ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי

16 באפריל 2017 גדי איידלהייט

ספרות לגיל הרך על השואה. מה זה בכלל? כשאני הייתי ילד לא היו ספרים כאלו. בוודאי לא לגילאים הממש צעירים. אף אחד גם לא סיפר כלום. פשוט ראינו את התוכניות ביום הזיכרון והבנו או לא הבנו לבד. גם התוכניות עצמן היו שונות, התמונות הרבה יותר ישירות, תמונות ארכיון בדיוק של מה שהיה. מי שעוד צפה בסדרה רוחות מלחמה (מבוסס על צמד הספרים של הרמן ווק), אולי זוכר את הסצינה בה מנסים הגרמנים את תאי הגזים לראשונה. היום כמעט וכבר לא עושים סצינות כאלו.

זוהי בעייה כללית בזיכרון השואה (סקירה נרחבת על כך אפשר למצוא בספר קץ השואה) אולם בישראל היא בעייה אחרת. בישראל ישנו תהליך של לימוד השואה, יש ימי זיכרון, יש ימי סיור ויש את המשלחות לפולין, שם כבר לא ניתן לרכך שום דבר והדברים מוצגים כהוויתם. אבל איך מתחילים את הנושא עם ילדים צעירים. ילדים ששואלים מה פתאום יש צפירה? למה כולם עצובים? למה אין את התוכנית הרגילה שלי בטלוויזיה ומי אלו האנשים המבוגרים האלו עם מספר על הזרוע? איך בכלל מתחילים לדבר על הנושא עם ילדים?

הכרת הנושא לילדים מצריכה גישה שונה. קשה לכתוב לגילאים צעירים כל כך על השואה. הכריכה לא מסגירה דבר – אולי המטוסים אבל הם כל כך בקטן, מי שם לב. העלילה מרוככת ומתרכזת בסיפור הצלה והישרדות. הרבה רקע, מבט לעתיד, וערפול של מה שהיה. הייתה מלחמה, היהודים סבלו והיו בסכנה ואז הסיפור מתמקד בפרט הבודד, כי בסיפור הכללי אין אפשרות לסוף טוב. כך גם ספרנו, עוסק בחנות גלידה, ובילד שאהב גלידה וגדל להיות נער וחנות הגלידה ובעליה הצילו את חייו.

בספר עצמו המילה שואה כלל לא מופיעה. גם לא המילה נאצים. למעשה הוא כתוב עם הומור שלא לדבר על רשימה ארוכה (ומעוררת תיאבון) של מאכלים שרק הונגרים יבינו מה הם (למרות שאת מסעדת הבלינצ’ס של שושנה ברח’ ירמיהו בת”א אני זוכר מצוין). אין לי ילדים בגיל המתאים ולכן נעזרנו בשירותיה של יעל, ידידת המשפחה בת 7, שהסיפור הוקרא לה. משך ההקראה הוא כרבע שעה. יעל נהנתה מהסיפור ואחר כך שאלתי שאלות על הספר. היא הבינה שהגרמנים לא אוהבים יהודים, שהיה צריך להתחבא, שאנשים שהם לא יהודים עזרו להם ושהגרמנים גם לא אהבו את מי שעוזר לילדים.

ומה מטרת הספר? הבאת הסיפור האישי, אבל גם לתת את אפשרות פתיחת הנושא להורים שאינם יודעים כיצד לגשת אליו. זו הדרך של הדור השני והשלישי להתחיל להעביר את הנושא לדורות הבאים. בספר כגון זה האחריות מוטלת על ההורים והסופרת מסייעת. כי הרי לא כולם ניצלו גם מי שכן היה פעמים רבות אוד מוצל מאש, אחד מעיר שניים ממשפחה, וכל הורה צריך להמשיך את הסיפור בצורה המתאימה לילדיו, לנסות ולהסביר עוד ועוד, בהתאם לגילאי הילדים וליכולות קליטתם מה בדיוק היה באותה תקופה אפלה, במלחמה, ואיך היהודים סבלו.

אבל חוץ מנושא השואה הספר מעביר מסר חשוב. במקום שאין אנשים היה איש. פרנצס’קו מבין שצריך לעזור ליהודים אבל אף אחד לא רוצה, ואז הוא מבין שהוא יהיה המישהו. פטר מבין שכולם רוצים להדליק נרות חנוכה אבל חנוכיה אין ומישהו צריך לאלתר. הוא יהיה המישהו, וגם מסר חשוב זה מועבר בצורה יפה ופשוטה בספר.

אם נושא השואה חשוב לכם, אם יש לכם ילדים צעירים בבית שאתם רוצים לדבר איתם על הנושא אבל קצת קשה לכם להתחיל,  בידקו את הספר שיכול לסייע ולתת את הפתח לנושא.

כריכת הספר חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי

חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי

חנות הגלידה של פרנצ’סקו טירלי
תמר מאיר
איורים: יעל אלברט
כתר ספרים 2017

מגב הספר

“פֶּטֶר כָּל כָּךְ אָהַב גְּלִידָה, עַד שֶׁבְּכָל יוֹם הָיָה מוֹצֵא סִבָּה לַעֲבֹר לְיַד הַחֲנוּת שֶׁל פְרַנְצֶ’סְקוֹ טִירֶלִי. לִפְעָמִים הוּא קָנָה גְּלִידָה, לִפְעָמִים סְתָם נִכְנַס פְּנִימָה,  לִפְעָמִים רַק הִסְתַּכֵּל מִבַּחוּץ.”
פֶּטֶר הוּא נַעַר יְהוּדִי שֶׁחַי עִם מִשְׁפַּחְתּוֹ בְּבּוּדַפֶּשְׁט שֶׁבְּהוּנְגַרְיָה. פְרַנְצֶ’סְקוֹ טִירֶלִי הוּא אִיטַלְקִי שֶׁעָבַר לְבּוּדַפֶּשְׁט וּפָתַח שָׁם חֲנוּת גְּלִידָה. פֶּטֶר נוֹהֵג לָלֶכֶת בִּקְבִיעוּת לַחֲנוּתוֹ שֶׁל פְרַנְצֶ’סְקוֹ וְלֵהָנוֹת מִצִּבְעֵי הַגְּלִידָה, רֵיחָהּ וְטַעֲמָהּ.
יוֹם אֶחָד פּוֹרֶצֶת מִלְחָמָה. פֶּטֶר, מִשְׁפַּחְתּוֹ וְעוֹד רַבִּים מְחַפְּשִׂים מָקוֹם לְהִתְחַבֵּא בּוֹ. לִפְרַנְצֶ’סְקוֹ יֵשׁ רַעְיוֹן…
חֲנוּת הַגְּלִידָה הוּא סִפּוּר עַל חֲבֵרוּת, אֹמֶץ לֵב וְעֶזְרָה הֲדָדִית. הַנַּעַר פֶּטֶר (יִצְחָק) הוּא חָמִיהָ שֶׁל הַסּוֹפֶרֶת, תָּמָר מֵאִיר, שֶׁשָּׁמְעָה מִמֶּנּוּ אֶת הַסִּפּוּר הַמֻּפְלָא עַל פְרַנְצֶ’סְקוֹ טִירֶלִי וְכָתְבָה אוֹתוֹ לְמַעַנְכֶם.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *