ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

ההיסטוריה של ההיסטוריה

19 באוקטובר 2014 גדי איידלהייט

נניח שאתם מתעוררים ולא זוכרים מה עשיתם בשנה האחרונה ונניח שהזכרונות מתחילים לצוץ והם לא כל כך נעימים. ונניח שאתם לא אדם אלא עיר שלמה ונניח שהעיר היא ברלין…
התוצאה היא רומן מסקרן ומרתק המתאר התמודדות של הדור השלישי עם מעשיהם ומעשי הוריהם וסביהם. כל המתעניין בזכרון ההיסטוריה בגרמניה צריך לקרוא את הספר

לא רק ישראלים עוברים לברלין. משהו בעיר הזו מושך צעירים מכל העולם. חלקם כמו איידה האטמר-היגינס (שעברה קודם ביפן הודו ושבדיה) עובדים כמדריכי טיולים לתיירים הרבים הפוקדים את העיר ושמחים לגלות שפע מדריכים בכמעט כל שפה אפשרית. זהו ספרה הראשון של האטמר-היגינס.

מרגרט, גיבורת הספר, גם היא עובדת בהדרכת קבוצות תיירים, מתעוררת באמצע היער בלי שיש לה מושג איך ולמה היא הגיעה לשם ולשם מה. זה קצת מטריד את מרגרט אבל היא חוזרת לביתה וממשיכה בחייה כרגיל. לאט לאט היא שמה לב שנמחקו לה מהזיכרון מספר חודשים מהחיים ושאין לה מושג מה קרה באותו זמן. לנו כבר מתגלה רמז ראשוני לנושא הספר מאחר ומדובר בעיר גרונהוולד וזהו גם שם הרחוב בו הגיבורה גרה.

“אתם רוצים להבין? אבל זה מה שצריך להבין: מוחות ידעניים לא יוכלו לפענח כאן דבר. ככל שתלמדו על המחנות כך תדעו פחות. ככל שתראו את המקום הזה יותר כך הוא ילך ויתרחק מכם. המוח האנושי והחברתי לא תוכנן לתפוס את האימה האנושית החברתית, וככל שירבה לנסות, כן ימות.יש אנשים שמבחינים באי נכונותו של המקום הזה להתעגל אל ההבנה, ולכן הם מכחישים את עצם קיומם של המחנות. אלה הם האנשים שאין להם כל יכולת לשאת אשמה, ובמיוחד יכולת לשאת את הדברים המתחייבים מן האשמה. ולכן, תחת זאת הם מחליפים בטעות את הריקנות שה מוצאים כאן בהיעדר תוכן. הם טועים. יש כאן משהו. יש כאן יותר תוכן מבכל האוניברסיטאות והמוזיאונים והכנסיות גם יחד, אבל לא תראו שמץ ממנו. אני יכולה להראות לכם היום רק חזיון תעתועים. הסיור הזה הוא סיור וירטואלי” (עמ’ 130)

הסיפור מתחיל שנתיים לאחר אותו לילה. מרגרט מקבלת מכתב לבדיקה במרפאת נשים. למרות שהמכתב ממוען למישהי עם שם קצת שונה, מרגרט מחליטה ללכת ולהיבדק. הפגישה אצל רופאת הנשים סוריאליסטית לחלוטין אולם כתוצאה ממנה תחווה מרגרט סדרה של חזיונות וחלומות. העיר משנה את צורתה, מרגרט מגלה שמגדה גבלס עוקבת אחריה, אבל מה בדיוק קרה ואיך כל העבר קשור אליה בהווה? את זה נגלה רק בסופו של הסיפור.

לא נחשוף פרטים מסיפור המשל הנמשל ברור דיו. כותרת המשנה של הספר היא “רומן על ברלין”. סיפורה האישי של מרגרט עומד בפני עצמו, אולם עיקר העניין הוא בסיפורה של העיר המתחדשת המסוכסכת עם עברה. מציגה אותו לראווה בכל מקום, אולם תוך התנגדות רבה וחריקת שינים. העם הגרמני איבד את זיכרונו בצורה מרשימה ומחק 12 שנים של הרייך השלישי (מתוכן שש שנות מלחמה), אולם הזיכרונות צפים וצצים בלי יכולת להדחיק אותם.

“בואי נקרא לילד בשמו, בסדר?רצח יהודי אירופה במאה העשרים מעניין רק את האנשים שבשבילם הוא לא בלתי נסבל. עניין בדברים איומים הוא תמיד סימפטום של ריחוק.”

“אבל דוקטור, אני כן חושבת שזה בלתי נסבל”

“בדיוק! את חושבת שזה בלתי נסבל, וזה חשוב לגבי השימוש שאתה עושה בזה, אבל זה לא בלתי נסבל בשבילך, אחרת לא היית חושבת על זה” (עמ’ 247 – ההדגשות במקור)

להקמת אנדרטת השואה היו מתנגדים רבים, אבל היא קמה בסופו של דבר. הסיפור מסופר היטב. דמות מדריכת הטיולים, מלבד זה שהיא מוכרת לסופרת, הינה דרך טובה לעבור בכל תחנות הסיפור: הבונקר של היטלר, תחנת גרונהוולד, מחנה זקסנהאוזן ועוד. מפעם לפעם יש משפטים סתומים ועלומים שאמורים לייצג פילוסופיה כלשהי, אולי היה אפשר לקצר מעט אבל לרוב סגנון הכתיבה שהוא כמעט לירי מושך את הקורא להמשיך. לעיתים הקורא מבולבל ולא תמיד מבין מה רוצים ממנו ואיפה ממוקם כל פרט בעלילה זה בסדר. העיסוק בעבר הוא עיסוק מבלבל ואף פעם אינו עיסוק לינארי. הדברים יתיישבו בסוף כל דבר במקומו. אני ממליץ מאד על הספר וכל מי שמתעניין בזכר השואה, ובגרמניה של ימינו צריך לקרוא אותו.

“אחת מזוועות השואה שאין להדמימה היא העובדה שאין אפשרות לנקמה. מיליונים נהרגו בידי מילונים אחרים – אין כאן כל צדק. לא יהיה כל פיצוי. הקורבנות רבים מדי. הפושעים הם המון רב. הפושעים נמצאים בכל חצר, בכל שלטון שסיפק תמיכה משטרתית, בכל עיירה שהשליכה יהודים מחוגי סריגה ומתזמורות כלי נשיפה, מגילדות ומפנסיות, שהרעיבה שכנים עד ששלחה אותם אל קרונות הבר בכל רחבי אירופה. לפני ואחרי שהשואה הייתה מדיניות פוליטית, היא הייתה תנועה חברתית. התנאי ההכרחי לקיום השואה לא היה שיתוף פולה אזרחי, אלא התלהבות אזרחית. גל  של אנטישמיות גנוסיידית שטף את העולם המערבי בעוויתות הראשונות של המודרנה, והנאצים רכבו על שיאו של גל זה תוך כדי התנפצותו. הם העניקו לו פנים גרמניות לתמיד. אבל פגיון הנקמה נותר טמון ללא שימוש במגירה. אין גוף שבו אפשר לנעוץ אותו…” (עמ’ 323)

איני בטוח שמרגרט ובוודאי לא איידה פותחת את סיורה בזקסנהאוזן כפי שמופיע בציטוט הראשון. עיסוק בשואה, בדברים איומים אינו מתאפשר רק מריחוק אלא לרוב אצל ישראלים והיהודים העוסקים בנושא ואפשרויות הנקמה שבעים שנה לאחר ביצוע הפשעים הולכות ומתמעטות, ועלינו לחשוב יותר על אפשרויות הזיכרון. שפע אנדרטאות יש בברלין. מאות על מאות, וגם מספר רב של מבקרים באנדרטת השואה ובמוזיאון היהודי. אבל מה באמת חושבים המבקרים, קשה לדעת. בוודאי המבוגרים, דור מבצע הפשעים ובנין הם אלו שהדחיקו או שיכנעו את עצמם לגמרי שכל מה שהיה לא קשור אליהם כלל (ואולי אפילו שהם סבלו יותר). גם דמויות אלו מיוצגות בספר, אולם הדור הצעיר המיוצג על ידי מרגרט מגלה שאפשרויות ההדחקה אינן אפשריות תמיד ושאולי עליו להרגיש אשמה ולשאת את הדברים המתחייבים ממנה.

ההיסטוריה של ההיסטוריה - כריכת הספר

ההיסטוריה של ההיסטוריה

ההיסטוריה של ההיסטוריה
רומן על ברלין
איידה האטמר-היגינס
מאנגלית: ברוריה בן ברוך
הוצאת מחברות לספרות תשע”ד

לקריאת הפרק הראשון מהספר ההיסטוריה של ההיסטוריה
מגב הספר
בוקר אחד מתעוררת מרגרט ביער סמוך לברלין. ידיה מלוכלכות, בגדיה קרועים. היא לא זוכרת דבר מהלילה שחלף – ועד מהרה היא מבינה – גם לא דבר מהחודשים האחרונים. מרגרט היא סטודנטית להיסטוריה ומדריכת תיירים בעקבות העבר הנאצי של ברלין. היא שבה אל חייה הקודמים, אבל הלילה המסתורי ממשיך לרדוף אותה, ויום אחד העיר ברלין כולה משתנה לנגד עיניה. רוחות מן העבר מתחילות לרדוף אותה, בניינים הופכים בשר ודם, המציאות מסתחררת. רומן הביכורים האינטליגנטי והפראי הזה הוא המרוץ של מרגרט להשיב לעצמה את ההיסטוריה האבודה שלה – את הלילה ביער והתהום שנפערה בחייה בעקבותיו. היא שטופה באשמה ונסחפת במהירות לעבר תגלית מזעזעת מרגרט מגלה כי מחלת השכחה הפרטית שלה מהדהדת בתובענות הולכת וגדלה את פשעי העבר של האומה הגרמנית. היא נאבקת להתעורר, התעוררות שתוביל אותה אל האמת דרך הטירוף, אל יגון ללא מרפא על מעשיה שלה. איידה האטמר – היגינס כתבה רומן על ברלין המודרנית הנאבקת בעברה האפל. רומן על שכחה – אישית , תרבותית והיסטורית – על זיכרון ואבדון, דמיון והגיון, מיתוס וגאולה בזמננו אנו. סיפור בלתי נשכח המציג התמודדות מרתקת של הדור הצעיר עם אימת השואה, מידיה של סופרת צעירה ומבטיחה, אמיצה ורבת כישרון.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *