המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

בית ספר לשינה

18 בינואר 2018 גדי איידלהייט

נתחיל ישר מהסוף, הספר מצוין קריא מהנה וחשוב. והנה נקפוץ ישר גם לסוף הספר האם ההצהרות הבאות הן אמת או שקר?

  1. כשאנחנו ישנים, המוח שלנו כבוי.
  2. אפשר ללמוד לתפקד היטב עם פחות שעות שינה.
  3. שנת צהריים היא סימן לעצלות.
  4. נחירה היא עניין מעצבן, אבל לא מזיק.
  5. אנחנו יודעים מתי אנחנו נעשים מנומנמים.
  6. חלומות מורכבים ממחשבות ודימויים חסרי משמעות.
  7. שינה נועדה לנמושות, ואנשים יצרניים מבלים פחות זמן במיטה.
  8. אין לי בעיה לישון מספיק, ולכן אין לי שום צורך לנסות לשפר דברים.
  9. כמות קטנה של אלכוהול לפני השינה משפרת את השינה.
  10. אפשר להשלים שעות שינה אבודות בסוף השבוע.
  11. מתבגרים שמבלים המון זמן במיטה הם סתם עצלנים.
  12. אכילת גבינה לפני השינה גורמת לסיוטים.

כל אחת מההצהרות האלו אינה נכונה, אבל בשביל לדעת למה תצטרכו לקרוא את הספר “בית ספר לשינה” שיסביר לכם כמעט כל מה שאתם צריכים לדעת על שינה, שליש חשוב ביותר מהחיים שלא רק שאינו בזבוז זמן, אלא הוא זמן איכות, אם ישנים כמו שצריך, והרבה מאתנו לא ישנים כמו שצריך. לא מספיק זמן, לא בזמן הנכון, לא בתנאים הנכונים.

מאחר ואני סובל מבעיות שינה ולמדתי קצת על הנושא, וזה גם לא ספר הראשון העוסק בבעיות הנובעות מחוסר שינה, הכרתי הרבה דברים שמופיעים בספר, ועדיין הופתעתי לגלות דברים חדשים. כמה כללים אני כבר מנסה ליישם, בעיקר שינה בחדר חשוך ככל האפשר וניסיון להימנע ממסכים בשעה לפני השינה. המודרניזציה וזיהום האור הפכו במרכזי ערים את הלילה ליום, ולפחות בחדרים שלכם בבית, תנסו שבאמת יהיה חושך. איוב נוסף של הציבור, והנושא פחות מוזכר בספר אבל אני רואה חובה להתייחס אליו, הם מנורת הלד, שנישאות על גלי החיסכון באנרגיה (כמה כבר חוסכים, לא יותר מדי, ומחקר מקיף לא נעשה לפני שתוקנו תקנות נגד נורות להט), אבל פולטות המון אור בגלים הכחולים שמשבשים קשות את תפקוד ההורמונים האחראים לשינה. זהו הורמון המלוטנין שמופרש בחושך כאשר גלי האור הקצרים (כחול) נעלמים. בימינו כל הלילה מלא באור כחול. אנחנו רואים אותו כאור לבן, כי לבן הוא שילוב של כל הצבעים, אבל חלק גדול ממנו הוא בתחום הכחול. כתוצאה מכך הפרשת המלוטנין נפגמת והשינה הופכת להיות לגרועה.

בספר תלמדו עובדות מרתקות על השינה, על חקר השינה ועל חקר החלומות ואפשרויות להיעזר בחלומות. סך הכל המוח עצמו ממשיך לעבוד גם בלילה ואם אפשר לנצל זאת לטובתנו למה לא. הספר מדגיש את החשיבות של שינה טובה לבריאות, אולם מאחר והוא יצא לפני כמה שנים והמחקר התקדם מאז, אני רואה לנכון להוסיף כי יש מחקרים רבים שתומכים בכך ששינה, לאורך כל החיים היא גורם שיכול למנוע בעיות מוח וזיכרון כדוגמת אלצהיימר. שינה מאפשרת למוח להתכווץ מעט, ומאפשרת לחלבונים שהופרשו במהלך היום להישטף במחזור הדם ולצאת מהגוף. למעשה שינה היא אחד מתהליכי “ניקוי הרעלים” היעילים ביותר שיש, הרבה יותר משתיית כל מיני מיצים מפוקפקים.

אפשר לפתור חלק מבעיות השינה על ידי תרופות אבל זה פתרון שווא, לפחות כרגע. התרופות אמנם מרדימות, אבל שינה עם כדורים אינה עוברת את כל שלבי השינה הנדרשים. כדורי מלוטנין יכולים להיות סוג של פתרון, אולם בארץ הם דורשים מירשם רופא ואינם זמינים לכול וכמובן גם ההשפעות הארוכות טווח של נטילתם טרם ידועה.

האיור על כריכת הספר נראה כמו ירח אבל הוא דווקא שלב בליקוי חמה. הוא מומלץ לקוראים בכל הגילאים כולל לנוער ומתבגרים שעבורם שינה חשובה במיוחד, גם בגלל שינויים שהגוף עובר בגילאים אלו וגם בגלל התעסקותם הרבה במכשירים עם מסך. הספר מגיש תוכן מדעי בעל ערך בצורה רהוטה, פופולרית אבל לא פופוליסטית, מחברו היה בעברו קוסם, ונכיר שחלק מהקסם הוא השקיע בספר, שגדוש גם באנקדוטות, בסיפורים שנשמעים מוזרים מדי בשביל להאמין להם, ובהרבה הומור. הוא חיבר לא מעט ספרים, ואני מקווה שעוד יתורגמו. הספר כולל כמה תרגילי בחן את עצמך וכמה תרגילים ביתיים לנסות, על מנת לשפר את איכות השינה. אני אגלה לכם רק עוד טריק אחד, לפעמים אם אתם לא מצליחים להירדם, תנסו לא להירדם.

בינתיים תקראו טוב טוב את הספר, רצוי לפני השינה ובמקום לראות משהו בטלוויזיה.

 

כריכת הספר בית ספר לשינה

בית ספר לשינה

בית ספר לשינה
ריצ’רד וייסמן
מאגנלית: דפנה לוי
עליית הגג 2017 (Night school 2014)

 

מגב הספר

להתעורר אל הכוח של השינה

אנחנו מבלים כמעט שליש מחיינו בשינה. בית ספר לשינהחושף את המדע ואת המידע העדכני ביותר מאחורי המוח הישֶן, ומסביר כיצד שעות השינה “המתות” האלו יכולות לשפר את חיי העֵרוּת שלנו באופן דרמטי.

בית ספר לשינה מביא את התגליות החדשות והמסעירות המבוססות על מחקרים מדעיים, ניסויים מרובי משתתפים ואפילו על ארכיון דיווחי החלומות הגדול בעולם, ובין השאר הוא ילמד אתכם:

• מה כוחה של תנומת שש דקות
• כיצד מתגברים על יַעֶפֶת (ג’ט לג)
• לפתור בעיות ולנתח מידע בשנתכם
• מה באמת פשר החלומות שלכם
• כיצד תהפכו גם אתם ל”יושני על” – וכיצד תישנו את שנת הלילה הטובה בחייכם

מחקרים מראים שאפילו חוסר מועט בשינה יכול להשפיע בצורה בלתי הפיכה על בריאותנו, תוחלת החיים שלנו ואושרנו. בלי לוותר על המדע, אבל בכתיבה מהנה וברורה, פרופ’ ריצ’רד וייסמן, שעליו נאמר כי הוא “הפסיכולוג החוקר החדשני ביותר בעולם כיום”, מציג בפנינו את המדע החדש של השינה – ומחזיר לנו את השליש החסר של חיינו.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *