המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

הדף הקיומי – נזיקין

15 במאי 2017 גדי איידלהייט

הכרך השלישי בסדרת הדף הקיומי עוסק בסדר נזיקין. בכרך זה הוסיף המחבר מבוא חשוב אודות דרך כתיבת הספר. מהו אותו קיומי שאנו מחפשים בדף? הניסיון, הוא אליבא דברקוביץ, להבין את הדעות ההלכתיות, את הסברות והמחלוקות, לא כענייני שכל ולוגיקה, אלא כמהווים שיקוף של ראיית אורחות היום יום, עקרונות וכללים הבאים לידי ביטוי במחלוקות עדינות בגמרא עצמה.

קריאה כזו יכולה להצביע וללמד אותנו על פנימיותם של דמויות התאנים והאמוראים, דרכיהם ומחשבותיהם. חיבור בין הליכות היום היום לבין לימוד התורה, כאשר אין לנתק בין השניים. ישנן דוגמאות ידועות אותם הרב ברקוביץ עושה מאמץ למצוא היבטים אלו גם במקומות בהם נראה שהם אינם קיימים כלל.

עוד טרם הסתכלות על תוכן הסוגייה, מסתכלים על המבנה שלה ועל המטא-סטרקטורה שלה. מי הצדדים, מה הקדימו למה, מאיפה מתחילים, ואילו שינויים יש בדבריהם לעומת פסוקי התורה. מכאן יצא הרב לפירוש הסוגיה שכולו סובב סביב העמדת יסוד באורח החיים כמרכיב לקביעת ההלכה. אין אפשרת לקביעת הלכה כמחשב, אליו מוזנים נתוני הבעייה, אלא צריך אדם שלם שיפסוק ויכריע. לפעמים אכן יסודות השיטות סותרים אולם שניהם לוגיים ובעלי זכות קיום

לעתים הדברים קלים יותר להבנה, כדוגמת הפרק העוסק באגדות רבה בר בר חנה, בו הרב לא עוסק בפירוש האגדות עצמן, אלא במבנה הכללי שלהן, בסדרן ובמשמעות אותו סדר, המבטא את האמונה הפנימית של החכמים. פרקים אחרים, כדוגמת “יש נוחלין”, העוסק בסדרי הירושה ומי מוריש למי, קשים יותר להבנה, ולי אישית הם עדיין נראים כקטעים טכניים שניסיון לדלות מהם אספקט קיומי הוא מאולץ משהו. בכל אופן יש לשבח את הרב ברקוביץ’ שאינו בוחר דווקא באותם קטעים מהם ברורה העמדה הקיומית, אלא בכוונה מחפש אותה גם במקומות קשים ונסתרים יותר. נראה שרך הלימוד של הרב דורשת זמן והתרגלות, וככל שקוראים יותר אפשר להינות ממנה יותר.

הוצאת הספרים חופפת ללימוד הדף היומי כפי שכבר הצגנו בספרים על מסכתות מועד ונשים. בסדרה צפויים עוד שני כרכים (קודשים ונדה, ברכות ומחציתו הראשונה של סדר מועד). לומדי הדף היומי, ישמחו לעסוק בעומק רב יותר ובצורת למידה שונה לחלוטין מהלימוד היומי של סוגייה אחת מדי שבוע. אלו שאינם לומדים דף יומי יוכלו באמצעות הספר “להישאר בעניינים” ולדעת פחות או יותר איפה אוחזים, מאחר וכמובן אין אפשרות סוגיה אחת להקיף דפים שלמים. כך משתדל אני לעשות וללמוד מדי שבוע פרק אחד בספר, וכפי שראיתם, הקטעים אותם הבאתי כדוגאמות הנם במסכת בבא בתרא הנלמדת בימים אלו.

כמובן שהספר מאפשר לימוד בכל שעה ושעה ללא קשר לדף היומי כלל. שיטת הלימוד מאפשרת לימוד בספר גם למי שאינם מורגלים בלימוד גמרא, והוא מתאים מאד אף ללמידה בחברותא עם חברים, משפחה, ובני הנוער.

ספרו של הרב דוד ברקוביץ מצרף לספרים המציעים דרכים חדשות ללימוד הגמרא. דרכים שפרט ללימוד הסוגייה וסברות עד לראשונים ולאחרונים, קושיות הגמרא ומה אומר רש”י בהבנת השיטות ואיך חולק עליו התוספות והריטב”א וכן הלאה, מציעות לימוד נוסף, לימוד במובן הרגשי יותר, לימוד האומר שאם דווקא ר’ יהודה אמר משהו מסוים, איך דבר זה מצטרף לשאר אמירותיו של רבי יהודה. ניתן לכנות זאת לימוד הוליסטי של התלמוד, לימוד השם במרכז את האדם. בין אם זה האדם אומר הסברה, או עורך הסוגיה הוא הלומד אותה.

 

כריכת הספר הדף הקיומי נזיקין

הדף הקיומי נזיקין

הדף הקיומי – נזיקין
הרב דוב ברקוביץ
הוצאת מגיד 2016
לפרק דוגמה מהספר

מגב הספר

שפתו של התלמוד, על פי קריאתו הייחודית של הרב דוב ברקוביץ, היא שפה קיומית מובהקת; בלבו של כל דף גמרא, מבעד לדיון ההלכתי, מאחורי המחלוקות, הדרשות והסברות ניצבת עמדה ערכית בעלת משמעות ישירה לחיינו אנו. כך, פירוט אבות הנזיקין במסכת בבא קמא רומז לשורשי האלימות בנפש האדם, משנת “שנים אחזין” במסכת בבא מציעא חותרת להמיר את יצר הרכושנות בשאיפה לשותפות, וסוגיית היזק ראייה במסכת בבא בתרא טומנת בחובה את הסוד לשכנות טובה.

הדף הקיומי מלווה את מחזור הדף היומי, תוך שהוא חושף את היסודות הרוחניים, המוסריים והאמוניים העומדים בלב סוגיות התלמוד. באמצעות ניתוח עומק של מבנה הסוגיות, טענותיהן ומושגיהן, מגלה המחבר את המשמעות הערכית הטמונה בהן, והופך את התלמוד, באמת ובתמים, לתורת חיים.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *