המלצות ספרים - סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

נעשה אדם

3 בספטמבר 2018 גדי איידלהייט

ספרו החדש של הרב שלמה וילק עוסק באורות התשובה של הרב קוק. אני חייב לציין שכבר בהקדמה מאת אבינועם רוזנק פיתחתי ציפיה שכן בסיום הההקדמה המשיל רוזנק את הספר לניגון ג’אז. אני לא מבין גדול בג’אז, למעשה אני לא מבין כלום בג’אז אבל מסוגל להנות מסשן המבוצע כהלכה. וזאת יש לדעת, שההרכב מתחיל ממנגינה מסוימת ופתאום אחד הנגנים יוצא ממנה לוריאנט שלו שמתפתח בצורה מסוימת, ומיד כל הנגנים מתלווים אליו עד שחוזרים למנגינה המקורית ומשם יוצא נגן אחר באותה דרך. אפשר להמשיך כך שעות, ולמעשה אפשר לומר שסשן טוב, הוא סוג של התוועדות היוצאת משורש ומתפתחת לענפים רבים.

הציפייה לא אכזבה, אלא הגשימה את עצמה ואף מעבר לכך, כבר בדברי המבוא של הרב וילק לספרו. דארווין, למשל, מוזכר מיד והאבולוציה כלל לא מאיימת על הדת, להיפך, כפירה היא לדחות ולבטל את ממצאי המדע. בפרק הראשון מביאים לצד חז”ל את אפלטון וקאנט. והכול מתוך הטקסט של אורות התשובה עצמו. גם בהמשך הספר ציטוטים נרחבים ממקורות יהודיים ולא יהודיים מוקדמים ומאוחרים לרוב, וכל פרק הוא אכן סשן מרהיב ברחובו ובעומקו.

וכמו שהרב וילק כותב, זוהי תשובה שונה. לא התשובה של אשמנו בגדנו, וידוי וספירת חטאים. לא “טוב גן העדן הצפון לצדיקים” לעומת “אש יוקדת ולבה רותחת”. אלו נדבכים קיימים אך כבר לא מספיקים לדור זה ולא נותנים לו מענה. ודאי לא לקהל החילוני שמושגים אלו זרים לו, אולם גם לחלקים גדולים בציבור הדתי, מושגים אלו מעורפלים ואינם מתיישבים על דעתו. לעומת זאת, כל אדם מרגיש את שורש נשמתו שלו בעולם הזה, והתשובה, כתהליך פנימי עמוק, לשלמות הנשמה, כאן ועכשיו, מצאה לה מסילות לליבי.

ובאמת רואה אני בעצמי אדם בעל נשמה, הנטוע בעולמו של הקב”ה נהנה ממנו ומתפעל מיופיו בכל יום. בשל כך מתקשה אני באבות ג’ משנה ז בדברי רבי שמעון ואיני יכול לקבלם כפשוטם, אלא חייב לדרשם, דרש שהוא בעיני הפשט, הפוכים לחלוטין, על דרך החיבור לטבע, שכל המפסיק מלימודו על מנת להתבונן בטבע, ושלימודו אינו כולל גם התבוננות בטבע, הריהו מתחייב בנפשו. מאותה סיבה בדיוק, עת צפיתי בליקוי החמה המלא, מעשה בראשית ומראות אלוהים כפשוטם, לא רק שהבנתי כפי יכולתי הדלה את מעשה בראשית וגם את מעשה מרכבה ביחזקאל, אלא גם ברכתי בשם ובמלכות שלוש ברכות, שהרי איזה יהודי מאמין בעל לב, לא יברך בשעה כזו.

אולי אתם קצת מרימים גבה לנוכח התאור המופיע כאן ונוטים לייחס לו איזו רוחניות של הודו או ניו-אייג’יות אבל אין הדבר כך, הספר נטוע עמוק בשורשי האמונה היהודית, יונק ממה ומתפתח לכיוונים לא צפויים, בדרך מעוררת השתאות. אולי תחשבו שיש עודף ליברליות בספר ופרשנות פוסט מודרנית המתאימה להגותו של המחבר ופחות להגותו של הרב. ייתכן, ובוודאי עוד נשמע ביקורות וקולות כאלו, אולם לטענות מעין אלו אפשר להשיב שגם הפרשנות הרדיקלית יותר, אליה כבר התרגלנו, אינה בהכרח הגותו של הרב.

אולם לדידי, קו המחשבה של הרב וילק מתאים לי, ואני נהנה מאד מקריאת הספר, “מים קרים על נפש עיפה”, ומוצא בו עונג ועניין, ונפשי עייפה מעט פחות.

מומלץ במיוחד לקראת הימים הנוראים – לא מלשון נורא ואיום – אלא ימים גדולים ומלאי הוד והדר.

 

כריכת הספר

נעשה אדםנעשה אדם
הרב שלמה וילק
ידיעות ספרים 2018

מגב הספר

דמיינו לעצמכם חזרה בתשובה בלי איומים והטפות מוסר, ללא הבטחות של אחרי המוות או לחיים אחרים. דמיינו תשובה שאיננה קשורה בדיכאון ובנפש מיוסרת, או בקיצור דמיינו תשובה בלי ספרות התשובה שקדמה לרב קוק.
הרב אברהם יצחק הכהן קוק כתב את אחד הספרים המהפכניים ביותר בתולדות המחשבה היהודית, ‘אורות התשובה’, ספר הניצב בשורה אחת עם המורה נבוכים, סודות הקבלה וספרות החסידות. אלה נכתבו כהתמודדות עם אתגרי השעה וכולם לימדו כי הדרך היחידה להתמודד היא הכלה והמתקה ולא חלילה שלילה והתנגחות. הרב קוק נענה לאתגר שזימן עידן הנאורות, ההשכלה והאסתטיקה, ששבר את הכלים כולם, ולא הותיר אבן אחת על תילה. עידן שבו האדם החליף את האלוהים, והתשובה והכפרה עברו מהיכלות התפילה אל בתי הכלא או אל ספות הפסיכולוגים.
אורותיו הבוהקים של ‘אורות התשובה’ מהווים ניסיון רב הוד ואומץ לשרטט מחדש את עולם התשובה, לעת שכולה אהבה ורצון וחירות. בדומה לו ובעקבותיו, נעשה אדם הוא מסע פנימה, לא אל מעבר לאדם אלא אל תוכו. זהו מסע חודר לב ונפש, גוף ונשמה, מסע אל העם היהודי ובעיקר, מסע אל העתיד במקום אל העבר. ספר זה מבקש להיות למורה דרך, ליטול את המפה ששרטט הרא”ה הגדול, לנווט בעזרתה אל החיים הממשיים ולחלץ ממנה משנה סדורה לדורנו.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *