ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

תולדות הדבורים

31 בדצמבר 2019 גדי איידלהייט

מה התועלת העיקרית שהדבורה מביאה לאדם? לא ערכתי משאל אבל נדמה לי שרבים יגידו דבש, אולם תשובה זו שגויה. הדבורה היא המאביק הטבעי המוצלח ביותר, ואת ההאבקה היא עושה בחריצות ובחינם, בכל שעה שיש שמש. גידולים חקלאיים רבים, בעיקר עצי פרי – הדרים, אבוקדו, מנגו – יגדלו פרחים אך ללא דבורים פרחים אלו לא יחנטו כלל לפירות. אני מאד אוהב לצלם דבורים על פרחים ובהילוך איטי.

לבני אדם יש רתיעה מדבורים, בכל זאת לא נעים להיעקץ, ולחלקנו זו גם סכנת חיים, אולם דבורת הדבש היא לרוב עדינה ועוקצת רק כאשר אין לה ברירה (בניגוד לצרעות ולדבורים זבהם לא נעסוק). גם את הדבש למדנו לנצל, והראשון המתואר בתנ”ך כרודה דבש הוא שמשון שרדה את הדבש מתוך גווית הארי.

דבורת דבש
דבורת דבש

כך היה פעם כאשר הדבורים הקימו להם כוורות איפה שרק מצאו, אולם כאשר התאווה למתוק המתוק הזה גדלה, האדם רצה גם את הדבש מהדבורים וכנראה כלל לא הבין את חשיבות הדבורה בתהליך ההאבקה.

מאיה לונדה בספרה מכוונת זרקור לעבר הווה ועתיד של הדבוראות. מימי ההשכלה, בהם נעשו מחקרים בדבורים והתגלה מעט יותר טוב איך הן חיות ובאילו תנאים אפשר לביית אותן, דרך ההווה העכשווי, המתאר את היעלמות הדבורים והתמעטותן (בעייה הקיימת גם בארץ ומומלץ לקרוא את הכתבה הבאה מאת יעל פרוינד-אברהם) ועד לעתיד הדיסטופי של עולם ללא דבורים, ללא אוכל כמעט עם המון פועלים שנאלצים לאבק ידנית פרח אחרי פרח, ושענף שבור בעץ הוא כמעט אסון.

העלילה דמיונות אך משלבת דמויות אמיתיות, בעיקר יאן סוואמרדם, חלוץ המחקר בדבורים ואת שני מפתחי הכוורות במאה ה-18, דרך דמותו של ויליאם, שחוקר בעצמו בעיקר על מנת להרשים את הפרופסור המקומי ואת בנו. למגינת ליבו של ויליאם, הבן אדמונוד מתגלה כפרחח חדל אישים, ודווקא הבת שרלוט, בה הוא מזלזל, בעיקר כי היא בת וממילא הבנות לא מסוגלות לכלום, היא זו שמאמינה בו ועוזרת לו.

בעיות טבעיות של דבורים. סרטביש טורף דבורת דבש

עלילת ההווה משלבת את ג’ורג שכל חלומו הוא שבנו ימשיך את העסק אחריו, אבל העסק בקשיים. הדבורים עצמן בקשיים: גידולים אחידים מדי, חוסר בפרחי בר, ריסוס ורעלים שונים, וגם ככה העסק על הקצה ואת טום מעניינים דברים אחרים, כמו ללמוד בקולג’ ואולי אפילו להמשיך לדוקטורט ולמצוא לעצמו חיים אחרים.

בעתיד נפגוש את טאו, שמתמודדות עם קשיים מרובים תוך כדי ניסיון להעניק לבנה תנאים שיאפשרו לו חיים טובים יותר, אם רק יצליח במבחנים כשיהיה מעט גדול יותר.

שלושת הסיפורים מעניינים ובכל אחד מהם נבחנות גם מערכת יחסים בין הורים לילדים ובין בני זוג, מערכות שונות בהתאם לתקופה ולתנאים, אולם בכל אחת מאפיינים אוניברסליים. גם הדידקטיות בספר מובלעת בצורה סבירה, טאו קוראת על ההיסטוריה (כלומר ההווה שלנו) באנציקלופדיה, וויליאם מגלה דברים דרך חלופת מכתבים עם מומחה בתחום. לטעמי אמנם יש דידקטיות יתר וחלק מהפרקים נראים מעט כמו הטפה, אבל הדבר מבוצע בגבולות הטעם הטוב.

אמנם, לאדם הרגיל מהשורה אין הרבה מה לעשות בקשר לשיפור מצב הדבורים, אלא בעיקר לדעת על חשיבותן של דבורות הדבש, ובמקרה ונתקלים בנחיל, חלילה לא להזמין מדביר עירוני אלא את מגן דבורים אדום. מי שברשותו שטחים פתוחים יכול גם לגדל דבורים, לא לצורך הדבש, אותו הדבורים מכינות לעצמן לעבור את החורף בשלום, אלא על מנת לתרום לסביבה.

היבט שכלל לא מצויין בספר הוא ההיבט התרבותי של הדבורים. מהדבורה שסייעה לשלמה המלך כתודה על שחס על חייה, הדבורים שעקצו את פו הדב, הדבורה מאיה ועוד. מעט על כך, תוכלו למצוא במאמר הנפלא של יהושבע-סמט שינברג על הדבורה בשירה העברית.

תולדות הדבורים
מאיה לונדה
תרגום: דנה כספי
מודן

מגב הספר
השנה היא 1852. ויליאם, ביולוג וסוחר זרעים אנגלי, מחליט להתמסר לפיתוח ותכנון של כוורת דבורים משוכללת שתזכה אותו בתהילה ותבטיח את עתידם הכלכלי של ילדיו. בעוד בתו עושה כל שביכולתה לסייע לו, בנו רואה במאמציו ברכה לבטלה. במקביל ושלא בידיעתו, מתבצעים ניסיונות דומים במקומות נוספים בעולם; בשנת 2007 ג’ורג’, דבוראי מחוספס מאוהיו, מפציר בבנו להצטרף אליו למסע מקובל בחקלאות המתועשת האמריקנית: שינוע כוורות דבורים לצורכי האבקת מטעים בעונת הפריחה. הוא מגייס את כל מרצו ומשאביו על מנת לשכנע את בנו לעזוב את לימודיו הלא מועילים ולהתגייס להצלת עסקי המשפחה; מן העבר האחר של ההיסטוריה, בסין העתידית של שנת 2089, טַאוּ עובדת כמְאַבֶּקֶת ידנית בעולם שהדבורים נעלמו ממנו. אין דבר שהיא רוצה יותר מלהבטיח לבנה הפעוט השכלה וחיים טובים משלה.
בפרוזה בוטחת, תוך שהיא מתבוננת מצד אחד בקשרי התלות והאחריות שמתקיימים לאורך ההיסטוריה בין האדם לטבע ומצד שני אל עומק היחסים בין הורים לילדיהם, מנווטת מאיה לונדה את שלוש העלילות עד להתלכדותן המפתיעה.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *