המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט gadieide@yahoo.com

שבוע הספר וחוק הספרים

12 ביוני 2014 גדי איידלהייט

נראה שאי אפשר שלא לכתוב משהו על חוק הספרים. כולם כבר כתבו אז למה שאני אהיה יוצא דופן? אז הנה תקציר העניינים. בגדול הייתי מראש נגד החוק, אולם ראיתי גם צדדים חיוביים שיכולים להיות לו. המצב בפועל הוא שכולם נפגעים מהחוק. המכירות ירדו, יוצאים פחות ספרים ויותר ויותר סופרים חבריי לפייסבוק מפרסמים ססטוס: הספר החדש שלי לא יצא לאור השנה…. חלקם מחכים בסבלנות וחלקם פונים למימון המונים. חלק מוותרים. חלקם לא יגשימו חלום שהיה להם לכתוב ספר. אני לא מקבל את הטענה שבגלל החוק נפסיד את הסופר המהולל הבא (או הסופר). ספרים ימשיכו לצאת וכשרונות חדשים יצוצו ויעברו את הלקטורים השונים. כמובן שכל אחד יכול לכתוב ולהוציא. העלויות לא בשמים.

אז עברו רק ארבעה חודשים וזה מעט מאד זמן ולכן אף אחד שתמך בחוק לא יגיד בפה מלא שהחוק נורא ואיום. אבל החוק הוא מראש לשלוש שנים ולדעתי ישונה הרבה הרבה קודם, או יבוטל. לא בטוח שהמצב ישתנה בהרבה אחרי ביטול החוק, בטח לא מבחינת ההוצאות עצמן.

אבל עכשיו החוק החדש כאן וצריך להסתגל אליו ולפעול בתחומו. אז מה אני מציע? הנה.

קודם כל ספר הוא מוצק ושוק הספרים הוא שוק. הדיבורים על מצב “הספרות” אינם רלוונטיים כלל. לא כל מי שכותב ספר הוא סופר ולא כל ספר הוא “ספרות”. ספרים הם מוצר פנאי. לפני החוק הוציאו הרבה יותר ספרים ואם לא נמכרו העבירו למבצעים. כיום אסור לעשות מבצעים ובכל מקרה התמורה לסופר גבוהה יותר וקשיחה (ולכן גם אם היו מבצעים, ההוצאה הייתה מפסידה) ולכן מוציאים הרבה פחות ספרים ומנסים להקטין את ההיצע ולהתאימו לביקוש. הספרים לא בהכרח “איכותיים” עד כמה שניתן בכלל להגדיר ספר בצורה כזו, שכן ממילא רוב הספרים אינם עונים על ההגדרה “ספרות” אלא יותר על ההגדרה “מוצר פנאי” וכל אחד יחליט עם מה הוא מעביר את הפנאי שלו. ספרים ממש גרועים, לא יצאו גם בעבר.כמו בכל שוק, גם בשוק הספרים יש כללי היצע וביקוש. יש ספרים עם ביקוש קשיח. למשל ספר חדש של דוד גרוסמן, או ספרים שנמכרים עשרות שנים טיפין טיפון (בעיקר ספרי ילדים קלאסיים). ויש היצע עצום. 8000 ספרים יוצאים בשנה. נניח 1000 מתוכם כאלו שאולי יענינו אתכם (כמובן, 1000 שונים לכל אחד). כמה אפשר לקרוא בשנה? נניח שניים בשבוע וזה הרבה, מגיעים אפשרות לקרוא 10% מהספרים החדשים שיוצאים. לרוב זה אפילו הרבה פחות. על כל ספר שאתם קוראים יש עשרה לא תקראו. במצב כזה אין ברירה ולשווק לשווק לשווק.

מעבר לכך מתלוננים שהצרכן התרגל לקנות בזול וצריך להבין שספר זה יקר. מצטער, לא ילך. תנסו לשכנע אותי לשלם 150 ש”ח על סלולרי ללא הגבלה. פחח. הצחקתם אותי. יש ב-50 (ואפילו פחות). רוצים שאני אשלם יותר, סבבה, תנו לי יותר. או אפילו תגרמו לי לחשוב שאני מקבל יותר. עובדה. הוסיפו את האות S לאייפון 4 וזה הספיק להרבה אנשים לקנות מכשיר חדש. רוצים דוגמאות מתחם התרבות? סרט עולה 40 שקלים (אבל יש 1+1 בחברות האשראי) ואנשים גם קונים פופקורן קטן וקולה בעוד 15 שקלים. הופעה של הרולינג והליידי עולה 500 שקלים. אנשים מוכנים לשלם. אמירה שהצרכן לא מוכן לשלם אינה נכונה. הצרכן אבל לא מוכן לשלם יותר על מה שאתמול עלה פחות ולכן צריך לשנות את המוצר שמוכרים.

בארצות הברית ספר חדש יוצא בכריכה קשה עבה ויקרה, אחרי חצי שנה במהדורת ביניים המכונה TRADE ובסופו של דבר כ PAPERBACK זול להמונים. האם יכול לעבוד כאן כזה מודל? אולי כן ואולי לא. אפשרויות נוספות הן להוציא מהדודה ראשונה יקרה יותר, אבל עם תמונות צבע, ומהדורה זולה בהן יש רק הפנייה לאתר האינטרנט לראות את התמונות. להוסיף הקדמה או אחרית דבר למהדורה הראשונה. מי שקונה מוצר יותר יקר צריך להרגיש שהוא מקבל משהו בתמורה. עוד הצעות? סימניה תואמת לספר. עותק דיגיטלי חינם. ספר פנטזיה שיש בתוכו מפה? הדפיסו את המפה בנפרד וצרפו רק למהדורה הראשונה והיקרה יותר (הוצאת עוץ עושה זאת בימים אלו בספרי ההמשך של הקוסם מארץ עוץ). חישבו על באנדלים. זה עובד מצוין בתקשורת. תיצרו חבילות של ספרים שיש ביניהם קשר מסוים או שמשלימים אחד את השני  ותמכרו אותם במבצע משותף (ובמקרים מסוימים אפילו – רחמנא לצלן – שיתוף פעולה בין הוצאות שונות) . תהיו יצירתיים בשיווק ותגרמו לנו לחשוב על מה אנחנו מקבלים ולא על איך דפקו אותנו וביטלו את ארבע במאה.

אחת הבעיות בספרים היא דמי התיווך של החנויות הגדולות. כצרכן אין לרוב אפשרות אמיתית לקנות בחנויות קטנות ופרטיות (ואם יש לכם אחת כזו לידכם – ריכשו בה), כי מספרן הולך ומצטמצם אבל אפשר לקנות ישירות מההוצאות/חנויות ברגע שהאפשרויות האלו יהיו יותר נוחות. תשקיעו באתרים שלכם ובמכירה מקוונות. אנשים קונים ספרים בחנות כי רוצים לקרוא באותו יום. משלוח חינם מהיר עם שליח על קניית שלושה ספרים יכולה להיות מבצע מצוין כי את מחירי הספרים אסור להוריד בהרבה, אבל המשלוח יכול להינתן מתנה. יעלה להוצאה הרבה פחות מהעמלה לרשת.ונחזור לחוק. החוק לא משפר את התחרותיות. החוק לא מגביל את ההנחה שהוצאה יכולה לתת לחנות מחד, ולא מאפשר תנאים הוגנים לחנויות קטנות. החוק אפילו מנוע מהמוציא לאור לתת הנחות על ספרו. כמה שזה נראה לא הגיוני זה מוביל לחוקים נוספים כמו רעיונות איסור חלוקת עיתונים בחינם, ואולי יהיה אסור גם למכור עוף בשקל??? החוק גם לא מונע מבצעים על ספרים ישנים, אבל העודה שהיא שבחסות החוק, גם הם כמעט נעלמו. אז מה יהיה? לא יודע. מהתרשמות שלי, עדיין יוצאים ספרים חדשים. ואפילו כמה שיוצאים הם עדיין הרבה. להגיד שהכל נעצר זה פשוט לא נכון. עדיין אנשים קונים ספרים ומחיר הכריכה המודפס החל במגמת ירידה. כנראה שספרים חדשים ב-25 שקלים לא נראה בזמן הקרוב (עד לביטול החוק) אבל כל מי שטען שספר ב-25 הוא מחיר אבסורדי צריך להודות שאותו ספר במחיר 98 שקלים, הוא אבסורדי לא פחות. ביטול החוק וחזרה למצב הקודם אולי תשרת את הצרכנים אבל אם ההוצאות חפצות חיים , הצעדים שהן צריכות לנקוט זהים עם החוק ובלעדיו והם זהים לעקרונות השיווק הרגילים. מיתוג, בידול ושאר מילים שבסופו של דבר הן הפעולה המשכנעת אותנו, שאנו מקבלים תמורה טובה לכספנו

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *