המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

עשרה פרדוקסים מוסריים

8 באוגוסט 2012 גדי איידלהייט

הספר “עשרה פרדוקסים מוסריים” מאת שאול סמילנסקי, הינו ספר מעורר מחשבה העוסק בפילוסופיה של המוסר ומציג מספר פארדוקסים בה. פרדוקס מוסרי מתרחש כאשר שתי עמדות מוסריות הנראות מוצדקות מובילות למסקנות סותרות ומכריחות אותנו לבדוק מחדש את הנחותינו לגבי המוסר.

למעשה הספר כלל לא מציג מהו מוסר, אלא משאיר זאת לאינטואיציה של הקורא ומסתמך על כך שהאינטואיציה תהיה המוסר המקובל בעולם המערבי, אולם כמובן שהמוסר משתנה בין תרבויות, לאומים ודתות (ואפילו במה שמכונה העולם המערבי ובאותו איזור גיאוגרפי) ולכן ייתכן שחלק מהקוראים לא יקבל כמובן מאליו את המסקנות עליהם המחבר מסתמך. גם בהצגת הבעיות מניחים תנאי פתיחה מושלמים שלרוב אינם קיימים מה שהופך את הפרדוקס מפרדוקס בפועל לפרדוקס רק בכח, שלא יתממש לעולם.

אולם הספר הוא פילוסופי ולא דורש למעשה קיימות ממשית של הפרדוקס, אלא רק היתכנות שלנו, למשל בפרק הדן בשאלה האם אנשים צריכים לפרוש מעבודתם על מנת לפנות מקום לצעירים מהם (והמחבר נוקט גם באקדמאים שמחקריהם אינם מבריקים בתור דוגמה אירונית, כאשר ברור שחלק מן הקוראים בשלב זה יציעו לו להתפטר) על מנת שהחברה ככללותה תרוויח. ברור שאנשים לא יתפטרו רק בשביל לתת עבודה למישהו אחר (אפילו שהוא טוב מהם) וברור שהמערכת צריכה לפטר עובדים שממש גורמים נזק, אולם הבעיה המוסרית היא למה אני עובד בעבודה מסוימת כאשר אני יודע שאני ממש לא מצטיין בה (למרות שאני לא מזיק אלא תורם מעט) והחברה ככללותה יוצאת נפסדת. ובהינתן הנחות העולם המושלם של חוסר צרות כלכליות ויכולת למלא שעות פנאי יוביל לסתירה כי לכאורה אני נוקט צעד אגואיסטי המזיק לחברה דבר הנתפס כלא מוסרי. כמובן שייתכן לטעון כי בהחלט לא מוסרי לדרוש מפרט בודד לעשות ויתור גדול כל כך שלא באמת מבטיח שיפור כלשהו (שהרי המרצה המבריק במיוחד ימצא עבודה, ומי שיחליף אותי כנראה יהיה רק מעט יותר טוב ממני אם כלל) ולכן תוקף הפרדוקס הוא בעיני המתבונן.

הספר נכתב במקור באנגלית ולא עבר התאמות מיוחדות למציאות הישראלית, למרות שאפשר היה לעדכן אותו, למשל בפרק העוסק בשאלה האם טרוריסטים יכולים להתלונן על תנאי כליאתם, סוגיה שמעסיקה רבות מאד את הציבור הישראלי. לפחות כאן הפרדוקס אמיתי, שכן עמדה מוסרית שגם לטרוריסטים מגיעים תנאים נורמליים היא מוסרית מבחינה מסוימת אולם הטענה כי לא מגיעים להם שום תנאים, לאור מעשיהם (או מעשי שולחיהם) הנפשעים היא מוסרית באותה מידה. מצדדי כל דעה יאשימו את בעלי הדעה השנייה בכך שהם אינם מוסריים או שהמוסריות שלהם היא למעשה צביעות. גם במקרה זו לכל אחד דעתו משלו ומסיבה זו אנשים רבים לא יסכימו כלל שיש כאן פארדוקס.

פרדוקס מעניין נוסף בהקשר הצדק החברתי, והרצון לשיוויון, מוביל בהנחות שיוויון מחמירות מאד (שלא ברור על מי הן מקובלות) למסקנות מרחיקות לכת. גם כאן ההנחות הנן בעיתיות וכלל לא ברור שש משהו שטוען אותן בפועל, ואם כן, שיתמודד עם ההשלכות שלהן.

את סוף הספר חותמים שני מאמרים כלליים, הדנים במטא-פילוסופיה של הפרדוקס שהוא פרדוקס בפני עצמו (שכן פרדוקס הוא דבר שנראה שלילי או גרוע, אולם בפועל עצם קומם של פרדוקסים הוא חיוני). הספר עצמו קצר, כאשר כל פרק יכול לעמוד בפני עצמו ולהיקרא בכל סדר שהוא. ויתרונו הגדול הוא בכך שהחומר מוצג בו בפעם הראשונה ובצורה מענינית, מתריסה ומושכת לחשיבה עצמאית. חסרונו העיקרי הוא שלמרות שהמחבר הוא ישראלי, הספר הינו תרגום מהמקור האנגלי ללא התייחסות מיוחדת למצב במדינת ישראל מחד, ולמוסר היהודי מאידך (דבר שאמנם היה מאריך מאד את הספר, וגם גורר את המחבר ללב הויכוחים הפולייטים הקימים במדינה) שהיו משלימים את התמונה ונותנים סקירה טובה יותר לקורא בעברית

10 פרדוקסים מוסריים

10 פרדוקסים מוסריים

עשרה פרדוקסים מוסריים
שאול סמילנסקי
מאנגלית: אלמה סמילנסקי
ידיעות ספרים ואונברסיטת חיפה
תשע”ב 2012

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *