ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

אל מקום שהרוח הולך

17 בנובמבר 2019 גדי איידלהייט

בספר “אל מקום שהרוח הולך” מנסה חיים באר ליצור אגדה חסידית חדשה, המתבססת על אגדות קודמות וכוללת את מיטב המרכיבים בסוגה זו. הצדיק, החיזיון, המסע המיסטי, החסידים הנאמנים (ולפעמים גם השוטים), תלאות הדרך, וההשגחה.

התוצאה מהנה למדי, וזו למרות שהביקורת של באר כלפי העולם החסידי העכשווי, על חצרותיהם, הפוליטיקה הפנימית שלהם, הדרכים למשיכת הקהל ומאבקי הירושה, הכסף והכבוד (לאו דווקא בסדר הזה), בולטת ועולה מכל פרק. לצורך הנאה כדאי להתעלם מעט מביקורת זו, שלעתים גם תרגיז את הקורא.

רבי יעקב יצחק, נצר לשושלות מפוארות מצד אביו ומצד אמו, של החוזה מלובלין והיהודי הקדוש, מקים חצר קטנה ושמו נודע כעושה ניסים. הוא מואס בתפקידו זה, באשתו המציקה, בבניו הבורים והלא יוצלחים (אחד תם אחד רשע ואחד שאינו יודע לשאול, ורק החכם מתעכב מלבוא) ומחפש אחר שורש נשמתו שנגלתה לו בחיזיון לילה מוזר דווקא בדמות יק טיבטי. ולמה דווקא יק? שתי סיבות עולות בראשי. הראשונה נועדה למקם את העלילה במקום אקזוטי, ולהצדיק את נסיעתו של הסופר לטיול שם (טיול שמאוזכר בדרך אגב בספר), והשנייה כי ראשי התיבות יק, למרבה הנוחות הם יהודי קדוש, וגם יעקב יצחק, והוא גם ממשפחת הבקר, וכך יכול להתקשר לשור הבר המככב במקורות.

ואכן, מאחר ואין אצל באר שום דבר מקרי, כל שם, מקום ואמריה נבחרים בקפידה וכולם רומזים אחד על השני, ועל מושגים ואישים ומקומות אחרים, חלקם מפוענחים וחלקם מושארים להשכלתו של הקורא, חלקם מזומנים על ידי העלילה וחלקם מזמנים את עצמם לתוך העלילה (כלומר, מופיעים בה בצורה מלאכותית משהו, אולם תמיד חיננית), עולים החסיד ומשרתו הנאמן (והמממן העיקרי של כל פעילותו) על מטוס לבייג’ין, ממש לפני ראש השנה, ויוצאים להרפתקאה לחפש את היק שנגלה בחלום, והתקווה שגילויו יביא גאולה לאדמו”ר.

החסיד יגלה כמה עובדות לא נעימות על רבו, ובעיקר שהוא כאחד האדם, שיש לו גם יצרים ותאוות, האדמ”ור יגלה שאינו מוצא מנוח, ולמעשה מרגיש תקוע כאשר אינו מצליח לממש את מה שחשב שהוא ייעודו בחיים, יגלה טעם נוסף לחייו בדמות אהבה שלא חש מימיו. מורה הדרך ההולנדי יגלה דרכים לעשות כסף, והמומחית בעלת השם ליקים, שהצטרפה ברגע האחרון, תגלה גם היא כמה דברים, וליבה המדעי ייפתח גם לעולם המיסטי ולדמות הכובשת של האדמו”ר אותו תכבוש בעצמה.

הקורא עצמו ירגיש במעין ספר אגדה, שבהם דברים לא הגיוניים קורים, בין אם מערכת יחסים לא הגיונית בין אדמו”ר לצעירה נוצרייה, ובין אם יקים מעופפים באוויר והולכים על שתיים, אולם אי ההיגיון הוא חלק מהקסם של הספר, הנעזר גם באווירה הטיבטית המתוארת בצורה מושכת, מתובל בעשרות סיפורי חסידים, ובסופו של דבר מפרק את המושג “חצר חסידית” לגורמים.
אודה שהרגשתי מעט חוסר נחת מאי ההיגיון ומאותו פירוק, ומההרגשה כי בעוד באר אולי חש ההערכה לאדמו”ר עצמו הוא מביע לא מעט זלזול בחסידיו השונים, זלזול המופגן במיוחד בעמודיו האחרונים של הספר, שרובים בעיני מיותרים, אך העדפתי להדחיק אי נוחות זו ולהתרכז בפרוזה עצמה ובנופיה ומנהגיה של טיבט.

אל מקום שהרוח הולך
חיים באר
עם עובד 2010

מגב הספר

יער ערערים מכושף, מנזרים בודהיסטיים נטושים למחצה וחופיו אפופי הסוד של “האגם השמימי” שבמרומי במרכז ההימלאיה – אלה רק אחדות מן התחנות שאליהן מגיע גיבור אל מקום שהרוח הולך במסעו המסתורי שעומד הרומן. לפני הימים הנוראים עוזב הגיבור, צדיק בני-ברקי שהתפרסם במופתיו כ”צנתר האלוקי”, את עירו ואת חצרו ואת משפחתו ויוצא אל המקום שהראו לו בחלומותיו. שם, במרחביה האין-סופיים של הרמה הטיבטית, הוא ייחשף להווייתם הזרה של עובדי הכוכבים והמזלות, יעמת באופן דרמטי את עולמו ואת אמונותיו ודעותיו עם השקפת עולם מערבית, חופשית ונועזת, ובעיקר יגלה את כוחה המשכר והסוחף של האהבה.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *