ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

העטלף – אופרטה במשכן לאומנויות הבימה 2/16

16 בפברואר 2016 גדי איידלהייט
אמא תמיד צודקת. תמיד.
למה לי ללכת לעטלף בארץ כשיש לי את ההקלטה  המעולה …
מי שמכיר אופרה יודע שהכוונה לביצוע החד פעמי בקובנט גארדן ערב ראש השנה האזרחית של 1984 (31/12/1983) ובו הבריטים כמיטב המסורת עשו חגיגה עצומה: בית האופרה המלכותי אירח את פלסידו דומינגו בהופעה חריגה כמנצח, על קירי טה-קנוואה לא צריך להוסיף מילה ואמנם שטראוס לא ממש חשב שישירו את Rule Britania, אבל זו אופטרה קלילה שידוע שכל הפקה רשאית לעשות די הרבה כרצונה.
ואתמול הלכנו לראות את האופרטה במשכן לאומנויות הבימה בביצוע של האופרטה הממלכתית של בודפשט – מנצח, תזמורת, זמרים ורקדנים.
אמא לא רצתה ללכת, אבל אני רציתי אז שיכנעתי אותה. מה כבר יכול להיות…
לא חשבתי שאחרי ההפקה הפנטסטית של הטרובדור מהחודש שעבר נזכה למשהו באותה רמה. סטטיסטית זה בלתי אפשרי – כלומר אפשרי, אבל נדיר למדי.
באתי בלי ציפיות ונהנתי לאמא כנראה היו יותר ציפיות …
אז מה היה לנו:
תזמורת טובה – אין תלונות.
הונגרים ששרים גרמנית אוסטרית – מבטא מודגש, טוב הם הונגרים, אין מה לעשות.
קטורזה נחמד מאד בתור פרוש – הומור דלוח אבל מצחיק, אין תלונות.
שמאלץ מכף רגל ועד ראש – אבל זו האופרטה הזו, אין תלונות.
אלפרד שר לה טרוויאטה — דווקא לא רע
שני רקדנים אה-לה-רמבלה – אחד מהם אפילו גילם את שטראוס בכבודו ובעצמו (השני היה זיגמונד פרויד). הם כמובן לא קשורים לאופרטה כלל. לא שרים ולא מדברים. תפקידם לבדר.
במה מסתובבת – גאלינקה  – כאן באנגליה שרו Rule Britania
בימוי סביר אך עם בוטות מינית רבה ומיותרת (לטעמי השמרן)
וזמרת/רקדנית/אקרובטית פנטסטית בתור אידה שגנבה את ההצגה.
אבל לאופרה הולכים בשביל לשמוע,
קודם כל לשמוע,
ורק אחר כך לראות,
ואמנם העטלף היא אופרטה אבל בכל זאת הלכנו לאופרה…
וכאן הייתה בעייה,
זה שקטורזה משתמש במיקרופון היה לי ברור אבל הוא מדבר ולא שר.
אמא עלתה על זה ראשונה שיש איזו בעייה, עוצמה חזקה מדי ואפילו מעט חוסר סינכרון בין התזמורות שהייתה טובה וכמובן חפה מכל אלקטרונירה לבין הזמרים.
אני עוד נטיתי לייחס את זה למיקומנו הלא הכי מוצלח באולם אבל באופרות אחרות מאותם מקומות שמענו  נהדר. האולם בסדר גמור. כשהזמרים טובים שומעים מצוין מכל פינה.
בביקורת אחרית, ראיתי שרשום שגם חלק מהזמרים השתמשו באמצעי הגברה. זה עוד מקובל במקרה שמקליטים את ההופעה, אבל הקהל אמור לשמוע אך ורק מה שיוצא מהפה ללא המרות דיגיטליות/אנלוגיות בדרך. ואני מרגיש מעט מרומה…
סיכומו של דבר: אמא השתעממה, אני באתי בלי ציפיות ונהנתי, אבל זה היה מחזמר ולא אופרה.
תחשבו שאתם הולכים למחזמר ותהנו.
ותזכרו, אמא תמיד, אבל תמיד, צודקת.

One Comment

  • Judlem Stern 24 בפברואר 2016 at 23:35

    יופי, אהבתי את התיאור וטוב שנהנית.
    והכי חשוב, עוד הוכחה שאמא תמיד צודקת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *