ספרים מומלצים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

נבראו שווים

21 באוגוסט 2013 גדי איידלהייט

התנ”ך הוא כמובן ספר תיאולוגי, אולם יהושע ברמן מנסה למצוא בתנ”ך בכלל ובתורה בפרט, תובנות חברתיות ובראשן את תופעת השיויון, לפיה בני האדם נולדו שווים. בעולם העתיק תובנה זה כמובן לא הייתה קיימת. יותר נכון, היפוכה המוחלט היה קיים. התוצאה מרתקת ומהווה נדבך נוסף בלימוד ובהעמקה של התורה. בסדרה של פרקים מראה המחבר את ההבדל בין התפיסה החברתית של המקרא מבחינת התיאולוגיה – מעמדו של האדם ביחס לאל, מבחינת השיוויון הכלכלי, הפוליטי, והטכנולוגי והספרותי.

במישור התיאולוגי, מביא המחבר אפוס קדום: עלילות אתרחסיס. המיתוס דומה מאד לפרקי בראשית הראשונים (בריאת העולם ועד המבול) ודן בעולם קודם הבריאה, במאבקי האלים, בסיבות להולדת האדם ולמבול.  נקודות ההשוואה בין מיתוסים קדומים מהאיזור לבין המקרא ידועות ומשמשות לרוב בפי המבקרים כטענה על כך שהמקרא מהווה בסך הכל עוד אפוס. אמנם הספר אינו עוסק ישירות בנקודה זו אך די בדיון שהוא עורך על מנת לשלול נקודות אלו לחלוטין, להראות שהבסיס התיאולוגי של יצירת האדם שונה מהותית בין המקרא לבין אותם אפוסים וכן שהמבול אינו בא עקב התרבות בני האדם ועל מנת למעט את מספרם המטריד אלא דווקא על בסיס מוסרי עם ציווי ברור של פרו ורבו אחריו. גם היחס בין האלים הכל יכולים (ובתורה כמובן אל אחד בלבד) לבן האדם הוא שונה לחלוטין.

בהיבטים הפוליטיים והטכנולוגיים, מדגים המחבר איך התורה שוללת מעמדות חברתיים ובונה מערכת כלכלית בה אפשר ורצוי ליצור עושר אולם צריך לזכור גם את שאר האנשים ולאפשר יכולת פרנסה מכובדת לכולם (על ידי מתן נחלות לכולם וכו’). התפיסה הרווחת הייתה אז (ובהודו נוהגת עד ימינו) שאנשים נולדו לתוך מעמד בו הם יהיו כל חייהם: העישירם נועדו להיות עשירים והעניים נועדו להיות עניים וזה כמובן רצון האלים. בדומה לספר שסקרתי לא מזמן, המיעוט הנבחר, מדגיש המחבר את חשיבותה של יכולת הקריאה והכתיבה, יכולת שהייתה שמורה רק לכוהנים, לחכמי הדת ולמעמד הסופרים (בניגוד לימינו, בו כל אחד סופר, מתברר שמעמד זה היה מצומצם מאד, יוקרתי מאד ושחבריו לא היו צריכים חוקים משונים להגן על עצמם).

במישור הסיפורי, מראה המחבר איך סיפורי התורה, אותם אלו המכונים מיתוסים, בנויים בצורה שונה ביותר ממיתוסים אחרים מהאיזור, למרות שנושאם זהה. המחבר מדגים זאת היטב בהשוואה מרתקת בין אגדת סרגון לבין סיפור הצלת משה, תוך שימוש במבחר יצירות אומנות המתארות את הסיפור וגם מזכיר את הארי פוטר. לטענת המחבר, כבר בצורת הסיפור מכוונת התורה למימד השיוויון וכמשפט החותם את הספר ולהקמת עם “שכולם יהיו בו אזרחים שווים בריבונותו של מלך מלכי המלכים”

בחתימת הספר פותח המחבר אשנב לשאלות חדשות ומשווה בין המחשבה השיוויונית בתורה, למחשבה זו ביוון הקדומה (המכונה ערש הדמוקרטיה), בראשית הנצרות ובעת החדשה (מתקופת הרנסס והרפורמציה), זהו חלק קצר ומעורר מחשבה ואולי יורחב בעתיד בספרים ומחקרים נוספים.

הספר הוא ספר נוסף בסדרה המצוינת “ספר הספרים”, סדרה המנסה להביא ספרים חדשים, מעולם המחקר (כמעט כל מחברי הספרים באים מהעולם האקדמי) עם גישות חדשות ומקוריות לקריאת התנ”ך. כרגיל, לא תמיד צריך להסכים לגישות אלו, אולם כדאי להכיר אותן. אלו שכן אוהבים נקודות מבט חדשות, ובמקרה דנן אין מה לדאוג שכן למחבר יש גם הסמכה רבנית, ימצאו בספר תובנות חדשות ומרתקות שיעשירו את חווית לימוד התורה שלהם.

נבראו שווים

נבראו שווים

נבראו שווים
כיצד פרץ המקרא את המחשבה המדינית הקדומה
יהושע ברמן
מאנגלית: צור ארליך
ידיעות ספרים תשע”ג 2013

 

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *