המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

הפרשה המסתורית בסטיילס

13 בנובמבר 2016 גדי איידלהייט

כשהייתי ילד הייתי לוקח אותם מהספרייה. ספרים עם כריכה ירוקה, או כחולה, או אדומה, פשוטה כזו ועליה מעוין, עם שם הספר התורן ומעל כולם התנוסס שמה של המחברת “אגתה כריסטי” באותיות די מוזרות. כמה נהננו לקרוא אותה, אמנם היה לנו ברור שפוארו (או החוקר האחר בספרים שאינם מסדרת פוארו) תמיד יודע יותר מאיתנו ושבסוף הספר הוא יביא את הראייה שהוא מצא בפרק השלישי ואנחנו לא שמענו עליה אף פעם, אבל זה היה בסדר, אהבנו לחכות לרגע בו כולם מכונסים ופוארו חושף את הרוצח לתדהמת קולם בפאסון בלגי שקט של מי שיודע שהוא צדק מההתחלה.

ואם מדברים על התחלה אז עתה היא מובאת בתרגום חדש ובכריכה מרעננת לקורא הישראלי. ספרה הראשון של כריסטי שנכתב לפני כמעט מאה שנה בתרגום חדש.  הופתעתי לגלות שכבר בפתיחת הספר, כריסטי מציבה את שרלוק הולמס בתור המודל שלה, לא זכרתי שהיא כתבה במפורש שגיבור סיפורה שואף להיות שרלוק הולמס ולשם כך אף למד טכניקות מהבלש פוארו הנודע. כמובן שבסופו של דבר פוארו פותר את התעלומה ובכך מראה מי הבלש המוצלח יותר.

לא נתעכב על העלילה. את כריסטי אתם מכירים. רצח. ברור לכולם מיד מי הרוצח. מסתבר שיש ראיות חזקות לחפותו של הרוצח וצריך לחפש רוצח אחר. פתאום מתגלה שלכולם יש מניע, הזדמנות ואמצעי. כולם הופכים לחשודים. פוארו פותר את התעלומה.

האם ספרי מתח ובלש כאלו מחזיקים את הקורא בימינו? כיום הספרים מתוחכמים יותר. הקורא יודע כל מה שהבלש יודע והוא יכול לנסות ולהקדים את הבלש בפתרון התעלומה. פעם כתבו אחרת והקורא יודע שהוא בפער מידע ולכן אולי אף לא מצפה לפתור את התעלומה ובוודאי לא להבינה עד תום, וזה עובד ומצליח והספרים מותחים ומהנים. יצירתה של כריסטי שימשה מקור לעשרות ספרים וסרטים. אחד מספריה האהובים עלי “עשרה כושים קטנים” למשל נהיה דגם לסדרת רציחות מסתורית בסרטים כמו “זהות” (Identity 2003) או בספר “לוויתן” מסדרת פנדורין ועוד הרבה עיבודים, וכך גם ספריה האחרים כדוגמת מוות על הנילוס או רצח באוריינט אקספרס.

גם למבוגרים וגם לדורות הצעירים שלא ידעו את כריסטי תרגום מחדש שלה הוא רעיון מצוין ונקווה שיראו עוד כותרים בסדרה. לספר זה מצורפת אחרית דבר של דרור משעני המציעה אפשרות של קריאה חתרנית בספרי כריסטי. לא נראה לי שלכך התכוונה המשוררת (הסופרת במקרה זה), אבל התפתחות סוגת המתח, מעלה אפשרויות חדשות להבנת יצירות ישנות ומשאירה את כריסטי, רלוונטית ומעניינת גם במאה העשרים ואחת.

 

כריכת הספר הפרשה המסתורית בסטיילס

הפרשה המסתורית בסטיילס

הפרשה המסתורית בסטיילס

אגתה כריסטי
מאנגלית: מיכל אלפון
הוצאת עם עובד 2016 (במקור 1920)

מגב הספר

אמילי אינגלתורפ, הגבירה המבוגרת של אחוזת סטיילס, נרצחת במיטתה, והרקול פוארו נקרא לפענח את הרצח. ברשימת החשודים הארוכה מצויים כל שוכני האחוזה והאורחים, שכן לדידו של הבלש הנודע, גם בעל המראה התמים ביותר עשוי להתגלות כרוצח קר לב.
הפרשה המסתורית בסטיילס ראה אור ב־1920, והוא התעלומה הראשונה שאגתה כריסטי מציגה בה את הבלש הרקול פוארו לפני הקוראים. פרסומו מסמן את תחילת הקריירה המפוארת של כריסטי ופוארו גם יחד. בעשורים הבאים יופיע הבלש הבלגי המשופם והיהיר ב־33 רומנים ובעשרות סיפורים קצרים שתכתוב כריסטי, והיא תיעשה, בעיקר בזכות פוארו, למחברת הרומנים המצליחה והרווחית ביותר בתולדות הספרות. ספריה של אגתה כריסטי, באנגלית ובלשונות הרבות שאליהן תורגמו, נמכרו במאות מיליוני עותקים, פוארו הונצח באין־ספור עיבודים לקולנוע ולטלוויזיה, והוא נחשב לבלש הספרותי הנצפה והנקרא ביותר ברחבי העולם.
לתרגום עברי חדש זה של מיכל אלפון מצורפת אחרית דבר מרתקת מאת דרור משעני, המציבה את הרומן בהקשר עכשווי.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *