המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

כי קרוב אליך

26 באוקטובר 2014 גדי איידלהייט

כאשר קוראים את סיפורי התורה לא תמיד מבינים בדיוק את התיאור. התורה חסכנית במילים ומקמצת בהסברים ובפרטים ולעיתים יש צורך בהשלמת התמונה. כמובן שאפשר להיעזר במפרשים ובמדרשים אבל עדיין לא תמיד האירועים ברורים וכל אחד צריך ליצור לעצמו תמונה המסבירה ומנהירה לו את כוונת התורה.

לכך מכוון הרב יעקב מדן בספרו החדש “כי קרוב אליך”. שם הספר לקוח מפסוק בסוף ספר דברים (ל’ יב-יד): “לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:  כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ: ”

על שלוש רגליים עומדת תורת של הרב מדן כפי שמבואר בהקדמת העורך אביהוד שורץ: על המקרא, על המדרש ועל הדמיון. על המקרא- מספיקה מילה בודדת ממקום אחר ברחבי התנ”ך כדי להאיר פרשייה באור חדש ושונה, על המדרש – המדרשים רבים מני ים ונדמה לנו כי רובם סיפורים פנטסטיים. כוונת הרב מדן היא להראות כיצד המדרש מצביע על פשט הכתוב. על הדמיון – במקומות בהם התורה קימצה בפרטים, לא מהסס הרב מדן להשלים את החסר מדמיונו, לרוב ללא ביסוס ואחיזה כלשהי, אולם בצורה המרחיבה את הדעת ונותנת פרשנות חדשה ומקורית.

פרקי הספר קצרים מאד, מספר פרקים לכל פרשה. כמי שהורגל למאמרי עומק בני עשרות עמודים (כדוגמת הספר מגילת בת-שבע המהווה עיסוק מעמיק ומפורט בנושא דוד ובת שבע, או מאמריו בעלון מגדים העוסק בתנ”ך) הקיצור מקשה מעט, אולם לקורא את הספר ינעם. תלמידיו הרבים של הרב וההמונים הצמאים לשמוע את הרצאותיו (כדוגמת ההרצאות בימי העיון בתנ”ך בישיבת הר עציון) בוודאי ימצאו עניין רב בספר.

בכדי להביא משהו מתורתו של הרב מדן בחרתי לעסוק בפרק העוסק במעשה ראובן המתואר בפסוק אחד בפרשת וישלח (בראשית ל”ה כב): “וַיְהִי בִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בָּאָרֶץ הַהִוא וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת-בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל וַיִּהְיוּ בְנֵי-יַעֲקֹב שְׁנֵים עָשָׂר”. פרק אחד? שניים! ואיך שניים? אחד המנסה לתאר את ראובן כחוטא והשני בעקבות המדרש הידוע המדרש כל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה. למעשה שני המאמרים משלימים וסותרים זה את זה ומובאים זה בצד זה. אז מה חושב הרב מדן באמת? את זה תצטרכו לשאול אותו אבל הוא מראה איך אפשר להסתדר גם עם הפשט וגם עם הדרש. במאמרו הראשון על דרך הפשט מדגיש הרב מדן את מוטיב התשובה אצל ראובן, שבגללו הומתק מעט עונשו (למרות שגם בנקודה זו אני חולק על הרב מדן, ראובן קיבל עונש חמור ולמעשה נידחה מעם ישראל, לא נחל בארץ והיה מהראשונים שגלו). בכיוון המדרש, גם לרב מדן לא נח עם המדרש הטוען שראובן בלבל יצועי אביו ובלשונו: “עדיין מדובר לכאורה בנזק שולי, שניתן לתקנו מיד”, אולם דווקא בפרק זה, תמה הרב מדן על עונשו החמור של ראובן (ביחס לחטא) ולכן משתמש בכח הדמיון על מנת להשלים את הפרטים. ואיזו השלמה מרהיבה. פסוק אחד בתורה מתפרש על שני עמודים של תרחיש על ראובן הגורר ומסלק את בלהה מאוהל יעקב, ועל יוסף שאך התייתם מאמו, רואה זאת ומספר לאביו (עמ’ 316 בספר). קראתי את הפרק והרגשתי כמו בסרט מבוים היטב כולל תנועות המצלמה. בכך מצליח הרב מדן להחיות את התורה מול עיני הקורא.

פוריותו, מקוריותו ובקיאותו של הרב מדן מדהימה ומכריחה את הקורא להחליט איזה הסבר הוא מעדיף, או שמא הוא מעוניין ליצר לעצמו הסבר אחר לגמרי (במקרה זה של חטא ראובן, אני מציע פירוש שונה במעט ראו בהרחבה את מאמרי כל האומר X חטא אינו אלא טועה). הכרעה זו נדרשת למעשה בכל פרק מהספר וזאת כי פירושיו של הרב מדן תמיד מפתיעים ומאתגרים וגורמים לך לומר: “על זה לא חשבתי”. לאחר העיכול הראשוני על חלק מהדברים התגובה תהיה “אבל זה כל כך ברור ולמה לא חשבתי על זה בעצמי” ועל אחרים תגובת הקורא תהיה: “אבסורד, בלתי אפשרי. לא זו כוונת התורה”. כך או כך, שכרו של הקורא המתעמק ומתעמת עם הרב מדן יהיה בהבנה טובה יותר של דברי התורה ובעיקר את משמעותם לימינו אנו.

כי קרוב אליך - כריכת הספר

כי קרוב אליך

כי קרוב אליך
לשון מקרא ולשון חכמים – בראשית
הרב יעקב מדן
ידיעות ספרים תשע”ד

מגב הספר

“התורה רוצה שנשוטט בין הריה ועמקיה, נמשש אותם ונחוש שהיינו שם, שנהיה שותפים במה שאירע בהם. התורה רוצה שנשאל את עצמנו מה היינו עושים במקומם של אישי התורה, איך היינו מתכנים ואיך היינו מתקנים את דרכנו אילו היינו במקומם. הערכתנו הגדולה לגדולי האומה יכולה להותיר מקום גם לאהבתנו כלפיהם ולהזדהותנו עמם. אהבתנו והזדהותנו מורות לנו לשמוח עמם בשמחתם, אך גם לחוש את עלבונם ואת צערם כאנשים, כבני אדם. עלינו ליטול תרמיל ומקל, להתרומם על קצות אצבעותינו, לאחוז בכף ידנו הקטנה את ידם הגדולה והטובה ולצאת עמם למסעם הארוך בשבילי הארץ ובשבילי המדבר, בשבילי החיים ובשבילי האמונה, בשבילי דרך ה’ ובשבילי דרך הצדקה והמשפט. למסע זה אני רוצה לקחת עמי את הקורא, ולשם נצעד יחדיו. אני בטוח שנתעה בדרכנו לא מעט, אך אני גם מאמין שיחדיו נגיע אל האות הקטנה והחיוורת שלנו בתורה, האות שלנו בתורת ה’. (מתוך ההקדמה)

בספר כי קרוב אליך מעלה הרב יעקב מדן על נס את ההבנה שהתורה ניתנה לבני אדם כדי שילמדוה, יחקרוה וידרשוה בהתאם לעולמם האנושי. בכרך הראשון על ספר בראשית הוא מציע פרשנות מרחיקת לכת לסיפורי הראשית, האבות והאמהות, ולא אחת מפתיע את הקורא בהצביעו אל “מאחורי הקלעים” של הסיפור המקראי. הרב יעקב מדן הוא ראש ישיבת ההסדר הר עציון שבאלון שבות וממובילי לימוד התנ”ך בציבור הדתי-לאומי בישראל. הוא ניסח יחד עם פרופ’ רות גביזון את אמנת גביזון-מדן, שמטרתה להגיע להבנות רחבות בנושאי דת ומדינה. הרב מדן פרסם שלושה ספרים בתנ”ך ומאמרים רבים בנושאים מגוונים והוא העורך הראשי של סדרת “באר מרים” שרואה אור ב”ידיעות ספרים”.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *