ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

מישמס – ביכורים

13 באפריל 2015 גדי איידלהייט

מה הכותרות המשונה הזאת? בסך הכל זה הכינוי לפניה שרציתי לכתוב כבר הרבה זמן: “מיומנו של מבקר ספרים” או בקיצור מישמס. נתחיל אותה בשיחה על ספרי ביכורים. דווקא נושא מתאים לרשימת הביכורים בנושא חדש. אנשים מהשורה שהחליטו לכתוב ספר. יש הרבה כאלו. מי יודע, מי מהם יצליח ויהיה “הסופר” הבא. כל אחד צריך להתחיל.

אחת הטענות היותר מוצדקות כנגד חוק הספרים היא שהוא די קבר את ספרי הביכורים. בעבר זה עבד ככה: היית נכנס לחנות וניגש למדפי 4 במאה ולוקח שני ספרים שעניינו אותך. בדרך לקופה המוכרת הייתה אומרת לך תיקח גם את החדש של ההיא. ספר ראשון שלה וכבר קיבל ביקורת מעולה בהארץ. אז לקחת. ממילא עניינו אותך רק שני ספרים אבל צריך להגיע לארבעה. בשביל המבצע. מה איכפת לנסות. אולי אפילו לא קראת את הספר אבל לפחות קנית. כיום כל זה לא רלוונטי. את רוצה את ספרו החדש של עמוס עוז ואין שום סיבה וכמעט אפס סיכוי לרכוש על הדרך גם ספר אחר של מישהו שמעולם לא שמעת את שמו ושאפילו ביקורות לא כתבו על ספריו.

לי כמבקר החיים יותר קלים. הספרים מגיעים אלי כך שהשיקול הכספי לא קיים, אבל בהחלט צריך להשקיע זמן בספרים אלו והזמן דווקא יקר יותר מכסף. הרבה סופרים התייאשו ומוציאים בהוצאות עצמיות. גם כאלו מגיעים לידי. חלקם היו יכולים להיות טובים יותר אם היו משקיעים בעריכה והיו מטופלים בצורה יסודית. בדקתי את רשימת הסקירות שפרסמתי ואין בה הרבה ספרי ביכורים בעברית. יש לא מעט ספרי ביכורים מתורגמים כדוגמת ההיסטוריה של ההיסטוריה הפנטסטי או אליזבת איננה. יש גם לא מעט ספרי ביכורים בתחום העיון, אבל בפרוזה עברית מצאתי רק ספר אחד בולט (מירוץ שליחים של אריאלה גולדמינץ). מה זה אומר? קודם כל שיצאו פחות ספרים כאלו וגם על אלו שיצאו אנחנו שומעים פחות. גם כאן אני רואה תפקיד חשוב של בלוגרים בנושאי ספרות, שהמקום העוד לרשותם (בניגוד לעיתונות המודפסת) אינו מוגבל ותפקידם הוא לעזור ולסייע בקידום הספרות, הספרים והסופרים בישראל.

והנה ידיעה שהתקבלה זה עתה (למרות שהיא נחשפה כבר לפני כחודש). כמה הוצאות גדולות (ידיעות ספרים, אחוזת בית וליריקה) מקדישות את חודש אפריל לספרי ביכורים. עיתוי נפלא. אנו בעונת האביב בין ביכורי השעורים של קורבן העומר בפסח לבין ביכורי החיטים של שבועות וגם סמוך מאד לשבוע הספר. ההוצאות ידפיסו פחות ספרים מז’אנרים אחרים (אל דאגה, הם יודפסו בהמשך השנה), אבל העיקר: ימקדו את מאמצי ותקציבי יחסי הציבור לטובת ספרי ביכורים, כולל פרסומים בשלטי חוצות. אפשר כמובן להיות ציני ולומר שממילא דרך פעילות זו ההוצאה נחשפת יותר ויגיעו גם לספרי רבי המכר שלה. אפשר להיות ציני ולרוב הציניים הם כאלו שגם לא רכשו ספרים כבר שנים, גם הוצאות ספרים הן גופים כלכליים ובוודאי שהן לא מתכוונות להפסיד כסף. אבל המהלך מראה קודם כל שההוצאות מרגישות אחריות כלפי הסופרים וכלפי הספרות. כמובן שאלו גם ספרים שעברו לקטורה והושקע בהם רבות מבחינת עריכה. אני גם לא מופתע שהמהלך מגיע מידיעות ספרים. הם הוכיחו מקוריות פעם אחר פעם (קביעת המחיר של הספר הראשון שהם הוציאו תחת חוק הספרים (מלאכים של יורם קניוק) לפי סקר קהל הקוראים שלהם, מועדון הקוראים הראשונים המקבל כל חודש תמורת סכום מופחת ספרים חדשים, המכירות השנתיות במחסן, דף פייסבוק פעיל בצורה שהוצאות אחרות פשוט צריכות ללמוד איך עושים את זה נכון ועוד). מה נשאר? אני אנסה לתרום את חלקי ולסקר כמה מהספרים (בפוסט זה נביא רק תקצירים שהתקבלו מההוצאה) ויש לקוות שגם הקהל יתרום את חלקו.

Download (PDF, 265KB)

והנה דוגמה לפרסום החוצות (התמונות באדיבות מיכל פייקין-ברנס – יחסי ציבור)

פרסום חוצות לספרי ביכורים

פרסום חוצות לספרי ביכורים

פרסום חוצות לספרי ביכורים

פרסום חוצות לספרי ביכורים

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *