המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

לחישת הצללים

25 במאי 2014 גדי איידלהייט

לחישת הצללים לוקח אותנו למירווח בין הונג קונג לסין. אם לפני זמן מה סקרתי את האדמה הטובה, הרי שלחישת הצללים הוא מעין ספר משלים לה, המתאר מבט עכשווי על סין הצומחת. פול לייבוביץ’ אינו מצליח להתאושש מפטירתו של ג’סטין –  בנו בן השמונה. פול לא מוצא נחמה, הנישואים שלו מתפוררים, והוא עובר לגור על אי קטן ליד הונג קונה וכמעט לא יוצא משם. אין לו כמעט חברים ומכרים. רק מכר ותיק  – צ’אנג חוקר המשטרה בשנז’ן הסמוכה וכריסטינה – ידידיה מקומית איתה הוא לא מצליח לפתח קשרי זוגיות תקינים.

פעם בשנה נוסע פול למסע לויקטוריה פיק. הפסגה הגבוהה של הונג קונג. לשם הוא וג’סטין הלכו מדי שנה ובפעם האחרונה הוא נשא את ג’סטין על ידיו. בפסיגה, מפגש אקראי של פול עם אליזבת, אמריקאית בשנות העמידה, גורר אותו למערבולת מסוכנת, מול כוחות חזקים ממנו בהרבה, שסופה מי ישורנו. בנה של אליזבת נעלם, והאליזבת ובעלה דואגים ומנסים לברר פרטים. אבל הספר אינו ספר מתח. סיפור המתח הינו משני בחשיבותו לסיפור חייהם של הגיבורים. למעשה פול הוא רק אחד משלושת גיבורי הספר הראשיים והספר לוקח אותנו למסע שעברו אותם גיבורים ובפרט שני הגיבורים הסיניים שחוו את מהפכת התרבות על בשרם בדרך קשה. כל אחד מהם פנה לנתיבים שונים. אחד הוא איש עסקים אמיד המטפס את דרכו למעלה בצמרת עולם העסקים הסיני החדש. עולם המתבטא בעיר שנז’ן – כפר דייגים עלוב שהפך תוך שנים אחדות לכרך הומה מיליונים של תעשייה ועושר המנסה לחכות את הונג קונג שהייתה עיר מערבית עשרות שנים ועברה לסין רק לאחרונה. הגיבור הסיני השני הוא צ’אנג, חברו של פול. צ’אנג הוא פקד משטרה יוצא דופן, מסרב להתקדם, דוגל בבודהיזם ומסרב בתקיפות לכל טובת הנאה מהתפקיד, התנהגות לא אופיינית בסין, בה יד רוחצת יד והשחיתות חוגגת. שני אלו נפגשו כבר בצומת אחד בעבר והבדלי האופי ביניהם מבטיחים שהמפגש הבא מבטיח עימות.

הספר חוזר מספר פעמים לאירועי מהפכת התרבות,  כינוי מכובס ויפה לאירועי רצח וטרור בהיקפים עצומים של עשרות מיליוני אנשים שנהרגו לאחר שהואשמו בבגידה, בהתקוממות נגד המהפכה או ללא כל סיבה מיוחדת. מהפכה זו שגרמה להתמוטטות התרבות הסינית בת אלפי השנים שהתבססה על כבוד ללא פשרות של ילדים להוריהם ושל תלמידים למוריהם והפכה את הסינים לעם חשדני שאינו מוכן לתת אמון.

האירועים משפיעים על כולם. צ’אנג למשל, מתייחס בחרדה למלאכת הכנת האוכל – “היו דברים בחייו שלא היה מסוגל לדבר עליהם, גם לאחר שלושים שנה. לא עם חברו הטוב ביותר ואף לא עם אשתו. כיצד הם יוכלו להבין שבשבילו האוכל הוא אף פעם לא ארוחה פשוטה בלבד? שהוא מקנא בכל אחד הרואה באוכל דבר כה פשוט…. באותם ימים ראה כיצד אנשי המשמר האדום גידפו את הו הזקן רק מפני שרצה להעניק מעט טעם למרק המים התפל שלו בעזרת פלפל שחור ששמר בשרת. .. המרק חייב להיות טעים לכולם במידה שווה. מה הוא חושב לעצמו, מיהו בכלל? הוא תיבל בלי להפגין חרטה. אנשי המשמר האדום לא הסירו את עיניהם ממנו. הם חבטו בו עד שלא זז, וכל הכפר התבונן ואיש לא בא לעזרתו… שלושה גרגרי פלפל”. אולם לצ’אנג סודות נוספים חמורים אף יותר, והמרדף אחרי האמת הוא מרדף מסוכן. – “מיסטר לייבוביץ? מה אתה עושה כאשר האמת גדולה מדי בשבילך? כאשר אתה תופס לפתע שאין לך הכוח לשאת אותה? אז אתה מחזיר אותה?…. בדיוק! למי אתה אמור להחזיר את האמת? מי מוכן לקחת בחזרה אמיתות מסובכות, מענות, לא נוחות? אף אחד! הרי לא מדובר בחליפה. ברגע שהאמת נאמרת לא יועילו כל כלי הנשק בעולם כדי לשוב וללכוד, לכלוא ואולי לבטל אותה.ברגע שהאמת נאמרת, אין דרך חזרה…. האמת יכולה לחולל רבות: היא יכולה לרפא. היא יכולה לנחם. היא יכולה להעניק לנו כנפיים, אבל היא יכולה לעולל את ההיפך: היא יכולה להרוס חיי נישואים. להפריד לתמיד בין חברים. להפיל ממשלות. לגרום למלחמות. אתה חייב לשלם תמורתה. ידיעת האמת הזאת עשויה להיות שוות ערך לגזר דין מוות, מיסטר לייבוביץ. האם אתה מוכן להסכים למחיר הזה?”. פול נאלץ לבחור בין חברו והאמת ובין הישארות ללא האמת וללא החברים מבודד בעולמו המיואש. פול בוחר בחיים וצ’אנג בוחר להתעמת עם לחישת הצללים. אלו הצללים הנמצאים בעבר, אלו שמנסים להשתיק ולהדחיק, אבל כאשר חשוך ושקט, הם מתגנבים ומטרידים.

תענוג לקרוא את הספר. סגנון הכתיבה רהוט ומשלב בצורה יפה משפטים קצרים וארוכים (דבר שאינו פשוט בשפה הגרמנית). גם התרגום שומר על מבנים אלו. העלילה נעה בין הגיבורים ומסופרת כל פעם בגוף ראשון מפיו של אחד מהם. שלושה מסעות בסיפור, מסעם של הגיבורים הסיניים במשך שלושים שנה, ומסעו של פול במשך כמה ימי עלילת הסיפור. מסע בו הצורך להירתם ולהתגייס לעזרת חברו הטוב – היחידי – מוליכה אותו למקומות ולמעשים שהוא לא חשב שהוא מסוגל להם. התמודדות זו של פול, מחזירה אותו בסופו של דבר אל קרקע המציאות, אל היכולת להתמודד עם העצב ולהמשיך בחייו.

לחישת הצללים - כריכת הספר

לחישת הצללים

לחישת הצללים
יאן פיליפ סנדקר
מגרמנית: יוספיה סימון
הוצאת הכורסא וידיעות ספרים

 

 

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *