ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

אחכה לך במוזיאון

24 בדצמבר 2018 גדי איידלהייט

Ah look at all the lonely people,  שרים החיפושיות בשיר בלתי נשכח ובספרנו, “אחכה לך במוזיאון” אנו פוגשים שניים מהם. טינה הופגוד אשת איכר מאזור סופולק באנגליה (קצת מערבה מקמברדיג’) ואנדרס לארסן אוצר במוזיאון סילקבורג שבדנמרק.

טינה, התחתנה בזמן הלא נכון, מהסיבות הלא נכונות והכי גרוע עם הגבר הלא נכון, עקב הריון בלתי מתוכנן. אמנם היא חיה חיים נוחים ופשוטים (בטעות כתבתי פושטים אבל גם זו דרך לא רעה לתאר את חייה) בחווה עם בעלה, שלושת ילדיהם ואפילו שני נכדים, אבל היא בודדה, ללא חברות וללא מישהו שאפשר לדבר איתו, לאחר שחברה קרובה נפטרה. אנדרס, התאלמן מאשתו, שסבלה ממחלת נפש ולמרות שיש לו שני ילדים, הוא חי לבדו ובמילותיו, הבית סטטי ולא משתנה בו כלום. גם לו אין עם מי לדבר והקשר עם ילדיו אינו מספק.

הספר מתחיל במכתב שטינה שולחת לפיטר גלוב, המנהל האמתי, של המוזיאון (האמתי) בסילקבורג, אודות המוצג (האמתי והמרתק), האיש מטולון. טינה שמעה עליו מגלוב בתור נערה וכעת, לאחר שנים שבהם חיה בשעממונה הבינה סופסוף שהיא  wants much more than this provincial life (במילותיה של בל מהיפה והחיה), ונראה שהאיש מטולון הוא נקודות האחיזה שלה למשהו מעניין ששמעה עליו בחיים, שרצתה בו, ובקיצור ייצוג סימבולי של כל מי שהיא הייתה אולי יכולה להיות. היא מתוודה שרצתה לבקר שם במשך שנים, אבל נמנעה מכך ואולי עכשיו תבקר. מר גלוב, כצפוי, כבר נפטר מזמן (1985 אם שאלתם), אך למרבה המזל ממשיכו (הבדוי לחלוטין), אנדרס, עונה מכתב מפורט מאד.

מכאן יוצאים השניים לחליפת מכתבים ארוכה. תחילה רשמית, אולם מהר מאד עוברים לשמות פרטיים, כינויי חיבה ושיחות נפש. לרומן מכתבים כמה מאפיינים ברורים: מיעוט דמויות, עלילה איטית בקפיצות כי למכתבים לוקח זמן , אפילו בדוא”ל, ובעיקר סיפור דברים בדיעבד על העבר הקרוב. בכל מכתב אנו מגלים מעט יותר פרטים על כל דמות. על העבר שלה, על הרגשות שלה ועל השאיפות לעתיד. לאט לאט נרקמים יחסים מיוחדים בין השניים אולם חייהם מושפעים מחליפת המכתבים לטוב וגם לרע. אצל אנדרס יש שינויים חיוביים בחיים והוא חוזר מבדידותו לבלות יותר עם משפחתו, אצל טינה, העניינים יותר מורכבים. פעם כך ופעם אחרת, אולם היא מגלה, כנראה לראשונה בחייה, שיש לה עוד אפשרויות, והבחירות , שאולי היו נכונות בעבר, לא בהכרח נכונות בהווה. טינה מתחילה לצאת מעט אל העולם, ומי יודע אולי גם תצליח לממש את חלומה ולבקר אצל האיש מטולון. לכולנו יש חלומות, שנראים קשים ובלתי ניתנים להשגה עד שפשוט מנסים להשיג אותם ורואים שהדברים אפשריים. נראה לי שהדבר נכון גם לגבי הסופרת, גן יאנגסון, שכתבה ספר ביכורים אחרי גיל שבעים.

האירועים שקורים מלמדים את שני גיבורנו שיש אפשרויות אחרות. מרי, בתה של טינה וקארין, בתו של אנדרס, מגיעות להחלטות שמראות שיש דרכים אחרות ממה שעשו טינה ואנדרס בעבר. ההתלבטויות הן זהות, יש צדדים לכאן ולכאן אולם כאשר רואים שמישהו קרוב עושה משהו אחרת ממך, פתאום נפתחות זוויות ראייה חדשות ויכולת שונה לקבל החלטות. וחכמינו כבר אמרו על כך: “כל עוד הנר דולק ניתן לתקן”.

אז מה יקרה עם טינה ואנדרס, או אם נחזור לשורת הפתיחה, אלינור רגבי והאב מקנזי. אצל החיפושיות שני האנשים ראו אחד את השני כל הזמן אבל לא את הזוגיות שיכולה להיות ביניהם. בספר שלנו, האופציה לזוגיות, שדרך התפתחותה אינה צפויה, קיימת מבלי שהגיבורים כלל ראו אחד את השני. בסיומו של הספר הרגיש והעדין הזה, שיגרום לכם למחשבות על כל בחירה שעשיתם ועוד יותר מזה על בחירות שנמנעתם לעשות, לא תקבלו תשובה מוחלטת, אלא הצעות ואפשרויות. אולי היא, או הוא, או התשובה, תחכה לכם במוזיאון. מה שבטוח, האיש מטולון, מחכה לכם, וגם לי.

 

כריכת הספר

אחכה לך במוזיאון

אחכה לך במוזיאון
אן יאנגסון
מאנגלית: שי סנדיק
תמיר סנדיק 2018

מגב הספר

מותה של חברה קרובה מביא את טינה הופגוד לכתוב אל פרופסור גלוב, חוקר ששנים רבות קודם לכן הקדיש לה וחברותיה ספר שעוסק באנשי הביצות. המכתב ממוען למוזיאון סילקבורג בדנמרק, שם מוצגים שרידיו של האיש מטולון, גופת כבול של אדם שחי במאה הרביעית לפני הספירה. אך החוקר מת מזמן, והמכתב מגיע לידיו של אנדרס לארסן, אוצר המוזיאון, שבהיעדר כתובת דוא”ל לשגר אליה תשובה תכליתית קצרה משיב לטינה במכתב משלו. חליפת המכתבים בין שני האנשים הבודדים הללו תצמיח ידידות אמיצה, ואף מעבר לכך.

אחכה לך במוזיאון מביא סיפור מרגש על אהבה מאוחרת והזדמנות שנייה. אן יאנגסון מצליחה לגעת בתובנות עמוקות על החיים, על האהבה ועל ההפתעות שהם מזמנים לנו.

אן יאנגסון עבדה במשך שנים רבות בתפקידים בכירים בתעשיית הרכב, לפני שפצחה בגמלאות בקריירת כתיבה. היא גרה באוקספורדשייר, ובימים אלו שוקדת על דוקטורט בכתיבה יוצרת. אחכה לך במוזיאון, רומן הביכורים שלה, עתיד להתפרסם בלמעלה מ-12 שפות ברחבי העולם.

 

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *