ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

היום בתוך הבלגן

2 באפריל 2017 גדי איידלהייט

הספר “היום בתוך הבלגן” תואר כקומי. לואיז רוצה לראות אנשים ופותחת את ביתה, בו גר גם אחיה, בפני מטיילים מהעולם. חבורת אנשים תתאסף שם והנסיבות יבודדו אותם מהעולם. עד כאן הנושא מקובל וידוע ולרוב שייך לסרטי מתח או אימה. אנשים שנמצאים בקבוצה סגורה ומבודדת ופתאום מנהלים קרב הישרדות. אבל הספר סומן כקומי על אף כוס הקפה השפוכה המופיעה על גבי הכריכה שגם היא סוג מסוים של טרגדיה, ולכן היה ברור שהוא הולך לכיוונים אחרים. אבל לאן בדיוק? לכל מיני כיוונים ולא בדיוק מוגדרים ונראה לי שהוא מהווה פספוס מסוים בקטלוג של ההוצאה.

כפי שציינתי, סיטואציית הבידוד מזמינה מצבי מתח, תחרות על משאבים, מלחמת הישרדות ועוד. ניסיון לעשות מזה משהו אחר הוא כבר ניסיון ראוי להערכה אולם הביצוע אינו מספק. מה אמור לתת את הגוון הקומי? נניח שאורחים שבקושי מצליחים להתקשר ביניהם. פערי שפה בין אנגלית לצרפתית או גרמנית. דיאלוגים המהווים דו שיח של חרשים. כל אלו קיימים אבל ממצים את עצמם מהר מאד ובעיקר מקשים על עבודת  התרגום אם כי נראה שגם במקור הסופר נאלץ להסביר את חלקם דבר המפחית את חינניותם.

אולי הבדלי התרבות בין השוויצריים לאנגלים לאמריקאים לסינים? אולי, נעשים אפילו ניסיונות בכיוון זה, והסינים המגיעים משום מקום היו יכולים להוסיף עניין אבל הם לא מבינים אנגלית אין איתם תקשורת ולכן גם היכולת שלהם לתרום משהו לעלילה מוגבלת עד לא קיימת. הבדלי המנטליות לא ממש באים לידי ביטוי והדמויות לא יצרו אצלי עניין רב.

אולי הניתוק הטכנולוגי הנכפה על הצדדים? ויקטוריה, האורחת הראשונה מספרת על פרוייקט גורסקי. פרוייקט בו אנשים מתבודדים ומתנתקים מהטכנולוגיה. תהליך דומה ומואץ יעבור על גיבורנו, אולם גם הוא לא מצליח לתת את הממד הקומי הנדרש, שלא עובר טוב בתיאורי הטקסט. הניתוק שלהם חלקי בלבד. החשמל מתנתק אבל חוזר די מהר. הטלוויזיה ממשיכה לעבוד ואנשים מהחוץ מצליחים להגיע אליהם,  בסצינה מהיותר מוצלחות בספר. אז גם הניתוק אינו ממשי.

הספר אינו רוצה לגלוש לספר המתח ובוודאי לא לספר אסונות ולכן אין אפשרות להעמיד את הדמויות בסכנת חיים, אין אפשרות לגרום להם לפעול אחת כנגד השנייה וכך הסופר גוזר על עצמו דלות חומר שאין כמעט דרך להעשיר אותה ומכניס את עצמו למצב שגם חכם יתקשה לצאת ממנו. אולי בכפיפות לכך התוצאה היא הטובה ביותר שאפשר אך אינה טובה מספיק. אמנם לאורך הקריאה ישנם כמה רגעים קומיים וייתכן שעיבוד טוב לקולנוע יתן תוצאה עדיפה בהרבה.

קשה לי לדעת מה משך את עין ההוצאה בספר הזה. אולי רצון להביא ספר קליל יותר משאר הקטלוג שלהם, בסגנון שונה לגמרי, אולי רצון להביא קול משוויצריה הפרנקופילית, ואולי כמאמר הקלישאה, בצרפתית זה באמת טוב יותר. כך או כך, אין צורך להתרגש יתר על המידה. אין הוצאה שיכולה לקלוע בול בכל ספר שהיא מוציאה לטעמם של כול קוראיה. גם איכות הספרים היא בהתפלגות פעמון. יש טובים יותר ויש טובים פחות. צריך גם לנסות לשבור גבולות ולנסות דברים חדשים וגם מאמצים כאלו יש להעריך. לפעמים מצליחים יותר, הפעם להרגשתי, הצליחו פחות.

 

היום בתוך הבלגן

היום בתוך הבלגן

היום בתוך הבלגן
גיום רייס
מצרפתית: רני אפשרתת
תמיר סנדיק ספרים 2017 (במקור 2016)

מגב הספר

לואיז פבר בת השלושים רוצה לראות את העולם, ומאחר שעבודתה אינה מאפשרת לה מסעות רחוקים, היא מחליטה להביא את העולם אליה ורושמת את הדירה שבה היא מתגוררת באתר שיתופי למטיילים. יפה ההמצאה הזו של האתר השיתופי – באים מטיילים מרחוק ומקרוב, מתארחים, משוחחים אתך בשפה שלך ובשפות אחרות, וכשיעזבו ישוגרו אליך התודות בעבור האירוח החינמי על גבי גלויות ידידותיות. אין ביטוי מוצלח מזה לכוחה ההרמוני של התקשורת הגלובלית.

אלא שמהר מאוד מוצאים את עצמם לואיז ושני אחיה דחוקים בדירה עם חמישה-עשר אורחים קרואים יותר ופחות, כשבחוץ סערת שלגים שכמוה לא נראתה מאז ימי המבול. ובשעה שחלונות ותריסים נעקרים ממקומם ואמצעי קיום חיוניים מפסיקים לפעול, מתגלים החיים בתיבת הנוח המודרנית הרבה פחות נוחים והרמוניים מכפי שמי מהם ציפה.

היום בתוך הבלגן הוא רומן ביכורים עוקצני ומשעשע על חיים משותפים בתקופה שמנסה ליצור קשרים בין יחידים בכל דרך אפשרית: אתרי מטיילים, טיסות מוזלות, אביזרים טכנולוגיים ואנגלית כשפה בינלאומית. בספר הביכורים שלו מעלה גיום ריס שאלות בנוגע לתקשורת והעדרה בעולם של ימינו ובנוגע למקום שממלא העבר בבניית ההווה.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *