ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

בעקבות הפשט האבוד

15 בדצמבר 2019 גדי איידלהייט

התורה (והתנ”ך) נכתבה כבר לפני אלפי שנים, אולם חיוניותה כה גדולה שלא רק שהיא משמשת כאבן דרך למיליוני ההולכים בדרכה, אלא שאפילו הטקסט עצמו מחדש פניו ומתאים את עצמו לכל דור ודור. גם זה אינו דבר חדש וכבר הרשב”ם בפירושו לתחילת פרשת וישב (בראשית ל”ז ב) מביא כי המקרא אינו יוצא מדי פשוטו ואפילו זקנו רש”י אמר לו שהפשט מתחדש מדי יום. אין חידושים אלו גורעים מאום ממה שהיה לפניהם אלא הם בונים עליהם עוד ועוד.

וכך ארון הספרים הולך וגדל כאשר בכל דור כותבים רבים על פרשות השבוע, ואף אני ביניהם (באתר פרשת השבוע) ושמחתי מאד לקבל את הספר של אריאל סטולמן עם פירושיו שנכתבו במהלך השנים. אמנם הספר אינו ספר על פרשת השבוע שכן ישנו פרשות רבות ללא מאמר וגם שם הפרשות אינו מופיע בתוכן העניינים.

למעוניינים לקרוא פרק שלם מהספר, אציע לקריאה את הפרק העוסק בגניבת התרפים, שהסופר שלח לי על מנת שאפרסם (פרקים רבים נוספים באתר הספר) ובסקירה זו נדון בשני פרקים הסמוכים לפרשות השבוע.
הפרק לפרשת וישלח, עוסק במפגש של יעקב עם המלאך. השאלה הפותחת את הדיון היא מדוע יעקב צריך למהר ולעבור את הירדן באמצע הלילה, ומה חשב להשיג בכך. עיקר הפרק עוסק בהרחבת ובביאור פירוש הרשב”ם המביא שיעקב ניסה להימנע בכל דרך מהמפגש עם עשיו, ופשוט להתחמק מבלי להתגלות. המלאך שנשלח להילחם בו הכריח אותו להתעכב עד שעלה האור וממילא גם עשו כבר היה קרוב מדי ולא הייתה אפשרות לברוח. מעבר לפירוש הרשב”ם סטולמן מרחיב גם מדוע היה צריך להיאבק דווקא במלאך, ולא באיש, ומדוע יעקב גילה שמדובר במלאך רק בסיום המאבק.

הפרק לפרשת וישב מנסה להביא תיארוך שונה לסדר האירועים. אומר מראש שאיני מסכים כלל וכלל עם פרק זה, וראיותיו של סוטלמן נראות לי קלושות. אדגיש כי דווקא פרקים כגון אלו בהם אני נאלץ לבחון רעיון חדש, ודווקא להתעמת עימו, תוך לימוד יותר מעמיק של הנושא בעצמי הם הפרקים האהובים עלי, כך שפרקים שאיני מסכים איתם, אינם בהכרח חיסרון של ספר. לפעמים הם רק יתרון (וסיבה להמשיך את הנושא עם מחבר הספר על כוס קפה). עוד אוסיף שניסיון דומה לשינוי סדר האירועים הוצע על ידי הרב יעקב מדן (ראש ישיבת הר עציון, בה גם סטולמן למד) בספרו “כי קרוב אליך” (הוצאת ידיעות ספרים עמ’ 272), ושם מסכם הרב מדן כי כל פרק זה הוא השערות ודמיון ונועד לעורר את המחשבה. בעיני כך גם הפרק בספרו של סטולמן.

באמצעות ניתוח לשוני, מנסה סטולמן לטעון כי חלומות יוסף המתוארים בתחילת פרשת וישב ארעו שנים רבות קודם לכן. לצערי הקשיים מניסיון זה עולים בהרבה על הקשיים שהכריחו את סטולמן לפרש כך.
הקושי העיקרי של סטולמן הוא אזכורה של רחל אמנו, לאחר שמתה, ואת התירוץ שמדובר בבלהה, ששימשמה מעין אם מאמצת הוא אינו מקבל, ללא הצדקה מספקת. בכל אופן, לדעתי, קשה הרבה יותר להניח שהפרשה מתחילה בגילו הנוכחי של יוסף ואז מתארת אירועים שארעו שנים קודם לכן. איני רואה שום אפשרות לדחוק ולומר שהאירועים ארעו גם קודם לכן ושאז יוסף היה בן 17 שנה. מעבר לכך, גם אם הדברים ארעו קודם לכן, הרי שאין לכך משמעות כלשהי ולמעשה הם לא פותרים שום קושי מהותו, על תוכן החלומות.
מאחר ויש לי עניין אישי בפרשייה זו עליה הבאתי פירוש אסטרונומי, המבאר גם את משמעות החלום, אומר רק כי לדעתי, פתרון הקושי נעוץ בעבודה שגם יוסף, גם האחים ואפילו יעקב טעו לחלוטין בפתרון החלומות, שאף אחד מהם אינו מדבר על בני משפחתו של יעקב אלא על דברים אחרים לגמרי, הקשורים למה שיקרה ליוסף במצרים. כמובן, שלי, כמי שיודע את ההמשך של הסיפור, קל לפרש בצורה כזו, ואין לתמוה על יוסף אחיו ויעקב שפירשו בצורה שהייתה נראית להם הגיונית לאותו זמן.

הספר כתוב בצורה ברורה, אינו מניח ידע מוקדם ולכן מתאים גם לקהל רחב יותר, הפירושים מעניינים ונהנתי לקרוא בו.

כריכת הספר בעקבות הפשט האבוד

בעקבות הפשט האבוד
אריאל סטולמן
טקסט רץ 2019

מגב הספר
כמו בסיפור בלשי, מזהה אריאל סטולמן פרטים ורמזים קטנים המפוזרים בטקסט המקראי.
בדרך מקורית, ולעיתים מפתיעה, הוא בונה באמצעותם תמונה המשנה את ההבנה המקובלת וחושפת בפנינו קריאה חדשה של הכתוב, על דרך הפשט, שממנה נובעות תובנות חדשות־ישנות – תיאולוגיות, מוסריות ואף הלכתיות.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *