שנים לא נודעו עקבותיהם של היהודים שנלוו למגלי יבשת דרום אמריקה. על רקע אירועי האינקוויזיציה יהודים מומרים רבים, חלקם הגדול משכילים, הצטרפו להפלגות שהגיעו לצפון מזרח ברזיל והפכו לשותפים מלאים בהנחת היסודות התרבותיים ובפיתוחה הכלכלי של ברזיל – המדינה שקמה ברבות הימים. פרופ’ ארנסט וייל ויוחנן תלמידו הצעיר, מגיעים לברזיל ולאמזונס הלא נודעת בעקבות כתב יד עתיק ומסתורי שהתגלגל לידיהם. הם חיפשו אחר סימנים שיובילו אותם אל התגלית המיוחלת שתביא לתהילה או חלילה לכישלון חרוץ. עד מהרה הם ממלכדים עצמם בהרפתקאות המדרבנות ולפעמים מרתיעות אותם מלדבוק בדרכם. גיבורי הספר מבקשים ללכת בעקבותיהם של אותם יהודים שהתפזרו בארץ פראית זו וכמעט לא נותר מהם זכר. המסע מוביל את גיבורי הרומן לתהליכי השתנות שחושפים אמיתות ורגשות אנושיים.

” התרגשות גדולה אחזה במאות האנשים שהתכנסו באודיטוריום הכט של אוניברסיטת חיפה לרגל המאורע. הם הגיעו ממקומות שונים לשמוע את הדברים שעמד פרופ’ וייל להשמיע עם שובו מן המסע. השמועה עשתה לה כנפיים ואנשים מכובדים מאוד שתמיד ביססו את הנחותיהם על הוכחות מדעיות, היו עסוקים בספקולציות כמעט דמיוניות שאימותם היה מערער באחת את הבנתם בתחומים בהם עסקו”. (מתוך הספר).

כאשר ההולנדים כבשו את ברזיל, יהודי אמסטרדם, מגורשי האי האיברי, הגיעו לרסיפה, עיר המבצר הראשונה שיסדו הפורטוגזים והביאו עמם את מנהגי הדת והמסורת היהודית במלוא תפארתם. תחיית היהדות ביבשת הגיעה לקיצה עם חזרת הפורטוגזים ליבשת ועמם רדיפות האינקוויזיציה. היהודים ההולנדים חזרו ברובם לאמסטרדם. מקצתם הפליגו צפונה עד ניו אמסטרדם (ניו יורק) ובדרך, בפרט באיים הקריביים, ייסדו קהילות חדשות והקימו בתי כנסת. היהודים שנותרו מאחור בברזיל התפזרו ברחבי הארץ, התבוללו והפכו לנוצרים לכל דבר. רק במחצית המאה ה-19 הקימו מחדש, גלים חדשים של מהגרים מאירופה, את הקהילה היהודית בברזיל הקיימת היום.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *