ספרים מומלצים - המלצות ספרים, סקירות וביקורות


הספר שלי על ההפטרות מחכה לכם. מוזמנים לבקר באתר הספר הפטרה לעניין!
ברוכים הבאים לאתר הספרים המומלצים והסקירות שלי. לפרטים ויצירת קשר נא לפנות לגדי איידלהייט [email protected]
מעונינים לקבל את כל הסקירות? הצטרפו לערוץ הטלגרם של ספרים מומלצים!

רציחות נוסח אליס

24 במרץ 2024 גדי איידלהייט

קצת קשה לקרוא ספר המשך כמעט עשרים שנה לאחר שראת את הספר הראשון. חוץ מהשם, ובאופן כללי שנהנתי ממנו לא זכרתי כלום וכך נכנסתי לקריאת ספר זה. לכן נמליץ למי שטרם קרא את “רציחות נוסח אוקספורד” לגשת קודם לספר הראשון. אמנם אין קשר ישיר בין הספרים, אבל שתי הדמויות הראשיות זהות.

גיבור הספר, הלוא הוא הסופר עצמו, שאכן למד באוקספורד ושם את עצמו שם כדמות האמתית היחידה מנסה להשלים את המחקר שלו עבורו קיבל מלגה. אירועי הספר הקודם מתרחשים בשנה הראשונה לשהותו שם, וכעת בשענה השנייה, מתחוללים אירועי הספר, והם כפי שאפשר להבין מהכותרות כוללים כמה מעשי רצח.

הרקע הוא חבורת חוקרים של כתיב לואיס קרול, כאשר דווקא הצעירה ביותר מביניהם, קריסטן שהיא עדיין סטודנטית טוענת שגילתה תגלית חשובה, “כזו שמשנה את הכל”, אבל היא לא רוצה לתת שום מידע מחשש שהקרדיט האקדמאי לגילוי לא יגיע אליה.

בנקודה זו הספר משלב בסיפור את הרקע האמתי פחות או יותר לטובת הקורא שלא יודע על קרול הרבה מעבר לכך שכתיב את “אליס בארץ הפלאות” והמשכו. קרול, או בשמו האמתי צ’רלס דודג’סון כתב יומנים רבים, אולם חלקם נעלמו. כנראה בידי בני משפחה שחששו לשמו הטוב. מה שמו הטוב, ובכן, קשריו של גבר צעיר עם ילדות קטנות, הוא משהו שבימינו הדעת אינה יכולה לסבול כלל, אולם לפני 150 שנה, דווקא בזמנים בהם הפוריטניות הייתה נוקשה בהרה לעומת המתירנות של ימינו, הדבר היה אפשרי ולרוב גם לא נחשב בלתי הולם.

אבל האם יש מידע חדש שהועלם ובכל זאת יש כאן פדופיליה? טיעונים על כך נשמוע כב רלפני עשרות שנים ולא נמצא אפילו ראייה אחת לנושא, והספר מביא את כל הטענות הידועות לזכותו של קרול, אולם גילוי מידע חדש, מציף את כל הנושא שוב.

ארתור סלדום, המנחה של המספר, הוא גם זה שפיענח את כל הפשעים בספר הקודם. והוא זה שמציע פגישה מיוחדת של חבורת המחקר בה קריסטן תגלה את ממצאיה כך שלא ייתכן שהקרדין להם לא יגיע אליה. למרבה הצער, קריסטן עוברת תאונת דרכים קשה זמן מועט לפני הפגישה, מה שמעלה את החשד שלא בדיוק מדובר בתאונה, ומכאן העניינים רק נהיים גרועים יותר, כאשר רציחות שונות שנראות כאילו נלקחו מספרי אליס עצמם (חלקן יכולות להוות טריגר לאחר אירועי שביעי לאוקטובר) מתבצעות כנגד חברי האגודה. מי יהיה הבא בתור, ולמה בכלל משהו בעניינו של קרול לפני מאה וחמישים שנה צריך להוביל לרצח, אלו רק שתיים מהשאלות המרכזיות של הספר, שהתשובה הנכונה עליהן, תוביל בסופו של דבר לפתרון התעלומה, כמובן בידי סלדום.

הספר ודרך הפתרון, מתבססים לא מעט על לוגיקה, השערות הנחות והפרכות, גם אם מונחים אלו לא מופיעים במפורש. לא אוכל להרחיב, אבל מי שרוצה לנסות לפתור את התעלומה בעצמו יראה במשפט זה מעין רמז שלפיו יש לקרוא את הספר. לא נרחיב יותר ונזמין אתכם להתמודד עם התעלומה בעצמכם.

רציחות נוסח אליס
גיירמו מרטינס
מספרדית: מיכל שליו
עם עובד 2024
מגב הספר
קבוצה של חוקרי לואיס קרול באוניברסיטת אוקספורד מחליטה לפרסם לראשונה את יומניו האישיים של מחבר אליס בארץ הפלאות. קריסטן היל, סטודנטית צעירה, נשלחת לאסוף את המחברות המקוריות ומגלה בהן פרט מפתיע. אלא שקריסטן לא תזכה לעולם לחשוף את הגילוי. סדרת רציחות שמטרתן כנראה למנוע את פרסום הסודות השמורים ביומן עומדת בדרכה: מתברר כי מישהו משתמש באליס בארץ הפלאות כמדריך להרג.

לפיענוח התעלומה מתגייסים פרופ’ ארתור סלדום וידידו המתמטיקאי הצעיר, ובחקירתם הם חושפים פרטים מטרידים בנוגע ליחסים שבין לואיס קרול ובין הילדה ששימשה השראה לספריו – אליס לידל. מתברר שיש מי שמעדיפים לשמור על הפרטים הללו חסויים בכל מחיר, יהיה אשר יהיה טיבם האמיתי.

גיירמו מרטינס, מחבר רציחות נוסח אוקספורד, חוזר אל הדמויות האהובות מספרו הראשון בעוד תעלומת רצח ספרותית משובחת שמתרחשת באוניברסיטה הידועה

No Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *