ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

האדון היהודי

11 ביוני 2019 גדי איידלהייט

הספר “האדון היהודי” מנסה לספר חלק מהסכסוך הערבי הישראלי דרך העיניים של הצד השני, הערבי. הספר מתייחס לשנות השמונים והתשעים ומוספר דרך נקודת מבטו של ג’יהאד, כמה סמלי השם, נער בן 13 מחאן יונס, שבבוקר אחד מגלה כי במקום ללכת לבית הספר הוא הולך להיות פועל, ומתגלגל למשק בהתנחלות של “האדון היהודי”.

בכתיבה מסוג זה, דרך עיני הצד השני יש כמה בורות ומהמורות. קודם כל הכתיבה יכולה להיות מתנשאת, שהרי זו בעצם הדרך של הסופר להראות מה הוא חושב על הצד השני. אחר כך הכתיבה יכולה להיות מניפסטית, כי זו גם דרכו של הסופר להראות מה הוא היה רוצה שהצד השני יכתוב, ולקורא אין אמת מידה לאותנטיות של הדברים.

מהעלילה עצמה, נראה שהסופר “נופל” בצורה מכוונת לתוך שתי מהמורות אלו. ייתכן שחלקכם עוד זוכרים את סדרות הנוער והילדים מלפני שנים רבות: חסמבה, דנידין, הספורטאים הצעירים. הערבים בהם הם תמיד בורים ועמי ארצות. התפכחנו מאז וגם בספר זה ג’יהאד מתגלה כנער חרוץ ונבון, אך כזה שלא קיבל הזדמנות. מעין אב טיפוס למי שמפסיק ללמוד וצריך לעמול כל היום בעבודות קשות. לימודים והשכלה אינם נחשבים במחנה הפליטים , וכולם רק רוצים להרוויח כמה גרושים, ובכלל לא לעשות כלום כי ממילא תיכף חוזרים ליפו רמלה ולוד.

ככל שהעלילה מתקדמת, וג’יהאד נהיה משכיל יותר, כך הוא גם מעביר את המסרים שהסופר היה רוצה שיהיו התהליך שעובר על הפלסטינים. מוצאים עבודה טיפה יותר מוצלחת, לומדים לקרוא ולכתוב עברית, קוראים, משכילים, וכמובן מתפכחים מאשליית השיבה.

באופן דומה, גם בארץ יש רבים שהתייאשו מפתרון שתי המדינות. איני מדבר על אלו שלא ראו מעולם אפשרות כזו לפתרון, אבל יותר ויותר אנשים מבינים, שאין פתרון כזה, וזה מיקסם שווא. וכאן אנו מגיעים למסר של המחבר, אותו הוא שם בפי ג’יהאד (עמ’ 255): “מדינה אחת לשני העמים תהיה התשובה היחידה לסכסוך. זה לא יקרה ביום אחד; זה יהיה תהליך בן חמישים שנה לפחות. דור חדש יחונך באופן רציונלי, על ערכי שלום ואחווה, ובניו יחיו במדינה דמוקרטית שיאהבו בכל לבם.”

משפט זה, אליו כל הספר מוביל, הוא בעצם ליבת העניין. הדעה נשמעת ברחוב הישראלי-יהודי, אולם היא עדיין דעת מיעוט. הימין לא ממהר לאמץ אותה, חלקים ממנו יאמרו את אותו דבר, אבל הרוב יבחר להישאר במצב של אין פתרון. חלקים גדולים בשמאל, יזדעקו על אובדן המדינה היהודית, אולם גם באלו אני מעט חושד, שכן לאחר ההתנגדות הכל כך מאסיבית לחוק הלאום, דווקא הייתי מצפה ליותר תמיכה בפתרון מסוג זה. דווקא חלקים בשמאל שהוא כנראה מה שמכונה, הקיצוני, יותר פתוחים לרעיון זה, אבל הם אינם מוכנים להמתין חמישים שנה.

בספר עוד כמה נושאים ותיאור אלמנטים שונים בחברה הערבית, אולם הם מהווים רקע בלבד, לעיסוק הפוליטי. בסופו של הספר, כמעט וכבר חשבתי שג’יהאד יתגייר, לכו תדעו, אולי גיור מאסיבי גם יכול להיות חלק מהפתרון, אבל זה לא קרה ובמקום זה דווקא דמות אחרת הופכת את עורה ומנבאת (כמובן בראייה לאחור, כי הספר נכתב הרבה לאחר השנים המתוארת בו), את עליית החמאס לשלטון שתדרדר את רצועת עזה אל עבר אסון, ובכך מחזקת את הרתיעה ואת חוסר היכולת להיפרד מישראל.

עינינו הרואות, כי התהליך אותו עבר ג’יהאד לא ממש מתרחש בעזה וביהודה ושומרון, וגם לא בטוח שאצל ערביי ישראל. נהפוך הוא, נראה שהיציאה החפוזה מחבל עזה, הריסת כל הישובים היהודים, וכפי שאמרנו, עליית החמאס, רק החמירו את המצב, ופתרון כלשהו, נראה מרוחק מאי פעם.

ולכן, עיקר העניין בספר, הוא פחות בנקודת המבט של הצד השני, שאני בספק עד כמה מבוטאת כאן בצורה מהימנה, וגם לא בצדדים הספרותיים שלו, אלא דווקא בהכרת הדעה הפחות רווחת אצל אנשי ימין (אני לא יודע עם הסופר יגדיר את עצמו כיום כאיש ימין, אולם בבירור העמדות שהוא רושם בספר שייכות למחנה זה), הרואה בפתרון המדינה האחת, את הפתרון.

האדון היהודי
חיים זבולון
שוקן 2019

מגב הספר

נער פלסטיני בן שלוש־עשרה מחאן יונס מקבל בשורה קשה מאביו: עליו לעזובאת ספסל הלימודים ולצאת לעבוד אצל היהודים. הנער, ג’יהאד, מתקבללעבודה בחממות של חקלאי מגוש קטיף, ועם הזמן זוכה לאמונו של האדוןהיהודי והופך למנהל עבודה.

קשר מיוחד נרקם בין הפועל הפלסטיני לבין האדון היהודי. ג’יהאד הסקרןמתחיל ללמוד עברית, והאדון משאיל לו ספרים. אט־אט נפתח עולמו של הנער,והוא מתחיל לבחון את חייו ואת סביבתו במבט חדש. נאמנותו לבני עַמו,המשתוקקים לשוב לבתים שהותירו מאחור ב־1948, מתנגשת במשיכההעצומה שלו אל הישראליוּת, השלום והקִדמה. שִמעו של הצעיר מגיע עדמשרדי הרשות הפלסטינית בעזה, שם נעזרים בו בתקופת המשא ומתן עלהסכמי אוסלו. כאשר הוא מתאהב, הקונפליקט הולך ומתעצם.

זהו רומן התבגרות, המתאר נאמנה את המציאות בהתנחלויות וברצועת עזהבשנות השמונים והתשעים – אחת התקופות הסוערות בתולדות המדינה. דרךעיני גיבורו בוחן המחבר מחדש – ואף מנתץ – קלישאות ודעות קדומות הרווחות בקרב שני העמים.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *