ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

לגעת בזמן

1 באוקטובר 2016 גדי איידלהייט

ספרו של הרב נויבירט מרכז מאמרים קצרים על חגי ומועדי ישראל. זהו ספרו הראשון של הרב נויבירט ובהקדמה הוא מתאר כמה התלבטויות לגבי מבנה הספר. כפי שהזכרנו אך בסקירתנו האחרונה (משפטי הרב קוק), גם גישת ספר זה היא למאמרים קצרים וממוקדים בנושא אחד, וכאלו הניתנים לקריאה בדקות בודדות. אם מסתכלים בכריכת הספר רואים שהרב נויבירט משמש כרגע כנשיא ארגון חברות”א – יהדות בנוסח תל-אביב, דבר המסביר את הרצון לפנות לקהלים גדולים יותר. בספר מופיעה התייחסות גם לימי הזיכרון והעצמאות ואפילו לט”ו באב.

לפני שנסקור את הספר נאנח קצת על מה שקרה לעיר העברית הראשונה תל אביב, עיר בה נולדתי  וגדלתי. זכורים לי ימי ראש השנה שבהם כל העיר למגדול ועד קטן מאיש ועד אישה, מדתיים ועד חילונים, התפרשה על שפת הים מיפו ועד הירקון לאמירת תשליך ולא היה אפשר כמעט למצוא מקום פנוי על המים. גם רחוב דיזנגוף, היה סגור בחלקו לתנועה, ואמנם בתי הקפה היו פתוחים (ומלאים), אולם אווירה של שבת הורגשה בכל רחבי העיר.

ערב ראש השנה נביא תקציר של הפרק “על כתיבה וחתימה, פתיחת שערים ונעילתם”

כמו כול פרק, פותח פרק זה במדרש מהתלמוד:

“דתניא הכל נידונים בר”ה וגזר דין שלהם נחתם ביוה”כ דברי ר”מ ר’ יהודה אומר הכל נידונין בר”ה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו בפסח על התבואה בעצרת על פירות האילן בחג נידונין על המים ואדם נידון בר”ה וגזר דין שלו נחתם ביוה”כ ר’ יוסי אומר אדם נידון בכל יום שנאמר (איוב ז, יח) ותפקדנו לבקרים רבי נתן אומר אדם נידון בכל שעה שנא’ (איוב ז, יח) לרגעים תבחננו”

מהו אותו חיתום דין ביום הכיפורים, ומה משמעותו לדעות שחיתום הדין מתבצע בכל יום ואפילו בכל שעה? ואם אכן חיתום הדין הוא ביום הכיפורים, מה הטעם והתועלת בשאר התפילות יום יום במשך השנה כולה? הרב מביא את התשובה הידועה המופיעה בגמרא עצמה, שתפילה מועילה ורצויה תמיד, גם לאחר גזר הדין, אולם עדיין שאלת משמעות החיתום נשארת בעינה. כאן מופיע הסברו של השל”ה על כך שמערכת הגמול והעונש האלוקית אינה כדיני בשר ודם, אלא נובעת ממעשיו עצמו של האדם, טבע המצווה הוא השכר כמו שטבע האש הוא חימום וטבע העברה הוא העונש (ראו הרחבה קצרה בנושא בדברים שכתבתי על פרשת בחוקותי). מראייה זו מסיק הרב נויבירט כי חיתום הדין מתבצע למעשה על ידי האדם עצמו במעשיו כפי הנאמר בפיוט ונתנה תוקף: “וחותם יד כל אדם בו”.

ולכן חתימת הדברים מתבצעת ויכולה להשתנות בכל יום ויום כדברי רבי יוסי בגמרא, אולם בימים של עשרת ימי תשובה ופרט ביום הכיפורים ובפרט בתפילת נעילה, יש לכל אדם השפעה ייחודית להשפיע על חיתום דינו, השפעה הנובעת מכך ששערי שמים נפתחים בצורה שאינה אפשרית במהלך כל השנה. לפעולות בימים אלו משקל יתר, ולכן היכולת שלהם לשנות את חיתום הדין שנקבע בשנה החולפת כולה.

נסיים את הסקירה במילותיו של הרב החותמות את הפרק:

“יהי רצון שנזכה בימים הקדשוים הבאים עלינו לטובה, לספוג את שפע האור האלוקי אשר ירומם אותנו מעלה וממילא ניכתב וניחתם בספר חיים טובים וארוכים עם כל בית ישראל”.

כריכת הספר לגעת בזמן

לגעת בזמן

לגעת בזמן
רונן נויבירט
ידיעות ספרים 2016

מגב הספר

לוח השנה כמוהו כלוח לבנו. ישנם ימים שמחים וימים עצובים, תקופות מעבר, עליות ומורדות. ואולם, שלא כמו מצבי הרוח שלנו הנובעים מנפשנו פנימה, פעמים רבות החגים נחווים באופן חיצוני, מעושה, ללא חדווה או הכנה מתאימה. במקרה הטוב אנו נזכרים בערגה בימי ילדותנו, אז חווינו את הנועם והמתיקות של המועדים וכמעט כל חג היה אפוף הוד וקסם.

חז”ל בחוכמתם עסקו רבות בהבנת מהותם של מועדי ישראל, הן בעיצוב הפרקטיקה ההלכתית והן בשרטוט עדין של הספירה המחשבתית של החגים באמצעות עולם המדרש. לגעת בזמן מציע נקודת מבט מרעננת על לוח השנה היהודי דרך העמקה במדרשי חז”ל. המהלכים המחשבתיים שנפרשים בספר זה מבקשים לחבר את הראש עם הלב, לגעת בנפש האדם ולהשיב לחגים את הלחלוחית החסרה בם לפעמים.

הרב רונן נויבירט הוא נשיא ארגון חברות”א – יהדות בנוסח תל אביב, מייסד ומנכ”ל ראשון של ארגון רבני בית הלל ועד לאחרונה רב קהילת “אהל ארי” ברעננה. כיהן כראש מיזם “קהילות” ו”צוהר לחגים” בארגון רבני צֹהר והיה שליח בני עקיבא בצפון אמריקה. הרב נויבירט הוא גם רס”ן במילואים בשייטת 13, בעל תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב ועסק שנים רבות בהיי-טק כמנהל טכנולוגיות בכיר.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *