ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

הרביעייה

10 בדצמבר 2019 גדי איידלהייט

הרביעייה מביא לנו סיפור נהדר על רביעיית מיתרים הנוצרת אד-הוק וממשיכה להתקיים שנים תוך שהיא חוצה גבולות, יבשות, אהבות וזעזעוים קוסמופוליטיים. רק דבר אחד היה חסר בשביל שהספר יהיה מושלם, וזה שילוב של קודי סריקה ליד כל יצירה שמוזכרת, כך שנוכל להאזין לה ביוטיוב תוך כדי הקריאה, לפחות לחלק ממנה, אמנם את חלקן היכרתי וזמזמתי לעצמי, אבל היו גם יצירות שלא. בתור פיצוי נביא כאן יצירה אחת אבל איזו רביעייה היא הטובה ביותר? שימו לב, אנו במוזיקה ולא בכדורגל ולכן תשובות כמו “מסי מול אייבר” או “לבנדובסקי מול הכוכב האדום” לא יתקבלו. השאלה קשה, ואני לא בטוח שיש לי מספיק ידע להכריע, לא על היצירה וגם לא על ההרכב, ולכן נלך בשני המקרים על בטוח, ויש שיגידו על הנדוש: שוברט, העלמה והמוות אלבן-ברג.

עכשיו כשהצלילים מנגנים אפשר לספר על הספר, וכן, אם עבר לכם בראש “רביעיית רוזנדורף” של נתן שחם, אתם לא היחידים ואולי יש קשר, ונראה שחלק מהנושאים דומים, אבל זה סיפור אחר. סיפור על מוזיקה ואנשים, בסדר הזה. מוזיקה כדרך חיים, מוזיקה ואהבה, למוזיקה לכלי הנגינה ולנגנים אחרים. מוזיקה ופוליטיקה, מוזיקה וחופש, הרבה דברים סביב המוזיקה ביצירה קצרה ומתומצתת.

אך מכל אלה נסקור את הספר דרך הנושא של מוזיקה ומחאה. מוזיקה שימשה פעמים רבות אמצעי מחאה וגם ספרנו מתחיל כך כאשר זולי, נגן הכינור הצעיר המוכשר ביותר בהונגריה, עושה כמה קונצים במחנה הקיץ למחוננים, מנגן יצירה “אסורה”, אנחנו בהונגריה של שנת 1982, ובכך מסולק מתמזורת המחנה עם עוד שלושה נגנים שהפלא ופלא יוצרים רבייעית מיתרים. אבל יש סיבוכים, ורוניקה (ורה), נגנית הכינור השני, היא בתו של פקיד בכיר בממשל, כך שלא ממש אפשר לסלקם ועוד נוצר איזה צורך פוליטי , וכך מוקמת הרביעיה בתוספת אנדרש הצ’לן ומטה הולן. הופעת הבכורה המאולתרת בסיום המחנה, סימפוניית הפרידה של היידן, מעובדת לרביייעה, יצירה נעימה ובלתי מזיקה, אולם גם היא יצירת מחאה. הנגנים בטירתו של הנסיך אסטרהאזי לא היו מרוצים מכך שהנסיך אינו משחררים לחופשה, ופנו להיידן לעזרה. ביצירה, בפרק המסיים, לאט לאט כל נגן עוזב את הבמה עד שרק הכנרים הראשיים נשארים. יצויין כי אסטרהאזי הבין את הרמז, שילם לנגנים בעין יפה ושחררם לבלות עם בני משפחותיהם.

לאחר האירוע המכונן של שנת 1982 עוברים 3 שנים קדימה. כולם כבר בוגרים יותר, אבל עדיין נערים, והם כרביעייה נשלחים לתחרות יוקרתית בלונדון, תחרות שתשנה את מסלול חייהם. בנסיעה זו, ועוד בהכנות אליה, עולות דילמות רבות, והמפגש של אותם נערים שבאו מאחורי מסך הברזל, עם המערב, אינו פשוט ומוביל לסיטואציות מוזרות. בהמשך עושה הרביעייה את צעדיה הראשונים והקשים בעולם העצמאי ומקביל אנו מקבלים הצצה על מאחורי הקלעים הפוליטי של מדינה יחסית ליברלית בגוש המזרחי, שנים ספורות לפני קריסתו.

סיום הספר קופץ עשרות שנים קדימה, למעשה גם לעתיד מבחינתנו, ובו הרביעייה, שכבר שנים לא מנגנת יחד, כי כפי שאמרנו רביעייה היא סיר לחץ ואם יש בה זוגיות על אחת כמה וכמה, נפגשת לקונצרט אחרון, שגם הוא כולו קונצרט מחאה, קונצרט שחוזר אל פתיחת הספר. בצורה עדינה, אך לא מוסווית, הספר מכיל גם מחאה על התערבויות פוליטיות במוזיקה, ומי שרוצה לקשור את הדברים לימינו, מוזמן.

אישית, הוקסמתי מספר מצוין, כתוב ביד אומן בצורה עדינה ורגישה. הדילוג בעלילה יצור פערים, שאת חלקם הקורא יכול להשלים בדמיונו וחלקם נשארים חסרי מענה. לעתים, זוהי חולשה, אולם בספר זה, נראה שכל הפרטים החסרים כלל אינם משנים, שכן הם רק תפאורה לעיקר, המוזיקה, ואיל העמסת הספר בהם הייתה רק מאריכה אותו ללא צורך ומשנה את אופיו ללא הצדקה.
הסקירה לא ארוכה ונותרה לכם עוד כחצי שעה של “העלמה והמוות” התחלתי להרכיב פלייליסט עם כל היצירות בספר, מוזמנים לעזור.

הרביעייה
דוד טרבאי
עם עובד 2019

מגב הספר
שלושה נערים ונערה מקימים על דעת עצמם רביעיית כלי קשת. זוהי תקופה של מתח ושל ניגודים בהונגריה של שנות השמונים, החדש והישן מתקיימים בה זה לצד זה, גבולות המותר והאסור נזילים. השלטונות רואים בהקמת הרביעייה מעשה של התרסה ומחאה, אבל מתכננים גם להרוויח ממנה, ואילו הנגנים כבר חולמים להגיע עד גשר הזהב במערב. שאפתנותם של היחידים – הנגנים וגם אנשי הממסד – והתשוקה ליצור ולשנות, ומנגד הכמיהה למסגרת, לשותפות ולאינטימיות מניעות את עלילת הספר הקצבי הזה.
הרביעייה, ספרו החמישי של דוד טרבאי, הוא דרמה קאמרית מלאה הומור, ששואבת את הקורא אל התככים והפנטזיות שמאחורי הקלעים, מהופעת הבכורה הספונטנית של הרביעייה ב־1982 עד קונצרט הפרֵדה ארבעים שנה לאחר מכן.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *