המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

אבוא ביתך

21 בדצמבר 2017 גדי איידלהייט

הספר “אבוא ביתך” מהווה חידוש מרענן בספרות השו”ת בדורנו. השינוי הראשון הוא שהספר נכתב בידי שני מחברים, אב ובנו, הרבנים דוד ואברהם סתיו. אמנם, תהליך העבודה המתואר בהקדמה הוא כזה שקודם כתב הרב דוד סתיו את תשובתו ואחר כך עבר בנו, הרב אברהם סתיו, ושינה והעיר וערך, ובסוף ישבו שניהם יחדיו עד שהוציאו תשובה מלובנת. כמעט בכל ישוב וקהילה מתקיים לימוד “אבות ובנים”, דבר יפה וראוי, ואשרי אנשים שזוכים להמשיך בכך וללמוד עם בניהם או הוריהם גם בגיל מבוגר. לצערי, בספר איננו נחשפים לחלק הדיון בין האב לבן, חלק שאני רק יכול לשער שהיה פורה ומרתק, גם בדיון ההלכתי וגם בראייה הבין דורית השונה.

הספר מהווה חידוש בספרות השו”ת גם בגלל צורת כתיבתו. אמנם הרבנים סתיו אינם הראשונים שעושים זאת, אבל מבנה כל תשובה, אינו מסתפק בהליכה בין המקורות הרבים והשונים, אלא בנוי יותר כשיעור וכפרק עיון, ולמרות שבספרי שו”ת אני לעתים מתקשה לעקוב אחר הדיון שהוא בפשטנות משהו נראה כך : “בגמ’ כתוב, ואומר, אבל, ולמרות זאת, ומעיר ה.. וחולק ה…, ועוד יש לומר… “, לספר זה התייחסתי יותר כאל ספר לימוד, כאשר לא תמיד התשובה הסופית הייתה לב העניין, אלא הדרך בה מגיעים אליה.

חידוש נוסף הוא מנעד הנושאים המתוארים בו. אמנם מעטים מהם הם כבר נון-אישיו. טבעת נישואים לגבר? אצל רבים זה מעולם לא היה עניין ובכל מקרה עיסוק בפרק כזה, כבר נראה אנכרוניסטי משהו, כמו להעלות עכשיו לדיון את השימוש בשעוני שבת. אבל נושאים אחרים נמצאים עמוק בלב השיח: מניעת הריון, תכנון המשפחה, בעיות גנטיות, רווקות מאוחרת ולידה מתרומת זרע, השתתפות באירועי נישואים שאינם לפני ההלכה. לעומת זאת, נושאים אחרים הם נועזים למדי וקצת הופתעתי, לראות אותם בתוכן העניינים. גם אתם רוצים להיות מופתעים? עיינו בתוכן העניינים המצורף, במיוחד בחלק האחרון.

אולם מעבר להפתעה הראשונית, הגעתי לתובנה כי למרות שאולי לחלק מהציבור יש רתיעה מלפנות לרבנים בנושאים אישיים מתוך מחשבה שהרבנים לא מעורים/מעורבים מספיק, הרי שאין הדבר כך ונראה שהרבנים עצמם מכירים היטב את הדור, בעיותיו ומצוקותיו. אין הם גדלים באיזו חממה הלכתית מבודדת ולא רואים מעבר לחומות הישיבה, אלא הם יודעים בדיוק מה קורה בציבור, גם בציבור הנמנה על הציבור התורני ובני הישיבות וגם על יתר הציבור הדתי. נושא חשוב נוסף שזוכה לשני פרקים הוא הנושא של הסכמי קדם נישואין, דבר שהיה נחשב כטאבו בציבור הדתי עד לא מזמן וגם כעת נמצא במחלוקות. ההסכם אמור לסייע במקרה של גירושין ומניעת מצב של מסורבות גט.

כדרכי איני קורא סקירות על ספרים לפני שאני כותב את סקירתי שלי, אולם לא הייתה לי בעיה לקרוא סקירות של רבנים אחרים על הספר. ממילא סקירתי שונה ואין לי כלים, יכולת והשכלה להעריך את הספר ברמה “האיכותית”, כלומר בשאלה האם פסקו נכון או לא. ממילא אם בסוגיות של הכשרת עוף, יש חשיבות לסובייקט השואל, הרי שבשאלות בדיני אישות, בוודאי שהתשובות נועדו ללימוד והכרה של הנושא, אולם מומלץ לכל מי שיש שאלה לפנות לרב ישירות. תמיד יש נסיבות שונות וניואנסים ואין שני מקרים דומים. ובכל זאת ראיתי באחת הסקירות, “תלונה” על כך שהרב סתיו מקל יותר מדי. אני מניח שהכוונה לרב דוד סתיו. ייתכן והרב סתיו מקל, וייתכן והוא מקל מדי, אולם כל עוד הרב נשאר עמוק בתוך גבולות ההלכה ייתכן כי דווקא הקלות אלו, או שמא יש לקרוא להן אי החמרות, יגרמו לאנשים שלא היו חושבים לפנות לרבנים בסוגיות אלו, דווקא כן לפנות.

איני יודע להגיד אם הרב מקל או לא, אבל בתור דוגמה אביא את הנושא הכאוב של רווקות מאוחרת, שגורמת לנשים דתיות בגילאים מבוגרים ללדת מתרומת זרע, לרוב של גוי. לאחר דיון בנושא מגיעים למסקנות הסופיות והן פותחות בחמש מסקנות שמראות שלמעשה אין בעיה הלכתית קונקרטית שבגינה אפשר לאסור הפריה כזו אולם מסקנתם האחרונה היא: “מוסד המשפחה היהודית הוא הבסיס לקיומו של עם ישראל. משום כך אין לאפשר מבנים משפחתיים אלטרנטיביים החותרים תחת מוסד זה. לכן אין להתיר הפרה מלאכותית לרווקה אלא בנסיבות מיוחדות ולאחר קבלת היתר מתלמיד חכם, שישקול את מידת הצורך בהיתר ובעיקר את מידת ההשפעה החברתית שלו”. כלומר, למרות שאין איסור גורף, והתינוק בוודאי נחשב יהודי, גם אין היתר גורף וההמלצה היא לשקול כל מקרה לגופו, ומדוע? בגלל ההשפעות החברתיות, הנעות מילדים הגדלים ללא אבא מבחירה, ועד להרמות גבה שונות מצד אנשים בסביבה. אם ניקח מקרה כזה כדוגמה, הרי שלומר שהרב מקל בו, הוא עיוות לוגי, כי לי דווקא נראה שיש כאן החמרה, ואילו על אלו שמראש יפסלו אפשרות זאת, נראה שעושים זאת פחות משיקולים הלכתיים ויותר משיקולים חברתיים, שזה אמנם בסדר אבל צריך להיות גלוי וידוע.

נסכם ונאמר שהספר הוא ספר תורני ברמה גבוהה, שמאפשר למידה של נושאים סבוכים וכניסה לעולמות הלכתיים חדשים לכל קורא למדן ונאחל לספרים נוספים דומים.

באדיבות ההוצאה – תוכן העניינים, המבואות ופרק פתיחה:

Download (PDF, 470KB)

כריכת הספר אבוא ביתך

אבוא ביתך

אבוא ביתך
הרב דוד סתיו והרב אברהם סתיו
הוצאת מגיד 2017

 

מגב הספר

 

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *