המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

מוסר אביב

24 בספטמבר 2016 גדי איידלהייט

הספר “מוסר אביב” יצא לאור לאחר פטירתו של הרב אהרון ליכנטשטיין אולם כולל מבוא מאת הרב. הספר כולל מאמרים שונים של הרב חלקם שתורגמו לראשונה לעברית בכרך זה ותחילת העבודה עליו הייתה עוד בחיי הרב, אולם השלמת המלאכה וההדפסה רק לאחר פטירתו.

המאמרים ישנים אולם בהקדמה מבטיח הרב ליכטנשטיין כי גם במעבר נוסף עליהם מצא אותם מתאימים לימינו ולא מיושנים, אם כי בוודאי היו נעשים בהם שינויים כאלו ואחרים. בהתאם לכותרת המשנה של הספר המאמרים מחולקים לקטגוריות של הלכה ומוסר, אמונה, מצוות וחברה ומדינה ותקופת הזמן שבו נכתבו היא משנת תשכ”ג ועד תשס”ד – תקופה של למעלה מארבעים שנה.

אולי המאמר המוכר ביותר בכרך הוא “זאת תורת ההסדר”, מאמר העוסק בצורך בישיבות ההסדר ובהצדקה ללכת למסלול זה ולא למסלול ישיבתי מלא. בהקדמה לספר, כותב הרב כי היום צריך להצדיק גם את המסלול מכיוונו השני, שכן עיקר הביקורת עליו היא שהמסלול הצבאי שבו אינו מלא, אולם המאמר נישאר בגירסתו המקורית.

דווקא מאמר אחר צד את עיני בשל החשיבות והחידוש שהיה לי בו. זהו מאמר שכותרתו “האח דניאל והאחווה היהודית” העוסק בשאלה האם יהודי שהשתמד לחלוטין זכאי להכרה כיהודי על ידי מדינת ישראל (בית המשפט פסק אז בכל אופן שלא). השאלה רלוונטית בעיני מפני שלא פעם אני שומע מאנשים כי הם יהודים בלאום אולם לא יהודים בדת. הדת בשבילם אינה מרכיב בזהות, ואם כבר אז מרכיב שהם רק מנסים להתרחק ממנו כמו כתבו על קרן השור “אין לנו חלק באלוקי ישראל”. מצד שני אם תגיד להם שהם אינם יהודים הם יפגעו מאד. אמנם מאמרו של הרב לא עוסק בכך בדיוק, אולם לאחר דיון מפורט הוא מגיע למסקנה שהכלל “ישראל אפילו שחטא ישראל הוא”, הוא כלל עם גבולות מסוימים ובמידה ואלו נעברו, ישנה אפשרות לדרוש מהאדם תהליך של גיור אם יבקש לחזור לעם ישראל. קשה מאד לעשות את הדיון בקשר לאדם ספציפי או אפילו לאמירה כמו זו שהזכרתי קודם לכן, ובוודאי לא אני זה שיעשה אותה, אך במילותיו של הרב “אבל הדבר החשוב לגבינו הוא להכיר בטעות החמורה שלפיה לעולם לא ייפול כתר היהדות מאדם, גם אם ישים אותו בראשו ברישול ברפיון.” (עמ’ 259).

לאחר הצבת עובדה זו, ממשיך הרב לדון בהשלכותיה תוך הדגשת הייחוד של העם היהודי שבו מתבצע החיבור בין הדת ללאום, כשני גורמים שכרוכים זה בזה ללא יכולת הפרדה. לשאלה שהעליתי קודם עונה הרב כי רק ניכור מוחלט השוחה הן את הדת היהודית והן את הלאום היהודי, יכול להוביל לאובדן מוחלט של המעמד היהודי האישי. זהו אכן מצב נדיר, אך כנראה שמצבו של האח דניאל שעזב את הדת ונהיה כוהן של דת אחרת, הוא כמצב הזה.

כריכת הספר מוסר אביב

מוסר אביב

מוסר אביב
על מוסר אמונה וחברה
הרב אהרן ליכטנשטיין
עורכים : אביעד הכהן, ראובן ציגלר
הוצאת מגיד וישיבת הר עציון

מגב הספר

האם היהדות מכירה במוסר שאינו תלוי בהלכה? מהו מקור האמונה? מהי משמעותה של מצוות השמיטה בימינו? “מיהו יהודי” ומהי מהותו של הליך הגיור? מהו הבסיס האידיאולוגי של ישיבות ההסדר ומהי מערכת היחסים הרצויה בין הדת והמדינה? מהו היחס בין האדם והטבע, ומה מקומה של ההיסטוריה בעולמה של תורה?

בנושאים אלה, ועוד רבים אחרים, עוסק ספרו של הרב אהרן ליכטנשטיין, מגדולי מרביצי התורה ואנשי הרוח בזמננו, וממעצבי האידיאולוגיה של שילוב בין עולם התורה וההלכה לבין חיי המעשה. הדברים נבחנים מנקודת מבטו של תלמיד חכם המעורה כולו בעולמה של תורה ובה בעת בחיי המציאות.

כדרכו, מנתח הרב ליכטנשטיין את הסוגיות השונות מתוך רוחב דעת, עומק ומקוריות, ומגלה בהן תובנות חדשות שכוחן יפה לא רק לשעה אלא לדורות.
בסוף הספר מופיעים מפתחות מפורטים.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *