המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

פשוט להאמין

1 באוקטובר 2017 גדי איידלהייט

פעמים נדירות שאני חולק על כותב ספר כבר בשם של הספר. אני לא חושב שפשוט להאמין. אני מודע  לכפל ואפילו ליותר המשמעויות של המילה “פשוט” בכותרת, אבל אמונה אינה דבר פשוט כלל וכלל. אמונה עומדת למבחן כמעט מדי יום. תחת מחשבה זו התחלתי לקרוא את הספר.

משה רט הוא דמות לא פשוטה. מצד אחד רב, מצד שני ד”ר. לצירוף זה אנחנו רגילים ובכך אין חדש עוד מימי הסמינר בברלין, אבל בנוסף לכך הוא חובב תעלומות ומסתורין, מוביל ז’אנר סיפורי אימה קצרים ומפרסם אחד כזה בפייסבוק כמעט מדי יום, גרופי של עלומות פנטזיה מסתוריים, מתרגם חובב של עלילות רייבנלופט (אין לי מושג מה זה) לעברית, והדמות הנערצת עליו אינה משה רבנו (אולי גם) אלא דווקא המעניש (לא היה לי מושג מי זה, עד שלא בדקתי). ממש לא פשוט. בקיצור, תעקבו אחריו בפייסבוק, לא תתאכזבו.

הספר מצוין. קריא, קולח, משעשע, עם איורים ובעל כמה תובנות חשובות. חלקן ידועות מאד כגון שלאתאיזם אין שום יתרון רציונלי על אמונה והוא מבוסס על אמונות, אמנם שונות. שאמונה אי אפשר להוכיח, דבר שצריך להיות ברור מעצם המושג, אבל מודגם ומוסבר בלא מעט פרקים, ושלמרות זאת, למאמין יש יתרונות רציונליים רבים על האתאיסט. כל מה שצריך זה פשוט להאמין. אני בספק עם אתאיסט כלשהו יתחיל להאמין בעקבות הספר, אולם כאלו שכל הטיעון שלהם הוא בגנות אותו חבר דמיוני שהדתיים הפרימיטיביים המציאו לעצמם לפני אלף שנה ומאז מסרבים להיפרד ממנו (טיעון נפוץ בעיקר בטוקבקים), יגלו שהטיעון שלהם אינו מחזיק קש, וגם לא מים, ושאם הם רוצים לפתוח דיון כלשהו, רצוי שיסתמכו על טיעונים חזקים יותר וגם לכאלו יש תשובות, אולם מטרת הספר אינה ויכוח אלא הצגתה של האמונה כדרך לגיטימית ורציונלית לאדם במאה ה-21, הנחת יסוד המותקפת בעשרות השנים האחרונות.

אז איפה הבעיות בספר? לטעמי עיקר הספר עוסק בשאלת קיומו של אלוהים. השתכנעתי לחלוטין שהאמונה בכך הגיונית בדיוק כמו אי האמונה בכך. הספר רוצה לשכנע שזה אפילו יותר הגיוני. הקושי האמתי טמון במעבר לשלב המעשי: אלוהים מצווה אותי משהו, והמשהו הזה הוא יהדות (במקרה שלי, ציווים אחרים בדתות אחרות). שני שלבים אלו לוקים בחסר. הנושא מוזכר, בקצרה ובמעט מאד פרקים, בוודאי לעומת הדיון בעצם קיומו של אלוהים כלשהו. רט בעצמו מודה שאין לו ראיות טובות שלבי המעבר אלא בונה מעין מהלך לוגי שהוא בעיניו סביר. אכן המהלך סביר, אבל הרבה פחות משכנע.

חלקים בספר הזכירו לי את “אלוהים משחק בקוביות” של מיכאל אברהם, ספר שיש לי חיבה יתרה אליו בהיותו אחד הספרים הראשונים שסקרתי, אבל כאן שמו של הספר דווקא מתאים. הרבה יותר פשוט, הרבה פחות הסתבכות והתפתלות לוגית. פשוט להאמין. בסוף הספר מעין נספח המרכז כמה רעיונות מרכזיים בספר בצורה של שאלות ותשובות, אולם אינו מהווה תחליף לקריאה מסודרת בספר

הקוראים בוודאי מצפים לדוגמאות מהספר, ואני דווקא אביא תובנה שעומדת בשולי הדברים, אולם פתחה לי כמה חלונות והיא ההבחנה בין המסורת לחוויה. ההקשר המדויק של הופעת ההבחנה בספר פחות חשוב, אבל ניגוד זה יכול להסביר תופעות כמו המהפך בעולם היהודי שחוללה תנועת החסידות, שהציגה את החוויה כדרך העיקרית לעבודת ה’ לעומת המסורת, ועד לגלגוליה השונים כיום, כדוגמת העלייה לקבר רב נחמן באומן (שהיא בוודאי מנוגדת למסורת, אולם אי אפשר להתכחש לעוצמת החוויה שלה). נראה שבדורנו, המסורת לבדה כבר אינה מספיקה והמרדף הוא אחר החוויה. גם במניינים בנוסח קרליבך מודגשת החוויה שבתפילה באמצעות השירה, הריקוד, מחיאות הכף וכלי הנגינה (בימות חול), או בערבי התעוררות לסליחות ואפילו בטקסי המונים להפרשות חלה, אירוע שהוא בוודאי לא קשור לשום מסורת, שכן הפרשת חלה היא עניין טכני,אפור ומשעמם כאשר רוצים להכין לחם, ונהפכה למקור לא אכזב לסגולות שונות ומשונות ולהתכנסויות נשיות ענקיות (למרות שהמצווה מוטלת בצורה שווה לחלוטין על גברים, והם גם אלו שעושים זאת ברוב המאפיות).

אז פשוט או לא פשוט? לא יודע. לדעתי לא פשוט. במישור החוויתי אולי פשוט יותר להאמין, אבל זו גם אמונה יותר פשוטה. ויש לכך יתרונות וחסרונות. אמונת המסורת אולי קשה יותר אך בוודאי שהיא גם יותר מורכבת ואולי אפילו יותר מתגמלת. מצד שני, או שלישי, או רביעי, אני גם לא חשוב שפשוט כל כך לא להאמין. לפחות לא למי שבאמת טורח לחשוב על זה ולברר לעצמו למה ומדוע הוא לא מאמין ובמה בדיוק הוא לא מאמין. בירור שגם מאמין צריך לעשות מפעם לפעם, ואם הוא יהודי, עם הידוע בתסביכים שלו, רצוי מדי יום ומדי שעה.

לסיכום, נהנתי מאד מקריאת הספר פשוט להאמין, הוא מתאים לקריאה לדתיים וחילונים, מאמינים ולא כאחד. אני לא חושב שהוא מאיים על אף אחד, הוא גם לא בא לשנות, להמיר, או להחזיר בתשובה מישהו, אולם הסטטוס שלי בנושא היה ונשאר It’s complicated

 

כריכת הספר פשוט להאמין

פשוט להאמין

פשוט להאמין
משה רט
ידיעות ספרים 2017

מגב הספר

הספר פשוט להאמין בא להשליט סדר במושגים הבסיסיים הנמצאים במרכזם של ויכוחים ודיונים כה רבים: אמונה, היגיון, ספקנות, רציונליזם, מדע, דת ואלוקים.

הקורא מוזמן לצאת למסע אל האמונה דרך מעגלים של אור וחושך, להתמודד עם סכיני גילוח קוסמיות ועם מפלצות ספגטי מעופפות, ללכת בעקבות מורי דרך כמו ג”ק צ’סטרטון, ג’ון לנון, אלווין פלנטינגה ואלבוס דמבלדור, ובסופה של הדרך לפגוש את אלוקים ולברר איך הוא מסתדר עם אתיאיסטים ומה דעתו על האבולוציה.

מטרתו של הספר היא לספק בסיס לאמונה רציונלית, הפועלת בשיתוף עם ההיגיון ואפילו עם הספק, ולהדוף את הביקורת וההתקפות עליה. זאת באמצעות סדרת מהלכים פילוסופיים פשוטים, ברוח אמרתו של פרנסיס בייקון: “מעט פילוסופיה מובילה את האדם לאתאיזם, אך העמקה בפילוסופיה מאירה את המוחות אל הדת”.

בין אם אתם דתיים או אתאיסטים, מיסטיקנים או ספקנים, אנשי מדע או שוחרי פילוסופיה – הנושאים שבהם עוסק הספר נוגעים לכולכם. כי בסופו של דבר, כולנו מאמינים; נותר רק לברר במה ולמה.

ד”ר משה רט הוא תושב קרני שומרון, בוגר ישיבת הסדר, מוסמך לרבנות, בעל תואר ראשון בחינוך ממכללת מורשת יעקב ותואר דוקטור לפילוסופיה כללית מאוניברסיטת בר-אילן. עוסק בכתיבה ובפובליציסטיקה, עורך הספרים “מחזור אורי וישעי ליום כיפור” ו”בפיך ובלבבך”, ומחבר הספר “שולחן השבת עם רבי נחמן”. בכתיבתו הוא משלב בין יהדות, פילוסופיה ותרבות פופולארית.

 

 

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *