ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

כל התלמוד על רגל אחת

9 בינואר 2020 גדי איידלהייט

ספרו של אורי בריליאנט יוצא במכוון סמוך לתחילת הלימוד במחזור החדש של הדף היומי. לבריליאנט זכויות רבות בתחום, בין היתר באתר סיני המביא שיעורים קצרים על כל דף המאפשרים לימוד, אך בעיקר חזרה וסיכום של הדף. סיום המחזור והתחלה של מחזור חדש נתנו לאורי במה מכובדת ואפשר בהחלט לומר במילותיו של צ’רצ’יל שזו שעתו היפה.

פתחתי את הספר ביום ראשון השבוע, מתוך מחשבה שאם ממילא אני הולך עוד מעט לשיעור הדף היומי, למה שלא נעשה קצת לימוד מקדים בבית ותוך כדי כך נתרשם מהספר. קראתי בעיון את כל ההקדמה על מנת להבין את המתודה של הספר. אין באמת אפשרות ללמוד את כל התלמוד על רגל אחת, גם לימוד דף אחד ביום, בקצב של הדף היומי, וסיום לאחר 7.5 שנים אינו לימוד מעמיק, אלא יותר מעבר כללי, ואפילו אותו לא הייתי מכנה לימוד על רגל אחת. אורי לא מתכחש לכך, ומפרט את המתודה שלו, שעיקרה להציג את הדף הראשון של כל מסכת כחלון ראווה למסכת כולה, ודרכו ללמוד גם עקרונות כלליים על התלמוד. עוד נאמר שגם לפרקי הספר יש סדר ולמרות שאפשר לקרוא כל אחד לחוד, כדאי לקרוא ברצף.

אני חולק מעט על הנחות יסוד אלו. אי אפשר לומר ככלל שהעמוד הראשון הוא חזות הכל ובו נמצאים תמיד עיקרים חשובים. לפעמים זה יהיה נכון, לפעמים זה יהיה מאולץ מאד. גם עניין הסדר אינו מדויק, שאמנם למשנה יש סדר כלשהו, למרות שגם שם יש לפעמים אילוצים ודברים שלא מסתדרים אבל התלמוד עצמו ידוע בכך שהוא לא רק בבלי במוצאו, אלא כמו שבבל נקראה על שם בלילת השפות גם הוא בלול במקרא משנה תלמוד אגדה ועוד.

התחלתי את הפרק הראשון על ברכות דף ב’ (הדף הראשון הוא הכריכה ואין הרבה מה ללמוד שם). ציפיתי למצוא את דף הגמרא עצמו, בין אם בדפוס וילנה המקובל ובין אם הטקסט בלבד, אולם הפרק צולל ישר לעניין, מביא מה שצריך וממשיך משם. פחות פירושים וביאורים אלא יותר עיסוק מטא-תלמודי וניסיונות לרדת לעומק הפילוסופיה של התלמוד. הדיון אמנם נפתח בתיאור תמציתי (מאד) של הגמרא אך המשיך לעניינים פילוסופיים על שיטות המחלוקות ואף הביא, אמנם בצורה מאולצת מעט לדעתי, סיוע מחיבורו של הרב סולובייצי’ק איש האמונה הבודד.

פרק אחד אינו מהווה התרשמות מספקת, ולכן הלכתי לקרוא את הפרק במסכת שאני לומד כרגע ללא קשר לדף היומי, עבודה זרה. במסכת זו הפתיחה, כמה דפים ראשונים, היא רכבת הרים מסחררת של דברי אגדה, בעלי עומק מדהים ומאפשרים עיון, לא עיון הלכתי, אלא עיון מחשבתי, רב. ודווקא שם, החליט בריליאנט לדלג כמה דפים, על מנת לשמור על הקשר הישיר למשנה, אולם היה זה מקום טוב לדון בעולם האגדתי שאינו בהכרח הלכתי. אני משער שהדבר נעשה במקומות אחרים לאורך הספר.

משני פרקים אלו נהנתי ולמדתי, והם מדגימים יפה את העושר המחשבתי שהתלמוד מאפשר, ואת מרחב האפשרויות הניצב בפני כל לומד, להרחיב את היריעה כרצונו, ובנוסף גם מספקים מידע כללי בהערות שוליים.

חשבתי מי יכול להיות קהל היעד של ספר כגון זה. השיעורים בספר אינם שיעורים על הדף הראשון בכל מסכת. בוודאי שאין הם מהווים תחליף עבור מי שמעוניין ללמוד מסכת. ייתכנו שתי אפשריות, הראשונה שאשתדל ליישם בעצמי, קריאה במקביל לדף היומי, פרק בכל מסכת, ואז גם את ספר זה נסיים בעוד שבע שנים, או אולי לאנשים הרוצים ללמוד גמרא בלי ללמוד גמרא, כלומר ללמוד מעט, אולם לא לשבת מול גמרא פתוחה. נשאר לי לתהות רק האם וכמה יש כאלו, ולקוות שגם אלו שיבחרו בדרך זו, יגיעו משם ללימוד המסורתי יותר. למעשה שתי אפשרויות אלו מופיעות גם בגב הספר, כך שאפשר לסכם שהספר מבטיח ומקיים.

לסיכום, הספר מעשיר, והוא אכן על רגל אחת. טיפה מן הים. יש לקוות שמפעליו של אורי בריליאנט ימשיכו, ושנזכה לראות ממנו עוד ספרים, אולי אף על מסכתות שלמות, שימשיכו ללוות אותנו בלימוד הגמרא.

כל התלמוד על רגל אחת
אורי בריליאנט
דביר 2020
מגב הספר
“למד אותי את כל התורה כשאני עומד על רגל אחת!”
בקשה מעצבנת. אי אפשר ללמוד את כל התורה על רגל אחת. זה דורש זמן, רצינות, התמדה. שמאי גירש את מי שפנה אליו עם הבקשה הזאת. אבל הלל קיבל אותו. הוא לימד אותו את המהות ואז אמר לו להמשיך משם: ״זיל גמור — צא ולמד!״
את התלמוד הבבלי, היצירה המעצבת של העם היהודי, אי אפשר ללמוד על רגל אחת. 37 מסכתות, 2,711 דפים, אינסוף מפרשים.
מי שלומדים דף כל יום, משלימים סיבוב בשבע וחצי שנים לערך. וגם אז התחושה היא שזאת רק ההתחלה.
אבל לפי הלל, אולי בעצם אפשר.
*
כל התלמוד על רגל אחת לוקח אותנו למסע מראש התלמוד הבבלי ועד סופו. אורי בריליאנט מלמד בו את הדף הראשון של כל מסכת בדרכו הבהירה — ומראה איך כל דף הוא חלון הצצה למסכת שלמה. לסוגיות המועלות בה, לשיטות הדיון המקוריות, לחכמים המתווכחים ביניהם. מדף אחד לתלמוד כולו.
למי שעוד לא התנסה בלימוד ורוצה לטעום — זו הזדמנות להיכרות עמוקה וידידותית עם העולם הזר והקסום של התלמוד הבבלי.
לומדים ותיקים יותר, שכבר הספיקו כמה דפים, מסכתות או סבבים שלמים — ימצאו בשיטת הלימוד המיוחדת של בריליאנט הזדמנות להתאהב בגמרא מחדש.
עכשיו, צאו ולמדו.

אורי בריליאנט לומד ומלמד תלמוד בערך מאז שעמד על דעתו. הוא גדל ברעננה, למד במדרשיית נועם ובישיבת הר עציון. מתגורר בפרדס חנה עם רעייתו וילדיו.
בריליאנט מלמד בשיטה מובנית וחדשנית את אחד משיעורי הדף היומי הגדולים בעולם של התלמוד הבבלי, שיעורי אתר ״סיני״. השיעורים מתפרסמים בפורטל הדף היומי, בקול הלשון ובאתר www.sinai.org.il.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *