המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

ישעיהו – יואל בן נון ובנימין לאו

9 ביוני 2013 גדי איידלהייט

לפחות מבחינה חיצונית, ישעיהו נראה המשכו של ירמיהו, ספרו הקודם (והמצליח) של הרב בני לאו. אולם על ספר זה חתומים שני יוצרים, שכל מי ששמע כמה הרצאות שלהם יודע שהם שונים מאד אחד מהשני. שניהם מתייחסים לנושא זה בהקדמות שלהם ונצטט ממנה. מקדים הרב בני לאו: “בירושלים הסתובב משורר אלוהי. מילותיו גבהו מעל ראשי האנשים החיים בעיר כלילת היופי. הימים היו ימי תפארתו של המלך עוזיהו, המופלא והמבטיח שבכל מלכי יהודה מאז שלמה המלך. העיר התחזקה והתעצמה בזחיחות הדעת ורק ישעיהו חצב במילותיו את מה שחש בלבו. עיניו שוטטו בו זמנית על מגדלי העיר המתחדשים לבקרים ועל מראות השמים שליוו אותו בלילותיו. ככל שהתעצמה הממלכה כך הלכה וגברה סערת הנפש שלו, עד שלא יכול יותר לעצור בעדה. אז פרצה הנבואה” לעומת תיאור פיוטי זה הנראה כתסריט לסרט עלילתי באורך מלא פותח הרב יואל בן-נון: “יותר מכל נביא בישראל היה ישעיהו דורש בתורה. דבריו מלאים דרשות נבואיות. אלה לא באו לפרש את התורה אלא לעצב מתוכה יצירה נבואית חדשה…” ועל השוני בין מחברי הספר: “ועדיין נותר הפער הטבעי בין פרשן וחוקר כמוני, לבין מספר מוכשר כמו הרב בני – אני שואף לדיוקי פירוש ועומק רעיוני, והרב בני חוזר ואומר לי – הרב יואל, זה לא פירוש אלא סיפור, וסיפור חייב לזרום”.

והסיפור אכן זורם ונראה שהולך יותר בדרכו של הרב בני (למעט שני נספחים פרשניים בסוף הספר), תיאור האירועים ההיסטוריים, הריאליה התקופתית. השיח עם מקורות חיצוניים ומחקרים ארכיאולוגים עדכניים, ואף התייחסות בשוליים לנצרות. כותרת המשנה של הספר הינה “כציפורים עפות”. לקורא הבקיא בישעיהו קופץ מיד הפסוק המלא (ואם לא הוא מופיע בכריכה האחורית): “כצִפֳּרִים עָפוֹת כֵּן יָגֵן ה’ צְבָאוֹת עַל-יְרוּשָׁלָם גָּנוֹן וְהִצִּיל פָּסוֹחַ וְהִמְלִיט” (לא ה), אולם ההקשר המלא הוא שפסוק זה הינו תשובתו של ישיעהו לדברי הרהב של סנחריב: “ואשר לחזקיהו היהודי… אותו כלאתי בתוך ירושלים עיר מלכותו כציפור בכלוב…”.

הספר קצר ונותן את תמצית הסיפור בלבד. בודאי אי אפשר להיכנס לכל נבואות ישעיהו וחלק גודל מהספר, למעשה כל חלקו האחרון, מפרק מ’ ואילך, הידוע כחטיבת הנחמה (והמכונה לעיתים בביקורת המקרא ישעיהו ג’) נדחק מעט החוצה מחוסר מקום ורצון לשמור על מסגרת אורך סבירה. גם אין פה ניתוח שיטתי של ישעיהו פרק אחרי פרק (ושמא פסוק אחר פסוק ומילה אחר מילה כפי שהיה נדרש לכאורה בנבואות פיוטיות כבירות אלו). גם לא כל פרטי הארכיאולוגיה מופיעים והקורא החפץ לראות במו עיניו את תמונת קרב לכיש, עליה התרברב סנחריב ייאלץ לסוע למוזיאון הבריטי בלונדון (טיפ: במוזיאון ישראל בירושלים יש העתק בגודל מלא). הרב בני, גם מוסיף עשרות קטעי שירה ופרוזה מודרניים, הקשורים בזיקה כלשהי עבה כדקה לישעיהו וכל זה על מנת להפוך את הדיון בישעיהו לרלוונטי בימינו. זוהי המטרה המוצהרת של הספר: “כשמבינים את הדילמות הללו ושומעים את קול המחאה וההתראה של הנביא אי אפשר להתחמק מהמפגש עם שאלות שעולות בחלל עולמנו כאן, בישראל של המאה ה-21. זו כל מגמת הספר. להפוך את הקריאה בתנ”ך לספר תשתיות לדיון ציבורי.”

הספר אך יצא לאור ובשביל לענות על השאלה האם מטרה זו מושגת או שהספר יתרום לה, צריך לקרוא את כולו בעיון ולראות היאך יתקבל בציבור. ספריו של הרב בני לאו נהיו לרבי מכר בקרב הציבור הדתי וגם החילוני, בעוד הרב יואל בן-נון מוכר פחות מחוץ במגזר הכללי. בלי נדר, נחזור לספר ישעיהו בעוד כמה חודשים לסקירת עומק.

ישעיהו בני לאו ויואל בן נון - עטיפת הספר

ישעיהו בני לאו ויואל בן נון

ישעיהו – כציפורים עפות
יואל בן-נון ובנימין לאו
ידיעות ספרים
תשע”ג 2013

מתוך גב הספר:

בימי המלך חזקיהו (בשנת 701 לפנה”ס) עלה סנחריב על ערי יהודה. עשרות ערים החריב במסע נקמה נגד יהודה המורדת. הכתובת שהשאיר אחריו מרמזת על סוד הישרדותה של ירושלים:  “ואשר לחזקיהו היהודי […] ואותו כלאתי בתוך ירושלים עיר מלכותו כציפור בכלוב;  שפכתי עליו סוללות, ואת היציאה משער עירו עשיתי לו לתועבה.” אל מול דברי הרהב של המלך האשורי עמד אחד מענקי הרוח של העם היהודי – ישעיהו הנביא. ממש כמו מענה נבואי לדברי החירוף של מלך אשור, אמר ישעיהו: “כְּצִפֳּרִים עָפוֹת כֵּן יָגֵן ה’ צְבָאוֹת עַל יְרוּשָׁלִָם, גָּנוֹן וְהִצִּיל, פָּסֹחַ וְהִמְלִיט.” (ישעיהו לא, ה)
ישעיהו הנביא נתפס בעיני רבים כנביא השלום העולמי. אוטופיסט שמתעלה מעל גבולות הריאליה הפוליטית אל מחוזות של אידיאה הרמונית קוסמית. בתור נביא השלום הוא נהפך לדמות המופתית ביותר מכל נביאי ישראל. וחזון אחרית הימים שלו אף נחרת על בניין האו”ם בזכות חמש-עשרה המילים העבריות במשפט המפתח: “וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת – לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.”
אבל יש בישעיהו גם פנים אחרות. עשרות שנים הוא פעל בירושלים בתחום המדיני והחברתי למען משפט וצדקה, ונאבק לבלום מהלכים בינלאומיים הרי-אסון.
מטרת חיבור זה היא לספר את סיפורו של ישעיהו כאיש חי וסוער, נועז ובוטה, שלא חש כל פחד מול מלכים ושליטים ולא חשש מעשירי העם. קריאת הנבואה מתוך הקשרה ההיסטורי-ריאלי חודרת אל מעבר למילים ומצליחה לראות את תמונת העומק ובה הדילמות של המנהיגים שלמולם פעל הנביא.
כשמבינים את הדילמות הללו ושומעים את קול הנביא בתוך ההקשר החי של פועלו, לא ניתן לחמוק מן המפגש עם שאלות הצצות בחלל עולמנו כאן, בחברה יהודית וישראלית מתחדשת בארץ האבות. מכאן עולה גם התקווה להפוך את הקריאה בספר ישעיהו לתשתית לדיון ציבורי.
הרב ד”ר יואל בן נון היה ממייסדי ישיבת הר עציון בגוש עציון ונחשב לאחד ממחוללי מהפכת לימוד התנ”ך בישיבות ההסדר ובציבור הרחב. אחד מעיקרי שיטתו הוא לחבר את הסיפור המקראי מתוך כל רמזי התנ”ך וכן לקשור אותו למציאות ההיסטורית והריאלית, העתיקה והחדשה.
הרב ד”ר בנימין לאו מכהן כרב בקהילת הרמב”ן בירושלים ומשמש עמית במכון הישראלי לדמוקרטיה. בספריו ובשיעוריו מתווך הרב לאו את מקורות ההיסטוריה והמחשבה היהודית לציבור הישראלי. ספרו על ירמיהו הנביא (הוצאת “ידיעות ספרים”) היה לרב-מכר.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *