ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


הספר שלי על ההפטרות מחכה לכם. מוזמנים לבקר באתר הספר הפטרה לעניין!
ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

רעה תחת השמש

10 בדצמבר 2023 גדי איידלהייט

לפנינו ספר נוסף בסדרת התרגומים המחודשת לאגתה כריסטי. שמו מתבסס על פסוקים מקהלת ובספר מופיע אחד מהם, על הרעות שנמצאות בכל מקום, ולא תמיד יודעים לזהות את מקורן המדויק.
העלילה נפתחת בתיאורו של אי קטן שהפך לאתר נופש ובתיאור קצר של האנשים שהגיעו לנפוש בו וביניהם, הבלש הרקול פוארו. יתר האורחים הם ערבוביה של משפחות עם ילדים, זוגות מבוגרים, אחד מהם עם נערה מתבגרת, זוג צעיר, מייג’ור בדימוס וכומר (דמויות חובה) וכך הלאה. כמובן שלא נראה שיש קשר בין האורחים, אולם פתאום מתברר שכמה מכירים אחרים עוד מהעבר, יש אהבות נסתרות, ויש גם משקעים. חיצי הרוע מכוונים מיד לדמות מסוימות, פאם פטאל, אולם באופן שאינו מפתיע כלל, היא דווקא הנרצחת ומשם מתחיל פתרון התעלומה. המשטרה חוקרת וגם הרקול פוארו מנהל חקירה משלו. כולם נשאלים ומתושאלים, אליביים נבדקים (מעניין מתי יתחיל להיכנס לשימוש נרחב מדע הזיהוי הפלילי בספרי כריסטי), ופרטים רבים נבדקים.

יש לי קצת ניסיון עם ספרי כריסטי אבל הפעם החלטתי להתמסר לקריאה ולא לנסות לפענח את הפשע במהלך הספר. הופתעתי מאד שכבר במחצית הספר פחות או יותר מצאתי את הרוצח, גם אם לא הבנתי את כל הפרטים, ושמחתי לגלות שגם פוארו הגיע למסקנות דומות. הפתעה גדולה יותר הייתה לי אחרי שפוארו הכחיש את כל התאוריה הזו ועבר לפתרון האמיתי של התעלומה, שכלל לא עלה על דעתי, למרות שאין לי אלא להודות, הוא הפתרון המתבקש, וכן, רמזים רבים לאורך הדרך מובילים אליו, כך שקריאה זהירה ואיטית, ניתוח כל מילה ומילה של כל דמות ודמות, יסייעו ביד הקורא לפענח בעצמו את העניין.
לגבי, כריסטי ניצחה שוב, ואמנם הבן שלי בקריאה זהירה יותר הצליח מעט יותר ממני. הרמזים נמצאים במקומם. עובדות רבות שלא מסתדרות. פרטים תמימים לכאורה אולם הצירוף של כולם מחייב “הקשר” (מילה מגונה בימים אלו) שיארגן אותם בסדר כלשהו, ויש גם הטעיות, פרטים לא נחוצים, שקרים מסיבות שונות ומשונות ובאופן שנחשב פחות קביל בימינו קצת מידע שידוע רק לפוארו.

אוהבי כריסטי יהנו מאד מהספר החדש, חלקם אולי יזכרו תרגומים ישנים שלו או סדרות וסרטים שהופקו לפיו (יש אפילו משחק מחשב המבוסס על הספר, כמו גם לעוד ספרי כריסטי). לספרי מתח שנכתבו מזמן יש יתרון בימים אלו, בכך שהם הרבה פחות וולגרים ובוטים. לצערנו ראינו שהזוועות בספרות קורות גם במציאות, ועברו תחת ידי כמה ספרים שפשוט בלתי אפשריים לקריאה לאחר אירועי השביעי לאוקטובר. בספר זה אמנם יש רצח לא סימפטי, אולם הכתיבה היא בעידון של שנת 1941.
ואני? לא מתייאש, ננסה שוב להגיע לפתרון בספר הבא. אמנם לא חייבים, אפשר גם לקרוא ופשוט להנות מהדרך, כל אחד יבחר לעצמו את צורת הקריאה הרצויה לו. בינתיים אנחנו ממשיכים לסדר את ספרי הסדרה לפי הספקטרום (פחות או יותר).


רעה תחת השמש
אגתה כריסטי
מאנגלית: מיכל אלפון
עם עובד 2023 (במקור 1941)

מגב הספר
חוף ים. מלון ציורי באי מבודד. על החול רובצים נופשים בבגדי ים זעירים ומשתזפים בשמש. כאן הרקול פוארו מבלה את חופשת הקיץ, ולצידו, בין השאר, זוג אמריקני מבוגר, שחקנית יפהפייה ובעלה השתקן, מעצבת שמלות מצליחה מלונדון, כומר תימהוני, זוג צעיר ומאוהב כביכול ונערה צעירה ומבולבלת. האם יש רקע מתאים יותר לתעלומה של אגתה כריסטי? אחד הנופשים הללו עתיד להירצח, ופוארו ייחלץ כהרגלו לעזרת חוקרי המשטרה המקומיים כדי לחשוף את הקשרים הסמויים בין האורחים ואת הפושע או הפושעת שביצעו את הרצח.

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *