ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

הדף הקיומי

11 בינואר 2014 גדי איידלהייט

הרב דוב ברקוביץ מרכז בספרו החדש – הדף הקיומי – טורים שנכתבו במשך כשבע שנים בעיתון מקור ראשון. הספר הנוכחי הוא הכרך הראשון בסדרה ועל מנת להתאימו למחזור הדך היומי הנלמד כעת הוצא הספר העוסק במסכתות יומא עד חגיגה בסדר מועד (ועל כן הוא כרך ב’).

לפני שנעיין בתוכן המאמרים עצמם, ראוי לקרוא בעיון את המבוא לספר, בו פורטהרב את דרכו בכתיבת המאמרים ואת הרצון לשלב בין הלימוד התלמודי לחיים העכשווים. הלימוד בתלמוד אינו רק לימוד בכתבים הישנים אלא דרך ליצירת תודעה יהודית ותרבותית גם בימינו. הרב ברקוביץ’ אכן מסכים שלימוד שכל מטרתו למצוא את הרלוונטיות בתלמוד ויצירת תרבות ממנו עלול לגרום ליצירת רידוד והתעלמות מהתורה עצמה, אולם מאידך, ניתוק התלמוד “הישן” מהחיים העכשויים הינו סכנה גדולה אף יותר וכדבריו: “אי אפשר לשמוע את התורה כדברי אלוקים חיים אם נסתמים מעיינות היצירה התורנית המתחדשת תמיד בתורה שבעל פה, שזה עצם לשד חיותה, גם אם החסימה מתקיימת בזכות השאיפה להתעלות, לנשגבות ולקדושה”.

המשך ההקדמה מדבר על הערך החשוב של הלמידה לשם למידה וצבירת ידע, ועל ההבדל בלימוד בדורות האחרונים בהם הלומדים רק רוצים לשמוע את הרב ופוחדים להציע משל עצמם: “כאשר התחלתי ללמד בוגרי ישיבות תיכוניות ואף בוגרי ישיבות הסדר מצאתי שאי אפשר היה לבקש מהם לומר סברא עצמאית משלהם, להגיד חידוש. רובם ככולם ציפו לשמוע את ההסבר שהצעתי אני לסוגיה והיו חוזרים בדייקנות על הדברים הללו. יתר על כן, הם ראו כמעין כפירה בעיקר את עצם ההנחה שבתשתית פנייתי אליהם, שמותר ואף רצוי שהם, תלמידי, יאמרו משהו משלם על הנלמד”.

בסוף ההקדמה מביא הרב מספר עקרונות בלימוד ונביא רק את הראשון: “הלימוד הנו כמפגש, כיצירת קשר, והוא מתפתח שלב אחרי שלב מתוך שאיפה להעמקת הקשר. בשלב הראשון יש לזהות מילות מפתח, למפות את מבנה הסוגיה ולסמן את הנדבכים הנראים מרכזיים ואת אלה הנראים פחות מרכזיים. בשלב השני יש להכיר את פשט הסוגיה, על כל חלקיה, תוך כדי עמידה על חלקים המעוררים תמיהה. בדרך כלל,  המקומות בסוגיה המסמנים פער בין הציפיות שלנו מהנאמר ובין מה שנטען בסוגיה מהווים שער לכניסה למעמקיה. בשלבים נוספים, יש לחזור למילות המפתח ולסימון מבנה הסוגיה מתוך ניסיון לפענח את המהלך הנבנה, את המגמתיות של המהלך ואת מושגי היסוד התת קרקעיים ההולכים ומתבררים לאורכו”

להדגמת שיטתו של הרב נדון במאמר על “שעיר המשתלח” מתוך מסכת יומא בה נמצאים לומדי הדף היומי כעת (שבט תשע”ד). כל מאמר נפתח במספר שורות המשמשות מעין מבוא ובפרקנו: “גם למצוות לא-רציונליות כמו שעיר המשתלח ופרה אדומה יש, ברובד מסוים, הסבר רציונלי הניתן להמשגה. עומק השיכחה של יסודות המצוות הללו הנו מדד לחושך הגלות”

מצוות רבות ביהדות נראות לנו ברורות מאליהן: לא תרצח, לא תגנוב, מצוות כיבוד הורים. אחרות נראות לנו חסרות כל הסבר וטעם, מצוות כלאיים ושעטנז, פרה אדומה ועוד. על מצוות אלו משיב מאמר התלמוד (ברייתא) המצוטט בפרק שאלו הן חוקות, שאין לערער ואין להרהר אחריהן (אין לנסות ולחפש להם טעם לוגי). המאמר עוסק בדרכים שונות להבנת הברייתא ובשיוך המצוות והאיסורים לקטגוריות השונות, של הרמב”ם, הרמב”ן ועוד. המחבר מקבל את הגישה שגם למצוות שאינו נראות לנו רציונליות, יש היגיון סמוי, אלא שאנחנו התרחקנו כל כך ממנו שכיום איננו מסוגלים להבינו כלל. דבר זה נכון שבעתיים לגבי מצוות שעצם קיומן נראה סותר עקרונות אחרים. פרה אדומה נועדה לכפר על הטמאים, אולם דווקא מי שעוסק בפרה האדומה נטמא בעצמו. השעיר לעזאזל ששולח ביום הכיפורים, נראה כקורבן המוקרב מחוץ לבית המקדש ועוד בצורה המזכירה לנו עבודה זרה ופגאנית. דברים שנראים אסורים בפני עצמם, לא רק שהם מותרים, אלא הופכים למצוות. מפרש הרב ברקוביץ’ שעבודת יום הכיפורים הנעשית בקדושה ובטהרה במקדש הינה רק צד אחד בעבודה. צד הקדושה. אצל האדם יש גם את צד החול, צד החטא והוא חלק בלתי נפרד מהמציאות. אי אפשר להעלים אותו באווירת הקודש, אלא יש חשיבות להתייחס אליו ולהכיל גם אותו. לצורך כך חייבים לצאת מחוץ לתחום המקדש, לתחום המדבר, ארץ הגזירה והתוהו, ולהראות שגם מקום זה נשלט על ידי ה’, וגם הוא שייך לנפש האדם. מתוך כך מחבר הרב את מצוות השעיר לכלל עבודת יום הכיפורים.

ניתן לקרוא את הפרק במלואו באתר הוצאת מגיד

לימוד התלמוד נערך כבר אלפי שנים בשתי צורות מסורתיות. צורת הבקיאות – מעבר מהיר על דפי התלמוד, לימוד רוחבי, וצורת העיון בה אפשר ללמוד דף בודד במשך שבועות, חודשים ואף שנים. הדף היומי, כשמו כן הוא – דף ליום – והוא אפילו לימוד מהיר יותר מלימוד הבקיאות. גם כך, נדרשות למעלה משבע שנים על מנת לסיים את התלמוד כולו. ברור אם כך שספרו של הרב ברקוביץ נותן רק צוהר קטן לים התלמוד אולם הוא משרת שתי מטרות. עבור מי שלומד את הדף היומי (וקיימות מאות ואלפי קבוצות כאלו) ניתנת האפשרות להעמיק בנושא אחד נבחר מדפים אלו. מי שאינו לומד את הדף היומי עדיין יכול לקחת חלק בחווית הלימוד יוכל להתחבר אליה גם דרך מאמרים אלו, המשקפים מעין חלון ראווה של ההיצע התלמודי העצום, חלון המזמין את הקורא להיכנס פנימה.

 

הדף הקיומי - כריכת הספר

הדף הקיומי

הדף הקיומי
תובנות לחיים בסוגיות התלמוד
מועד ב – יומא-חגיגה
הרב דוב ברקוביץ
הוצאת מגיד
תשע”ד

 

One Comment

  • עידן-דוד 1 בספטמבר 2014 at 22:15

    שלום לכולם. הרבה זמן אני מחפש ספר שיפגיש את הלימוד גמרא עם החיים שלנו. אומר הזוהר הקדוש “קודשא בריך הוא אסתכל באורייתא וברא עלמא” (פירוש: הסתכל הקב”ה בתורה ועל ידי זה ברא את העולם). וכאשר אדם נמצא במצאויות שונות (עסקים, משפחה, חיי היום יום) עלינו להתנהג דרך התורה, דרך ההלכה, והכל בא מהגמרא. שאמר הבעל שם טוב הקדוש שאין פרק בחיי האדם שאינו כתוב בגמרא. ויפה עשה הרב המחבר שחיבר תובנות לחיים בסוגיות התלמוד. אין שמחה גדולה יותר מזו. ואני מברך את המחבר שיסיים את המוגמר ויוציא בעזרת השם “הדף הקיומי” על כל הש”ס. שאני אישית מצפה לזאת.

    זאת ועוד, למעוניינים ישנה סדרת ספרים “מאורות הדף היומי” ב”ה על כל הש”ס. שהם לוקחים מהגמרא הלכות לחיים באופן כללי ואקטואלי. וגם שם יפה להסתכל.

    שנזכה לאהבת השם ויראת שמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *