המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

חיבוק של אהבה

31 במרץ 2015 גדי איידלהייט

ספר כזה לא היה יכול לצאת לאור לפני מספר שנים, ובטח לא כשאני הייתי ילד אי שם בשנות השבעים. מישהו בכלל דיבר על השואה? לא נראה לי. אבל הזמנים השתנו, היום מקובל לדבר על הכל והנה ספר המיועד לגננות ולמחנכים ומחנכות לגיל הצעיר לקראת יום השואה.

אך לא מדובר רק בספר והסיבה לחיבורו אינה ספרותית כי אם דידקטית. מעבר לקשיים של המבוגרים והרצון לא להפחיד את הילדים ולהעמיס עליהם מטען רגשי כבד מדי, תיווך והנגשה של השואה יכולים בקלות לגלוש לבנאליזציה שלה שתישאר איתם עוד הרבה שנים, אולי עד הנסיעה לפולין בסוף התיכון. אני לא איש מקצוע אבל הנושא מורכב. הדוגמה הבולטת היא שגם בספר זה הדגש הוא על הניצולים ופחות על הקורבנות (דיון מפורט בנושא מופיע בספר קץ השואה). הסופרת מתייחסת במדריך למספר לחלק מקשיים אלו ולהתגברות עליהם.

בכל מקרה הסיפור הוא יותר מערך שיעור מאשר ספר קריאה. וככזה הייעוד העיקרי שלו הינו לגנים וכיתות. הוא מגיע כחלק מערכה (הורים המעונים יכולים לרכוש רק את הספר בנפרד) הכוללת מדריך מקיף לגננת ולמורה (המדריך ארוך ומפורט ונותן רקע פסיכולוגי חינוכי לנושא) ואיורים מוגדלים שישמשו לשיחה בגן או בכיתה.

מקום ההתרחשות בסיפור הוא גן ילדים, סביבה מוכרת לילדים וכזו בה הפעילות סביב הספר אמורה להתרחש. הדמויות הן צעצועים שונים, כשפתאום מגיע לגן צעצוע אורח. זהו סוס עץ ישן וקצת בלוי. כל הצעצועים (המייצגים את הילדים) שואלים שאלות ולאט לאט מקבלים תשובות. אין מקריות בספר. במדריך למספר מופיע ניתוח מפורט של כל עמוד (הניתוח מקיף וארוך בהרבה מהסיפור עצמו) ומאפשר הבנה של כל בחירה מההיבטים הדידקטיים שלה. גם שמו של הספר לא מקרי והחיבוק תופס בו מקום חשוב.

העושר במדריך למספר הופך את ההקראה לאירוע רב-פעמי כשבכל פעם אפשר לדבר עם הילדים על היבטים אחרים שלו. גנים ובתי ספר שמעוניינים בדרך בטוחה יחסית להעלאת נושא השואה בכיתות הנמוכות ימצאו בו תועלת רבה. באדיבות ההוצאה הנה מספר דוגמאות לעמודים מהספר והמבוא. באתר ההוצאה תוכלו למצוא דוגמאות ממדריך הפעילות (קישור לאחר תמונת הכריכה).

Download (PDF, 1.08MB)

 

חיבוק של אהבה - כריכת הספר

חיבוק של אהבה

חיבוק של אהבה
גילה מצליח-ליברמן
איורים: דני קרוון
הוצאת יסוד תשע”ה 2015

מגב הספר ומהמדריך למספר

“הָיִיתִי צַעֲצוּעַ אָהוּב שֶׁל יַלְדָּה שֶׁעָבְרָה אֶת הַשּׁוֹאָה,” פָּתַח הַסּוּס וְאָמַר.
“שׁוֹ – מָה?” שָׁאֲלָה הַבֻּבָּה.
“שׁוֹאָה,” אָמַר סוּס הָעֵץ, “זֹאת מִלָּה אַחֶרֶת לְאָסוֹן. אָסוֹן נוֹרָא.”

העיסוק בשואה הוא קשה ומורכב בכל גיל, קל וחומר כאשר מדובר בילדים צעירים. יחד עם זאת, ילדי ישראל נחשפים לנושא בעל כורחם, דרך אמצעי התקשורת, הצפירה והשיח המשפחתי, ועל כן מחובתנו למצוא את הדרכים לתווך להם את הנושא באופן המותאם לגילם ובשלותם הרגשית.
זהו סיפור לילדים, המיועד לגילאי 5-8 המאפשר חשיפה ראשונית לנושא השואה – על מורכבותו הרבה – באופן תהליכי המותאם הן לרמתו התבונית-קוגניטיבית של הילד והן להתפתחותו הרגשית. החשיפה לתכנים מדורגת ומבוקרת באופן מושכל ורגיש המונע חרדה, בילבול, תחושת איום והצפה רגשית. סיום הסיפור מהווה מקור לתמיכה וביטחון ועוזר לבניית תחושת החוסן והמסוגלות של הילד.

אירועי השואה מסופרים בהאנשה מפיו של סוס עץ אשר ניתן כמתנה לילדה ברוניה ביום הולדתה החמישי – וכמוה – שרד את תלאות השואה ועלה עמה לארץ ישראל. זהו סיפור של שואה לצד תקומה והוא מזמן דיאלוג מותאם לילדים סביב ערכים הומניים ואוניברסאליים.

 הספר מלווה באיוריו המרגשים של המאייר והסופר דני קרמן, היוצרים הבחנה ברורה בין הנרטיב של הסוס המסופר בזמן הווה ומלווה באיורים צבעוניים, ובין סיפור השואה המלווה בציורים בגוונים של שחור ולבן.

 כולנו מתקשים לתפוס את מאורעות השואה, והסברתם לילדים נראית משימה בלתי אפשרית. מובן שהדעות חלוקות באשר לדרך הנאותה לטיפול בנושא כשמדובר בילדים צעירים. אלא שגם מי שמתנגדים להעברת ידע על השואה לילדים צעירים, לא יוכלו למנוע מילד בישראל מלהיחשף לתכני השואה, בעיקר ביום הזיכרון לשואה ולגבורה.

ספר זה מציע פתרון מיטבי לקונפליקט בין הרצון למסור לילדים ידע על השואה ובין הרצון לגונן עליהם מפני זוועותיה. מוצעת בו דרך המאפשרת העברת תכנים קשים ומורכבים – ברגישות ובמידה התואמת את רמת ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של ילדים.

הספר מעורר מחשבה, מספק מידע ומציב גבולות המונעים הצפה רגשית מיותרת.” – פרופ’ עמירם רביב

 הסיפור מבוסס על מעין תצרף של דמויות אמִתיות האצורות בזיכרונה של המחברת מימי ילדותה, ונוספו לו פיסות מידע, אירועים וחוויות שנחשפה אליהם במהלך השנים. במובן זה, סיפור המסגרת הוא אכן סיפור אמִתי, סיפור היסטורי של שואה ותקומה, סיפורם של ילדים רבים שעברו את השואה.

הספר הוא פרי חשיבה פסיכולוגית מעמיקה, ובכך ייחודו. הוא מתבסס על העיקרון שחיוני, חשוב ואפשרי לשוחח עם ילדים צעירים על השואה. הוא הוצג בפני אנשי אקדמיה, עמיתים במכונים לחקר והנצחת השואה, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, אנשי חינוך, ניצולים והורים. כן נערכו הקראות של הסיפור לילדים בגני ילדים ובכיתות היסוד. על סמך ההערות, ההארות המשובים ותגובות הילדים נעשתה התאמה מדויקת של התכנים והאיורים לקבוצת גיל זו.

הספר מגיע עם ערכה המיועדת לאנשי חינוך, הורים וכל מי שברצונו לתווך לילד את זיכרון השואה והגבורה. הערכה כוללת “מדריך לַמְּסַפֵּר“, המפרט ומסביר בהרחבה על ההתאמה שבין התכנים שבסיפור, לשלבים ההתפתחותיים בגיל הצעיר. המדריך כולל ניתוח לימודי ופסיכולוגי של הסיפור, הצעות לפעילויות ומוקדים לדיון, וכן פרק שכתב המאייר דני קרמן. קרמן משתף את הקוראים בלבטיו ושיקוליו בבחירת האיורים ותמהילם הייחודי. לערכה מצורפים 16 לוחות של איורים מתוך הסיפור.

נוכח חשיבות נושא השואה והרגישות הנדרשת בתיווכה לילדים צעירים, מחברת הספר וההוצאה לאור החליטו שעבור כל עותק שימכר תועבר תרומה להרחבת החינוך והמחקר בנושא.

על המחברת

ד”ר גילה מצליח-ליברמן היא פסיכולוגית חינוכית בכירה, מוסמכת אוניברסיטת תל אביב בפסיכולוגיה ובחינוך לתארים השני והשלישי, משמשת כמנהלת השירות הפסיכולוגי באזור ושימשה פסיכולוגית מחוזית של משרד החינוך. היא חברה באגודה לבריאות הנפש בה חברים פסיכולוגים ופסיכיאטרים ישראליים ופולנים נושא השואה והטמעתו בקרב תלמידים הפך לאחד ממוקדי פעילותה בשנים האחרונות והיא מציגה אותו בכנסים בינלאומיים בארץ ובעולם. “חיבוק של אהבה”, הוא ספרה השני. ספריה מטפלים בנושאים מורכבים בגישה השומרת על הילד מהצפה רגשית, תוך התאמה והלימה לשלבים ההתפתחותיים והקוגניטיביים.

 

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *