ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

זמן חירותנו

29 במרץ 2020 גדי איידלהייט

כבר כמה שנים אני קורא לקראת חג הפסח חלקים מספרו של הרב סולוביצ’יק, “זמן חירותנו”, ומגלה בכל פעם עומקים חדשים, גם בפרקים אותם קראתי בשנה שעברה. מאחר ושמתי לב שאין באתר סקירה עצמה על הספר, ראיתי לנכון, לסכם בקצרה מאמר אחד ממנו, בתור דוגמה. קשה לסכם ולקצר את דברי הרב, שכן בכל משפט מתגלות משמעויות ותובנות, ולכן אדגיש מראש, שבמקרה זה הקיצור הוא וויתור גדול שהוא הכרח, ומומלץ לקרוא המאמר במלואו.

“אדם המכנה עצמו רב עוצמה איננו אלא טיפש מופלג. תא ממאיר זעיר אחד הורג את האדם החזק מכול, ודבר איננו יכול לעצור אותו. מגוחך הוא לדבר על בן אדם כעל רב עוצמה” (עמ’ 155).
כמובן שלקרוא משפט זה בעיצומה של מגפת הקורונה, אינו דומה לקריאת משפט זה בכל שנה ושנה, אפילו שחיידקים ווירוסים הורגים מדי יום ביומו.

הציטוו לקוח מתוך הפרק “משה והגאולה” הבא לענות על שאלת המדרש בשיר השירים: “על משכבי בלילות” – זה לילה של מצרים, “בקשתי את שאהבה נפשי” – זה משה. “בקשתיו ולא מצאתיו”. כיצד ייתכן שמשה רבנו כלל אינו מוזכר בהגדה (פרט כבדרך אגב בפסוק “ויאמינו בה’ ובמשה עבדו”).

ההבנה מתחילה מהשליחות אל משה. “בא אל פרעה” אומר ה’ למשה. ולא לך לפרעה. הכוונה בבוא, היא בוא איתי ותהיה איתי. משה הוא השליח, אבל שליח שאינו מחליף את הקב”ה ובא במקומו, כמעין מיופה כוח, אלא השליח אותו בוחר ה’ להופיע איתו לפני פרעה, חיבור של הסופיות עם האינסופיות.
משה לא פעל כעצמאי אלא כבן לוויה של הקב”ה ובכך יש מעין פרדוקס. ללא משה הגאולה לא הייתה מתרחשת כלל. משה היה האיש היחידי באותו זמן שהיה יכול להוציא אותה לפועל, אולם הוא אינו הגיבור של אותה גאולה. זו נזקפת רק לזכותו של הקב”ה: “לא על ידי מלאך ולא על ידי שרף ולא על ידי שליח”. אף משה עצמו מכריז: “אשירה לה’ כי גאה גאה” ואינו לוקח שום זכות לעצמו.

שכרו של משה הוא שהוא מכונה משה רבנו. לא משה מושיענו ולא משה גואלנו. תוארים אלו שמורים לקב”ה, אבל משה הוא המורה שלנו הוא המלמד אותנו, הוא זה שקיבל את התורה והעביר אותה אלינו. התורה היא תורת ה’, אולם בכמה מקומות, ובפרט בסוף ספר מלאכי, בסיום הנבואה, היא מכונה “תורת משה”. גאולת מצרים אינה נזקפת לזכותו של משה, אולם מסירת התורה, כפי הנאמר בפרקי אבות, היא היא זכותו הגדולה של משה.

ועל כך מסיים המדרש בשיר השירים: “כמעט שעברתי מהם עד שמצאתי את שאהבה נפשי” – זה משה, “אחזתיו ולא ארפנו עד שהבאתיו אל בית אמי” – זה סיני, “ואל חדר הורתי” – זה אוהל מועד.

ספרים מומלצים לפסח

זמן חירותנו – על חג הפסח וההגדה
הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ’ק
מאנגלית: אביגדור שנאן
עריכה: יואל וולוולסקי וראובן ציגלר
מגב הספר
ליל הסדר הוא בבחינת שחזור וחוויה מחדש של הדרמה של יציאת מצרים, שבה חזה כל יהודי בהתגלות ה´. בשל כך, הוא “ניחן באיכות יחידה במינה ומרתקת, מרומם בקדושתו וזוהר ביופי מסנוור”. הוא בעל ממדים חווייתיים ושכליים רבי עומק, הארוגים במרקם העשייה ההלכתית. המצווה המרכזית שבו, סיפור יציאת מצרים, מחייבת לימוד והוראה, סיפור ועשייה סמלית, שבח והודאה. הרב סולוביצ´יק ממשיך ומסביר כיצד ניתן לשמוע את הֵדיו של הסדר בתחומים החורגים הרבה מעבר לגבולותיו של לילה אחד. הסדר מלמדנו על גישתה של היהדות אל הסעודה, אל לימוד התורה, אל הזהות הלאומית ואל טיבה של החירות. יציאת מצרים איננה רק סיפורו של אירוע שהתרחש בעבר הרחוק; זו משנתו של העם היהודי, הפילוסופיה של תולדותינו. לאור תובנה זו, פורשׂ המחבר בפנינו מראות חדשים, לא רק של ימים עברו, אלא גם של עתידנו ושל ההווה שבו אנו חיים. הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ´יק זצ”ל (תרס”ג-תשנ”ג, 1993-1903) היה מן הבולטים שבאנשי ההלכה במאה העשרים והוגה דעות חדשני ומקורי ביותר. במשך יותר מארבעים שנה העביר הרב סולוביצ´יק את השיעור בתלמוד לבכירים שבין תלמידי ישיבת רבנו יצחק אלחנן שליד ישיבת יוניברסיטי בניו יורק, וכן הרצה בפני קהלים מגוונים ביותר. בהרצאותיו ובחיבוריו הראה כיצד מציעות ההלכה וההגות היהודית כלים להתמודדות עם אתגרי החיים המודרניים, בעוד הוא עומד בתוקף על שלמותה ועל עצמאותה של מחויבותו הדתית של היהודי. הוצאת ידיעות ספרים גאה להכריז על הזכות להוציא לאור את סדרת “מאוצר הרב”, המביאה לציבור כתבים נבחרים מתוך אוצר חיבוריו ודרשותיו של הרב סולוביצ´יק, מגדולי הוגי הדעות בדורנו.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *