ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

האשה בזהב

14 ביולי 2013 גדי איידלהייט

אוצרי הגלריה הלאומית האוסטרית היו בבעיה קשה. הייתה להם תמונה מצוינת ויפה שהצליחו לשים עליה יד. תמונה של גוסטב קלימט, תמונה שהם ממש רצו להציג אותה בלב המוזיאון. אבל מושא התמונה הייתה אדלה בלוך-באואר, ולהודות שביצירת מופת מופיע דיוקן של יהודיה היה בלתי אפשרי, עלבון חמור להיטלר ולגזע הארי העליון, ובכלל איך יהודיה יכולה להיות יפה כל כך ואצילית כל כך? לא חשבו הרבה ופשוט קראו לתמונה “האשה בזהב” ומחקו את אדלה בלוך-באואר מההיסטוריה.

הספר האשה בזהב, הוא למעשה שלושה סיפורים שונים הכרוכים להם יחד. הסיפור הראשון, הוא הסיפור על גוסטב קלימט, על אדלה בלוך ובעלה פרדיננד באואר, ועל וינה שלאחר נפילת הקיסרות ועד האנשלוס. אוסטריה של כסף ישן וכסף חדש, על יהודים ישנים ויהודים חדשים, על גויים ששנאו יהודים בדיוק או יותר ממה שצריך, על אהבות ורומנים אוסרים ועל התשוקה הגדולה לאומנות באשר היא.

הסיפור השני הוא הסיפור של השואה, דרך עיניה של משפחת בלוך-באואר. אדלה כבר לא הייתה בחיים, בעלה פרדיננד הצליח בקושי לברוח לשוויץ. ילדים לא היו להם, אחיניתה התחתנה רק עשרה ימים לפני האנשלוס, וגיסה וגיסתה ברחו לצ’כוסלובקיה שם השיגו אותם בתחילה הנאצים ואחר כך הקומונוסיטים. אותם דמויות שהיו פעם חברים היפנו להם כעת עורף, לא היה אפשר לבטוח באיש, ועסקאות אפלות נדרשו להבטחת החיים, עסקאות שלעיתים גם נכשלו. בד בבד מתואר נושא האומנות, איך הנאצים גנבו עשרות יצרות אומנות, מה עשו איתן, איפה הן הוחבאו ולמה לא נוכל עוד לראות תערוכת רטרוספקטיבה של קלימט.

הסיפור השלישי מעמת את אוסטריה עם עברה. עבר שהיא בחרה, כמו מדינות אירופאיות אחרות לשכוח. הם למעשה היו הקורבנות של הנאצים. אוסטריה היא המדינה הראשונה שנכבשה על ידי היטלר. אנחנו בעצם התנגדנו להיטלר ולא היה לנו מה לעשות ותירוצים אחרים מוכרים ומוכרים יותר, אבל גם באירופה, הדור השלישי, הדור שלא גדל בצל השתיקה, מגלה עניין , סקרנות, ורוצה בעיקר תשובות. והוא גם לא מפחד מהתשובות ומוכן להתעמת איתן (ראו סקירה על פרשת קוליני של פרדיננד פון שיראך, נכדו של בילדר פון שיראך, המושל הנאצי של וינה, אחראי באופן אישי על גירוש והשמדת יהודי וינה מחד ועל בזיזת רכושם מאידך). גם לאחר השואה, עשתה ממשלת אוסטריה מאמצים “לרכוש” את יצירות האומנות הבזוזות ורק לאחר שנים רבות, איפשרה להתמודד עם תביעות יורשים להשבת רכושם. חלקו האחרון של הספר מתאר את הצעדים המשפטיים וההחלטות השונות בדרך, אבל נשאר נאמן גם לאומנות עצמה ולמרות שברור לנו שהצדק נעשה, הרי עולם האומנות הפסיד, רוב התמונות שנרכשו שייכות לרוכשים פרטיים ואינן מוצגות לקהל הרחב. האשה בזהב, היא התמונה היקרה ביותר בעולם, אולי נדייק, התמונה עבורה שולם הסכום הגבוה ביותר מעולם. יש תמונות יקרות ממנה אולם הן לא למכירה (המונה-ליזה, משמר הלילה ועוד). הסכום של 153 מיליון דולרים הוא אבסורדי למטר מרובע של קאנבס עם צבעים, אולם לפחות תמונה זו מוצגת בניו יורק לקהל הרחוב.

הספר יפהפה, מזכיר ספר מופתי דומה שעסק בנושאים אלו – הארנבת עם עיני העינבר – אולם בשונה ממנו, מושא הספר, דיוקנה של אדלה, מופיע בגדול על הכריכה ובצבע מלא, בספר כולו עשרות תמונות, ואפילו קישור לסרטון אנימציה חביב (הרי הוא לפניכם)

שלושת הסיפורים השונים נשזרים יחדיו בידה האמונה של אן-מארי אוקונר. לעיתים התיאורים ארוכים מדי, יש גם המון דמויות  שחוזרות וצצות ברגעים שונים ובדורות שונים וקצת קשה לעקוב אחרי כולן, אפשר מעט לדלק בתיאור כל המהלכים הרומנטיים השונים, אולם הספר מעביר היטב את רוח כל התקופות בהן הוא עוסק, שומר על עניין מדגיש את ההבדל בשאלה למי שייכות התמונות והיכן צריכות להיות מוצגות התמונות, ובעיקר עושה חסד עם האשה בזהב ויוצרה – אדלה בלוך באואר וגוסטב קלימט.

האשה בזהב

האשה בזהב

האשה בזהב
אן-מארי אוקונור
מאנגלית: יוני רז פורטוגלי
הוצאת פן וידיעות ספרים
תשע”ג 2013

פרק ראשון מהספר

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *