המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

לך לך

9 בנובמבר 2013 גדי איידלהייט

ספרו של יצחק פלג מתמקד בחלום יעקב כדוגמה לשיטתו למחקר טקסט מקראי. בניתוח מפורט מאד של הפסוקים המתארים את החלום (בראשית פרק כ”ח פסוקים י-יב), מראה ומדגים פלג עולמות מלאים וגדושים. פלג,שכיהן כראש החוג למקרא במכללת בית ברל, נמנה עם אנשי השומר הצעיר. למרות מוצאו האקדמי של הספר ומוצאו החילוני של המחבר, הספר מתאים בהחלט לקהל דתי. אפילו שם השם מופיע בצורת ה’. פלג עושה שימוש במדרשים ובפרשנים הקלאסיים ועליהם מוסיף את חוקרי המקרא, גויים ויהודים, דתיים וחילונים. ככלל, פלג אינו מקבל חלק ממוסכמות המחקר החילוני של המקרא. אמנם פלג דן ומשתמש בשיטת התעודות והמקורות אבל הוא ער בהחלט לכך שמציאת המקורות בלבד אינה תורמת להבנת הטקסט. פלג מחפש את המשמעות, או את כפל המשמעות הנמצא בטקסט עצמו ואינו מנסה, ככותבים רבים, להמציא משמעויות יש מאין בהתאם לרצונו. לעיתים כפל המשמעות מושג דווקא מהצמדת פסוקים ממקורות שונים. בכך מסתבר שגם אם המקורות שונים, הרי שהחיבור שלהם הוא הנותן להם את המשמעות המיוחדות הנוספות. פלג פרט לפנינו בהקדמתו לספר את שיטתו לביצוע מחקר מקראי.

מבחינה זו, ההקדמה לספר, המהווה כרבע ממנו היא חלקו החשוב ביותר. בהקדמה מפרט פלג מספר עקרונות חשובים בלימוד המקרא, והראשון שבהם שכה נזנח לעיתים על ידי האקדמיה הוא מתן הכבוד לטקסט וההנחה כי הטקסט הוא בעל משמעות שעלינו לפענח ולהבין באמצעות הטקסט לבדו. פלג מציע לקרוא כל טקסט כמה פעמים ורצוי בקול רם לפני שניגשים אליו. פלג מציע לחפש משמעויות בטקסט באופן אישי לפני קריאה של פרשנויות קלאסיות ואחרות על הטקסט. לאחר קריאה של הטקסט לבדו ומציאת תובנות בו, אפשר ורצוי להיעזר באחרים. כמו כן, פלג מזהיר מהליכה אדוקה מדי בשיטות ביקורת המקרא שלעיתים מתמחות רק במציאת מקורות הטקסט אך מתעלמות לחלוטין ממציאה של משמעויות בו. אני מסכים לרוב שיטתו של פלג אך חולק עליו בחלקים מסוימים. כאשר הוא מנתח את הצורך לתחום את הסיפור המקראי מובאות כדוגמה שתי האפשרויות לסיום הפרשייה הראשונה בספר בראשית – פרשיית בריאת העולם. הדרך הראשונה המוצעת היא לפי החלוקה לפרקים של ימינו, בסוף פרק א’ – לאחר היום השישי. פלג מציע דרך נוספת להוסיף גם את יום השבת לתמונה ולסיים לאחר מחצית הפסוק: “אלה תולדות השמים והארץ בהיבראם”. למעשה התשובה הנכונה, היא שאכן יום השבת שייך לפרק הבריאה (ומחלק הפרקים הנוצרי השמיטו עקב שיטתו התיאולוגית), אולם המילים “אלה תולדות” מהוות פתיחה לחטיבה הבאה. דבר זה מוכח הן מהחלוקה המסורתית היהודית לפרקים והן מכך שבספר בראשית סיפורי תולדות רבים ובכולם הפתיחה היא בצורה דומה. זוהי דוגמה לכך שבעיות רבות בהן דנים החוקרים האקדמיים עד לעייפה מופיעות ופתורות בפרשנות הקלאסית כבר מאות בשנים. גם נושא הספר עצמו, הקריאה הכפולה ומרובת המשמעויות ידועה בפרשנות זה מכבר ונראה שהאקדמיה מגלה אותו מחדש.

הספר בנוי מארבעה חלקים. לאחר ההקדמה עובר פלג לעסוק בסיפור חלום יעקב והסולם בבית אל. מניתוחו למדתי דברים חדשים וביניהם שהסולם, אינו סולם כפי המוכר לנו וכמופיע ברוב יצירות האומנות, וכנראה גם לא גרם מדרגות כפול. לפי הצעת פלג הסולם דומה יותר למגדל – זיגוריט גבוה. תובנה חשובה נוספת עוסקת בנדרו של יעקב ובעיקר במקום המדויק בו מסתיים התנאי של יעקב ומתחילה התחייבותו (תוכן הנדר). שינויים אלו מאפשרים כיווני מחשבה חדשים בהבנת הסיפור.

לאחר העיסוק בחלום יעקב, מורחבת היריעה כדגם כללי למסעי האבות, לעלייתם ולירידתם מן הארץ, ומכאן מקור שם הספר – לך לך. הספר אינו קל לקריאה, אמנם הרעיונות בהירים וברורים אבל הוא אקדמי מדי ופחות מתאים לציבור המשכיל רחב. כמחצית מהספר הן הערות שוליים, המפרטות מקורות ודעות נוספות, וגם בגוף הטקסט נפתחים נושאים צדדים ונסגרים כל הזמן ומסיטים את תשומת הלב מהדיון העיקרי. אמנם כל תת פסקה בפני עצמה מענינית וחשובה, אבל היא גורמת לקורא לסטות מהיעד המקורי של המחבר. נראה שהספר היה צריך עריכה מדוקדקת יותר, ניפוי של העיקר מן התפל בכדי להפוך לספר המתאים לקריאה רחבה ולציבור גדול בהרבה. אולם אלו שיתמידו בקריאה (ואולי גם ידלגו מפעם לפעם) יזכו בוודאי בתובנות חדשות ומענינות.

לך לך

לך לך

לך לך
מסעי האבות בסיפורי המקרא
יצחק פלג
הוצאת רסלינג תש”ע”ג

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *