ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

חיים ועוד חיים

5 באפריל 2014 גדי איידלהייט

סקירה על הספר חיים ועוד חיים מעט קייט אטקינסון.

“מה היה קורה אילו יכולנו לחיות שוב ושוב – עד שהיינו עושים את זה כמו שצריך?” – כך פותח המשפט הראשון על גב הספר ומזמין את הקורא לנסות ולפתור את השאלה התיאורטית  תוך כדי קריאה.  מבט חטוף בתוכן העניינים של הספר מראה עד כמה הוא חריג. לא רק שהעלילה לא לינארית וחוזרת בזמן קדימה ואחורה אלא  ששמות הפרקים וזמניהם מופיעים פעם אחר פעם. העלילה מתחילה בלילה מושלג בבית אנגלי, בו נולדה תינוקת מתה. אולם מיד בהמשך מתואר אותו לילה שוב  ובו התינוקת נולדה בריאה ושלמה. מכאן ועד סוף הספר אנחנו נמצאים במערבולת אפשרויות. אורסולה, גיבורת הספר, נהרגת בתאונות שונות ומשונות, אבל לאחר מכן, משהו קטן משתנה –  בשלב זה לא על ידי אורסולה – והתאונה נמנעת. בהמשך הספר אורסולה מגלה כי יש לה את היכולת למות ולהתחיל מחדש בנקודת זמן מסוימת ולשנות את ההתרחשויות. אורסולה מגלה זאת בדרך הקשה כאשר היא מתה ונולדת פעם אחר פעם עד שבסוף מוצאת מה צריך לעשות על מנת לחיות. אבל שינויי מציאות אינם דברים של מה בכך וגם עליהם יש לשלם מחיר – לפעמים כבד – שיוביל לבעיות חדשות ושוב לצורך בשינוי. צמתים חשובים בחייה של אורסולה מופיעים שוב ושוב כאשר כל פעם הדברים קורים מעט אחרת והספר מתמקד בשאלה מה אורסולה בחרה לשנות והאם בסופו של דבר זה הצליח ואורסולה עשתה את זה כמו שצריך.

הרעיון של מסע בזמן אינו חדש, החל מהפרדוקסים הקלאסיים על מי שהורג את סבו בעבר  ובכך מונע את לידתו, דרך סרט הקאלט “בחזרה לעתיד” של שנות השמונים ועד לאפקט הפרפר המודרני וליקומים מקבילים. מבין כל אלו הדמיון לאפקט הפרפר בולט, בכך שהחזרה נעשית על מנת לשנות מציאות בכל פעם שהיא נתקעה או שהגיבורה מתה בטרם עת, כולל המציאות בה הלידה עצמה כלל לא התרחשה כפי שמופיע בפתיחת הספר ואולי גם בסופו. בלי כוונה, כיוונה המחברת למחלוקת רבת הימים בין בית שמאי לבית הלל האם טוב לו לאדם שנברא או לא. שאלה זה נידונה בספר בצורות אחרות דרך שאלות כבדות משקל כדוגמת: האם אפשר לשנות את ההיסטוריה הכללית של כל העולם או רק את זו הפרטית שלי ושל משפחתי? כמה נזק מותר לגרום בהווה על מנת למנוע נזק גדול יותר בעתיד? האם חייבים תמיד לנסות ולהציל את כולם? ואם כן באיזה מחיר?  ואם לא את כולם, אז מתי ועל מי לוותר? איזה מחיר צריך לשלם על החלטות ישנות ומתי הוא גדול מדי ומצדיק חישוב מסלול מחדש?  ביחד עם אורסולה הקורא ינסה למצוא את התשובות לשאלות אלו.

הקריאה בספר מבלבלת. חוזרים קדימה ואחורה ללא הרף, כאשר כל שינוי פותח יקום מקביל, עם דמויות המתערבבות ומופיעות ביקומים האחרים בהקשרים שונים לחלוטין. בנוסף לשאלות הבחירה, הספר הוא רומן נשי פמיניסטי מובהק. המתח בין המינים, אולי אפילו מלחמה בין המינים, בולט לא פחות מהמלחמות המתרחשות בעולם לאורך תקופת העלילה – המחצית הראשונה של המאה העשרים – ואולי אף עולה עליהן. הגברים הם הלוחמים הזורעים הרס בעולם הגדול או הקטן, והנשים הן הקורבנות מחד, והמסייעות והמשקמות מאידך. העימות מוצג בתיאור הוריה של אורסולה, בדמותה של דודתה המרדנית והדעתנית, בתיאור היחסים עם אחיה הגדול לעומת אחיה הקטנים, וביחסיה של אורסולוה עם הגברים השונים בחייה השונים – יחסים שכמעט תמיד נגמרים ברע , ויגררו אחריהם מיתה ולידה מחדש לניסיון נוסף. אין בספר נכון ולא נכון אלא ניסיונות שונים לתאר אפשרויות במציאויות מורכבות, הקורא נדרש להרכיב בעצמו את העלילה, ויכול לחבר בין חלקי העלילה, כמעט כרצונו. כל האפשריות  נכונות ושגויות באותה עת ובאותה מידה, החל באפשרויות הקודרות ביותר, ועד אפשרויות מתקתקות ובנאליות בהן הכל טוב. נקודות קיצון אלו באות להראות שהמציאות – האמיתית, לא של הרומן – היא איפשהו באמצע. אז האם אורסולה עושה את זה כמו שצריך? את המציאות הגלובלית אורסולה אינה מצליחה לשנות. בספר הובאו רק שני ניסיונות לכך אולם נראה שהם מבליעים בתוכם ניסיונות רבים אחרים שנכשלו. שינויי מציאות קטנים נראים מוצלחים ומבטיחים בהתחלה אולם כלל לא בטוח שיישארו כך. כקורא ממין זכר, העדפתי להתעלם מהמניפסט הפמיניסטי ולהתרכז במסע הלוגי החשיבתי שהסופרת טוותה . אמנם אטקינסון מציעה סיום אפשרי לרומן אולם אני העדפתי להרכיב לעצמי את העלילה שנראתה לי “הנכונה ביותר” מבין שפע האפשרויות וייתכן שדווקא לכך אטקינסון כיוונה.

חיים ועוד חיים - כריכת הספר

חיים ועוד חיים

חיים ועוד חיים
קייט אטקינסון
מאנגלית: שרון פרמינגר
ידיעות ספרים

 

מתוך גב הספר

מה היה קורה אילו יכולנו לחיות שוב ושוב –עד שהיינו עושים את זה כמו שצריך?

בלילה קר ומושלג בשנת 1910 נולדת אורסולה טוד לזוג אמיד באנגליה, אך מתה עוד בטרם הספיקה לשאוף לריאותיה טיפת אוויר. ואולי לא? אולי היא פולטת יללה תאוותנית ויוצאת אל דרכי חיים שונות ומשונות, בעוד המאה העשרים צועדת קוממיות לעבר מלחמות עולם הרות אסון. ואולי לא? מה היה קורה אילו יכולנו לחיות שוב ושוב? האם היינו מצליחים להשתפר? ואולי שוב ושוב היה פוקד אותנו אסון כזה או אחר? לו היה ניתן לנו מספר בלתי-מוגבל של חיים, האם בסופו של דבר היינו מצליחים להציל את העולם מידי עצמו?

חיים ועוד חיים הוא רומן מקורי וסוחף, הכתוב בווירטואוזיות ומאוכלס בדמויות מורכבות ומלאות חיים. קייט אטקינסון מותחת את גבולות הפרוזה בספר בלתי-נשכח – מהמהנים והחשובים שראו אור בעולם ב-2013 – המעורר למחשבה על ההיסטוריה האנושית, על שאלת הרצון החופשי ועל מגבלות ההיגיון והתפישה הכרונולוגית.

קייט אטקינסון היא אחת הסופרות המוערכות והאהובות בעולם. כלת פרס ויטברד (קוסטה) על רומן הביכורים שלה, מאחורי התמונות במוזיאון, ובעלת עיטור מאת מלכת אנגליה על פועלה הספרותי. היא חיה באדינבורו. חיים ועוד חיים הוא ספרה השמיני.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *