המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

הארנבת עם עיני הענבר

27 ביוני 2012 גדי איידלהייט

נֵצקֵה – פסלים קטנים שהופיעו ביפן ושימשו לתליית חפצים על חגורת בגד הקימונו נטול הכיסים. הנצקה עשויים מחומרים שונים וגודלם נע בין 3 ל-12 סנטימטרים. אדמונד דה ואל ירש “אוסף מאד גדול של חפצים מאד קטנים” והוא יוצא למסע חובק שנים ויבשות במעין עבודת שורשים מורחבת המתפרשת על פני שנתיים. הספר “הארנבת עם עיני הענבר” הוא תוצאה של המחקר בעקבות משפחתו של דה-ואל והנצקה. הספר הוא גם פרוזה וגם עיון. הוא מספר סיפור, אבל הוא ספר אומנות וגם ספר היסטוריה. דה-ואל מתחקה אחרי עקבות משפחתו משפחת אפרוסי היהודית, שהחלה את אימפרית הבנקאות שלה מעסק קטן באודסה ונהייתה לסוחרת התבואה הגדולה ברוסיה הצארית. בני המשפחה נשלחו להרחיב את האימפריה לערים המרכזיות באירופה: וינה, פאריז, ברלין וכמובן התרחבו בקשרי נישואין עם משפחת רוטשילד ואחרות והיוו אימפריה. אחד האחים, שארל, רכש את הנצקה אחד אחד בתקופת חייו בפאריס והרכיב לעצמו אוסף, ביחד עם חפצי אומנות רבים אחרים. הספר מתאר את חיי התקופה, את חיי המעמד העליון באותה תקופה, את חיי היהודים באותה תקופה, את האנטימשיות שהייתה קיימת תמיד באירופה. הנצקה עוברים לוינה, כמתנת נישואים לאחיינים וגם הסיפור ממשיך לוינה, העיר בה החלה שקיעת המשפחה. מלחמת העולם הראשונה גרמה להפסדים כלכליים קשים, האנטישמיות התגברה, ולאחר האנשלוס, הוחרם כל רכוש המשפחה, ביתם הפך למשרדים של המפלגה הנאצית וכל הספרייה ויצירות האומנות הולאמו.
מכל הרכוש האגדי (ששוויו המקורב בערכים של ימינו קרוב לחצי מילארד דולר) נותרו רק פסלוני הנצקה. המאבקים להשבת הרכוש צלחו רק בקושי. והנצקה מצאו את דרכם ליפן ומשם ללונדון מקום מגוריו של המחבר.
הספר הוא ספר היסטוריה: הספר מתחיל בתקופת הקיסרויות הגדולות המתמוטטות אחת אחת על פני כל העולם: הצאר הרוסי, פרנץ יוזף, הקריסה הכללית של אירופה וגם נפילת השלטון הקיסרי ביפן. הספר מחזיר אותנו לתקופה זו ולחיי הפאר שהיו בה, על שלל האירועים החברתיים וסגנון החיים.
הספר הוא סיפורה של משפחה יהודית, שהתרחקה מאד מהדת וניסתה להיטמע, אולם תמיד נשארה יהודית בעיני הסביבה. הספר מתאר גם את תהליך ההתבוללות (כמובן שהמחבר אינו נוקט בלשון זו), סבתו של המחבר נישאה לכומר הולנדי, ואביו של המחבר – כומר בעצמו – אמר עליה קדיש בלוויתה.
הספר הוא ספר אומנות רב-תחומי: האדריכלות של התקופות השונות, האומנות המקובלת באותה תקופה, ראשוני האימפרסיוניסטים שהיו חברים או שונאים של שארל אפרוסי בפאריז, הדיוקנאות בתמונות של רנואר ודגה, קדרות וכמובן פסלוני הנצקה, כולם מקבלים חיים בספר.
הספר הוא ספר אישי ובו מתלבט הסופר האם בכלל כדאי לפרסם את הדברים? סבתו אליזבת סירבה לפרסם ספר שכתבה על ביקור בוינה מיד לאחר סיום המלחמה ב-1945 אך מעט קטעים ממנו מצוטטים בספר. הסופר מתלבט האם כדאי לחטט בעבר או פשוט להעלים אותו ולפנות מקום. האם כדאי לזרוק חפצים ישנים או לאגור אותם והאם בכלל לא היה צריך להשאיר את הנצקה ביפן? על התלבטות זו הוא עונה (עמ’ 386): “חפצים תמיד טולטלו, נמכרו, הוחלפו, נגנבו, נמצאו ואבדו. אנשים תמיד נתנו מתנות. מה שחשוב הוא איך מספרים את הסיפור שלהם”. הדברים נכונים לא רק לגבי חפצים אלא גם לגבי אנשים. ומה שחשוב הוא שאדמונד דה-ואל יודע לספר את הסיפור. את הסיפור של החפצים אבל יותר מכך, את הסיפור של האנשים.

הספר הופיע בהוצאת ידיעות אחרונות והפגם הבולט בו הוא דווקא בכריכתו, הזהה לכריכה האנגלית, רק שבמקום הארנבת עם עיני הענבר מופיעה בכריכה ארנבת סתמית לגמרי. הדבר פוגע בספר שכן אנו מאד רוצים לראות בעיננו את אותם פסלונים קטנים שאינם מופיעים בספר למרות שיש בו תמונות (של האנשים והבתים בהם גרו). הנה תמונת הארנבת מאתר הבית של הסופר.

הארנבת עם עיני הענבר מתוך אתר הסופר

הארנבת עם עיני הענבר מתוך אתר הסופר

לטובת הקוראים הנה קישור לאתר המחבר וקישור נוסף לגלריית הנצקה המוזכרים בספר

הארנבת עם עיני הענבר

הארנבת עם עיני הענבר

הארנבת עם עיני הענבר
אדמונד דה ואל
מאנגלית: אביעד שטיר
הוצאת ידיעות ספרים 2012
390 עמודים

לקריאת הפרק הראשון מאתר ההוצאה

One Comment

  • ליברל 2 ביולי 2012 at 12:46

    במהדורות השונות של הספר באנגלית הופיעו תמיד על הכריכה (או, במקרים מסוימים, על סרט נייר מודפס סביב הכריכה) תמונות צבע ושחור-לבן רבות, שחלקן מופיעות גם בגוף הספר, חלקן רק מוזכרות בו אך לא מופיעות, וכן תמונות של כמה מהנצקה שמוזכרים בספר. למרבה הצער, בארץ ויתרו על זה לגמרי ולדעתי פגמו כך בחוויית הקריאה.
    מצד שני, קראתי לא מזמן שההוצאה הבריטית מכריזה על מהדורה חגיגית חדשה של הספר שתכלול תמונות רבות יותר (בצבע במקום בשחור-לבן, היכן שרלוונטי) וכן תמונות נוספות שלא היו בספר המקורי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *