ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

לא מפסיקים אהבה באמצע

9 באפריל 2014 גדי איידלהייט

סקירה על הספר לא מפסיקים אהבה באמצע מאת ליאור אנגלמן

“רעות עמדה בגבה אל הדלת, לראשה מטפחת כתומה שיצרה לעצמה מחולצה, בידיה סידור קטן עם תמונות שקיבלה מהוריה ליום הולדתה החמישי, והיא מתנועעעת כמי שעומדת בתפילה.

איזו מתוקה, לחשה נועה, מנסה לשים כיסוי ראש כמו שלי…

רעות לא הרגישה בהם, והמשיכה להתנדנד קדימה ואחורה ולמלמל: “אני מבטיחה ש… שאני לא יעשה אותם יותר עצובים. מבטיחה. אבל בבקשה, בבקשה, השם, שייקחו גם אותי לבית החדש שלהם”.

רעות חזרה על כך שוב ושוב ובפעם השלישית נועה לא יכלה לשאת זאת עוד, היא יצאה משם והסתגרה בחדר השינה שלהם לבדה. רק בסמוך לזמן הדלקת הנרות יצאה” (עמ’ 267)

לא מפסיקים אהבה באמצע ואייל אוהב את כולם. אייל אוהב את אשתו נועה. אייל אוהב את בתו רעות. אייל אוהב את ראש הישיבה בה הוא מלמד ואוהב את תלמידיו. וגם הם אוהבים אותו. לכאורה אידיליה אבל לא ממש. נהפוך הוא. רעות בת השש נולדה פגה וסובלת מבעיות שונות ואייל מרגיש אשמה על כך (למה בדיוק נדע רק באמצע הספר). לנועה ולאייל אין ילדים נוספים, מצב חריג במשפחות תורניות. לאייל יש מנהג מגונה, אובססיה של שנים, של הצצה לחיי זולתו, קריאת יומנים ופתקים אישיים מהכותל. הצצה מקרית בעבר הרחוק מייסרת אותו עד היום ותוצאותיה קשורות גם למצבה של רעות (את זה מגלים בפרק הראשון שקישור אליו מופיע בסוף הסקירה). ראש הישיבה מבקש מאייל להחליפו בתפקיד. לכאורה משאת נפש של רב צעיר בן 36 אבל אייל קרוע בתוכו, הוא יודע שאין תוכו כברו. ראש הישיבה מבקש תשובה עד פורים, ואנו כבר יודעים שבפורים יבוא המפנה. פורים, היום בו משתכרים ומגלים את הפנימיות. נכנס יין – יצא סוד. אדם שיכור, חסר את כל ההגנות הרגילות ומה שהוא אומר זה בדיוק מה שהוא חושב.

בהצצה אקראית באחד הפתקים מגלה אייל על אישה מבוגרת – רחל –  הגרה בבית אבות המשמשת כמעין תא וידויים. ביותר מפתק אחד היא מוזכרת בתור מישהי שמספרים לה דברים. אייל נחוש למוצאה ולגלות את טיבה ואת סודותיה. לצורך כך הוא ממציא שקרים אחרים וגם המפגשים עם רחל דורשים סודות חדשים, ומעגל הסודות, ההסתרות, השקרים וההאשמות המיותרות ממשיך. אייל ואנחנו מגלים כי קשה מאד לדובב את רחל אולם אייל נפתח בפניה לחלוטין ודרך השיחות שלו איתה אנו למדים על בעיותיו.

גם נועה אינה חפה מאשמה. היא מסתגרת ואינה מוכנה כלל לקבל את האפשרות שלאייל יש בעיות. הוא ניסה פעם לספר לה אבל נתקל בחומת אש שלא הייתה מוכנה לקבל את האפשרות שיש לו בעיות. נועה מעמידה פנים, ומשלמת מחיר אישי ומקצועי. הספר כתוב בשפה נקייה – כמצופה מרב. אז מין לא מוזכר סיפור, אבל גם חיבוק, נשיקה ואפילו סתם מגע, דברים שבהחלט מקובלים אצל סופרים דתיים, אינם מוזכרים. כתיבה זו משרתת את הרומן ואנו מבינים שאייל ונועה מרוחקים מאד זה מזה, ושהזוגיות שלהם פגומה.

לא מפסיקים אהבה באמצע הוא רומן נפלא, מקסים ומקורי, שתופס את הקורא ולא מרפה ממנו. הספר עוסק באנשים דתיים אולם העיסוק האמיתי הוא בנפש האדם וכל אחד יכול למצוא ברומן את הטעויות שלו עצמו באחת מן הדמויות.

לא מפסיקים אהבה באמצע כריכת הספר

לא מפסיקים אהבה באמצע

לא מפסיקים אהבה באמצע
ליאור אנגלמן
הוצאת כינרת זמורה ביתן
תשע”ד

מתוך גב הספר, מאת נועה מנהיים – עורכת הספר

 אייל הוא רב מסור וכריזמטי בישיבת הסדר, מוקף בהערצת תלמידיו, שותפיו ורבותיו. בביתו פנימה מכרסמות את לבו של אייל אשמה איומה על שהיה אחראי ללידת בתו הפגועה, אבל גם בושה עצומה על סוד שכוסס בו מימים ימימה – סוד שבשלו הוא חש שאיננו ראוי לתוארו, לכבוד המתלווה אליו ולשליחותו התורנית. זהו חטא נסתר המלווה אותו מנעוריו, חרם מופר, התמכרות אסורה, דחף שאין לשלוט בו: התאווה להציץ בחייהם של אחרים.

יצרו של אייל גדול ממנו. הוא אינו יכול לעמוד בפני פיתוי של מעטפה, מחברת או יומן אישי. הוא מוכרח לפתוח, לקרוא ולזכור. מעל לכול, הוא מנצל את שעות הרצון והכושר של התפילה כדי להציץ בפתקים שהוטמנו בכותל. אייל נאבק ללא הרף בעצמו ובנטל העצום של הידע שבא אליו בעבירה, וכדי לכפר על חטאו הוא מנסה להפוך את היוצרות ולהשתמש במה שהוא מגלה כדי לתקן ולסייע. ביקור של חמלה אצל פסנתרנית קשישה וערירית, שכומסת גם היא סוד גדול משלה ומקבלת כל אדם כפי שהוא, פותח בפניו שער ומסייע לו למצוא תשובה.

לא מפסיקים אהבה באמצע הוא ספר הספוג אהבת אדם וחוכמת חיים עמוקה. הרומן הראשון של ליאור אנגלמן רצוף יופי של ממש וביקורת של אמת. בחסד וברחמים הוא מזמין את הקורא להציץ אל נבכי נשמתו של אייל ולגלות שם את עצמו.

פרק ראשון מתוך הספר לא מפסיקים אהבה באמצע

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *